Dél-Korea
Alig pár nappal az azeri utasszállító tragédiája után újabb hasonló szerencsétlenség rázta meg a világot. A dél-koreai Jeju Air Légitársaság gépe vasárnap, helyi idő szerint reggel kilenc óra körül szenvedett balesetet 175 utassal és a legénység hat tagjával a fedélzetén.
A baleset után a muani repülőtéren azonnal felfüggesztették a járatok indítását és fogadását. Az épületet elözönlötték az áldozatok hozzátartozói.
A muani tűzoltóság képén utasszállító repülőgép lángol. Fotó: MTI/AP/Muani tűzoltóság
A Boeing 737-800-as típusú gép Bangkokból érkezett Muanra, a fedélzeten két thai állampolgáron kívül csak dél-koreaiak tartózkodtak. Minden utas meghalt. A lakosságot megrázták a történtek. „Nagyon sajnáltam azokat az embereket. Én is utaztam Bangkokból Dél-Koreába, ezért ez most különösen szíven ütött” – mondta egy nő.
Az ország megbízott elnöke, aki péntek óta vezeti a politikai válsággal küzdő államot, különleges katasztrófa-övezetté nyilvánította Muan megyét. Emellett pedig biztosította az áldozatok hozzátartozóit a támogatásáról.
„Mélységesen sajnálom a tragédia által érintett családokat. Mint a polgáraink biztonságáért felelős megbízott vezető, leírhatatlan fájdalmat érzek”– mondta Csve Szangmok megbízott dél-koreai elnök. Csodával határos módon két légiutas-kísérő túlélte a balesetet, lapértesülések szerint mindketten a repülőgép farokrészében tartózkodtak. Az egyiküket azóta át kellett szállítani egy szöuli kórházba.
A mentőcsapatok mindkét feketedobozt megtalálták és megkezdték az eszközök vizsgálatát. A hatóságoknak ki kell deríteni, hogy a pilóták miért nem engedték ki a futóműveket a leszállás előtt, a lehetséges okok között szerepel, hogy a gép egy madárrajjal ütközött.
„A repülőgép 9 óra előtt pár perccel kapta meg a leszállási engedélyt. Azonban három perccel később figyelmeztetést kaptak egy madárrajról. Emiatt változtatniuk kellett a korábban meghatározott útvonalon” – fogalmazott egy illetékes.
A gép utasainak hozzátartozói a repülőterén. Fotó: MTI/AP/Newsis/Pak Kivung
Sokan a repülőtér üzemeltetőinek a felelősségét is firtatják. Egyes vélemények szerint nem lett volna szabad betonfalnak lennie a leszállópálya végén. „Soha nem szabadna falat építeni a kifutópálya közelébe. Amikor a gép lecsúszott a kifutópályáról, körülbelül száz méterrel odébb már ott állt egy kerítés. Ez teljesen ellentétes a nemzetközi előírásokkal”– magyarázta egy ausztrál szakértő.
A Jeju Air Dél-Korea egyik legnépszerűbb fapados légitársasága. A cég csaknem húsz éves fennállása óta ez volt az első olyan balesetük, amely emberéleteket követelt.
A mostani az eddigi legtöbb halálos áldozatot követelő légikatasztrófa Dél-Korea történetében. 2002-ben az Air China 129-es járata zuhant le az ázsiai országban. Akkor 129-en haltak meg, 37-en azonban túlélték a tragédiát.