Jaguar-Land Rover
Talán sokan átélték már azt a kellemetlen érzést, hogy a buszon ülve, a telefonunkat bámulva, vagy esetleg valaki mellett, az autóban utazva, és a térképet vizsgálva, egy pillanatra megszédült. Ellenben, ha mi irányítunk, tehát vezetéskor, ez nem jelentkezik. Ezt a furcsa jelenséget az okozza, hogy egy pillanatra megtéveszt minket az agyunk, és a szemünk mást érzékel, mint a belső fülünk. A szemünk lát egy bizonyos fajta mozgást, azonban a testünk mozgása eltér ettől. Például amikor azt hisszük, hogy a busz egyenesen fog haladni, de hirtelen befordul egy utcába.
Nos, ez a jelenség a hétköznapok részévé válhat azok számára is, akik autóznak majd a jövőben, ugyanis az önvezetés terjedésével fokozatosan adjuk majd át az irányítást az autónk számára. Először kisebb időszakokra, majd később talán teljesen. Így óhatatlanul jelentkezhet majd szédülés az utasok számára, ami nem túl szerencsés, ha éppen hirtelen át kéne venni az irányítást, és reagálni kéne egy forgalmi szituációra. Erre az eddig nem túl felkapott problémára keres megoldást a Jaguar-Land Rover csoport, és önvezető technológiájuk legfrisebb változatába már be is ültették a programot, ami segíthet csökkenteni a mozgásiszonyt.
A JLR szerint akár 60%-kal is csökkenthetik a jelentkező szédülést mindössze az autó mozgásának finomításával. Igyekeztek még finomabban összehangolni a lassítást, a gyorsítást és a kormányzást, tehát az adaptív tempomatot és a sávtartót, hogy csökkentsék a kellemetlen érzést. Ahogy a legtöbb hasonló rendszer, ez is képes tanulni és a megtörtént események alapján optimalizálni a következő beavatkozását. Állítólag úgy lesz képes tanulni az önvezető rendszer, hogy közben képes lesz az autó alapvető karakterét is megtartani, ami rendkívül izgalmas kihívásnak hangzik. Hiszen a legtöbben attól tartanak, hogy minden autó unalmas közlekedőedénnyé degradálódik majd, amikor átveszik tőlünk az irányítást.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!