BMW Classic
Érdekes módon a második világháborút több BMW 328 sportkocsi is sikerrel vészelte át. 1948. május 1-én a II. Nemzetközi Motorkerékpáros Nagydíjon a motorok mellett autók is rajthoz álltak. Ezen a futamon hat (!!) BMW is szerepelt, köztük Festetics Ernő egykori 328-asa, amelyet a grófi család Nyugatra távozása után, egykori versenyszerelőjük, Wilheim Sándor vett „gondozásba”.
Az 1948. május 9-én megrendezett II. Nemzetközi Motorkerékpáros Nagydíj startjánál Szabó I László (20) és Wilheim Sándor (5) BMW 328 sportkocsikkal. (Forrás: MTVA)
BMW 328, a háttérben BMW 326 1949-ben. (Fotó: Schwanner Endre)
Az államosítási hullám során ezeket a gépkocsikat is elkobozták tulajdonosuktól. Amikor az 1950-es évek elején állami utasításra a különböző gépkocsi-javító vállalatok versenyautó-építésbe fogtak a III. számú Autójavító Nemzeti Vállalat megkapta az egyik 328-t. Ezzel Wimmer András aratott sikereket, majd a BMW alvázára elkészített egy monoposto-versenyautót, amellyel egészen 1958-ig versenyzett.
A második világháború után a BMW eisenach-i üzeme szovjet fennhatóság alá került. 1948-ban mutatták be a 326-os BMW módosított változatát, amely a 340-es típusszámot kapta. Ezt egy ideig BMW, majd EMW márkanéven árusították. E típusból Magyarországra is többszáz példány került – egy 1960-ból fennmaradt kimutatás szerint országszerte még 311 darab közlekedett, ebből 160 állami tulajdonú volt. A BMW-EMW másik slágertípusából, a kisebb 321-ből ugyanekkor 84 darabot regisztráltak, ebből 40 volt állami kézben.
EMW egy mátrai üdülőhelyen 1954-ben. (Forrás: Fortepan/Nagy Gyula/51769)
A BMW Isettából, majd a 700-as típusból is érkezett kisebb sorozat. Ráadásul a BMW a Budapesti Nemzetközi Vásáron is évről évre megjelent, s az ott kiállított autók a rendezvény után Magyarországon maradtak, s Illetékes Elvtársak kezébe jutottak.
Isetta Budapesten. (Forrás: Fortepan// Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.c.10)
A BMW 700 tulajdonosok 1962-ben a Magyar Autóklub kebelében saját márkaklubot alapítottak. 1963-ban megrendezesre kerult az első magyarországi nemzetközi márkatalálkozó Siófokon, amelyen a BMW kereskedelmi igazgatója is részt vett.
BMW 600-as a Gellért téren. (Fotó: Zsuppán István/ Oldtimer Média Kft)
Hosszas tárgyalások után a BMW klub vezetősége elérte, hogy a 11700 márkába kerülő BMW 1500-as típust a hazai klubtagok nagyjából 9000 márkáért megvásárolhassák. Ezen kívül arról is megegyezés született, hogy a gyár minden eladott autó után alkatrész-vásárlási keretet biztosít a klubtagok részére. Ez annyit jelentett, hogy bizonyos értékhatárig az alkatrész után csupán a 30 százalékos vámot kellett megfizetni. Az elert kedvezmenyek hírére egyre többen csatlakoztak a klubhoz, amely 1968-ig működött. Megszűnésekor már 226 tagja volt.
A BMW bemutatója az 1962-es Budapesti Nemzetközi Vásáron. (Forrás: MTVA)
Czira János (balról) és Mihaluti Miklós többszörös raligyőztes BMW 700-asukkal (Forrás: Czira Zoltán)
A márkaklub megszűnése után a BMW új hazai partnere az Interag Rt lett. A vállalatot a kalandos életű Gerő László alapította. Ma már valószínűsíthető, hogy az Interag is titkosszolgálati fedőcég volt. A Népszabadság újságírója persze erről nem írhatott, amikor 1969-ben bemutatta az Interagot: „Alig két esztendeje még mint magánvállalkozások tevékenykedtek a különböző nyugati cégek ügynökségei, magyarországi képviseletei. A különböző magánügynökök 1967 januárjában azonban vállalatokba tömörültek. Jelenleg kilenc ilyen ügynöki vállalat működik, részvénytársaság, illetve korlátolt felelősségű társaság formájában. A legnagyobb ügynöki vállalat az Interag Rt, amely tíz nyugati ország 43 cégét képviseli, köztük például olyan világmárkákat, mint a Shell, a Semperit, a Mannesmann, a Pittler,és a BMW. Az Interag közvetlenül általában nem köt üzletet, csupán személyes kapcsolatot létesít — úgy is mondhatnánk közvetít — a külföldi cég, a hazai felhasználó, valamint a szakmailag illetékes magyar külkereskedelmi vállalat között”.
A Bécsi úti szerviz. (Forrás: MTVA)
A jó kapcsolatoknak köszönhetően 1971-ben a BMW megnyitotta vevőszolgálati irodáját és szervizét Budapesten, a Bécsi út 277 szám alatt. A szervizről a Népszabadságban is beszámoltak: „Az Interag Rt és az NSZK-beli BMW gyár közös szervizállomásának megnyitásával megszűnik a hazai BMW-kocsik alkatrészhiánya. Az Autókernél ugyanis kétmillió forintos készlettel konszignációs raktárat létesítettek. A szervizállomás egyik különlegessége egy Közép-Európában páratlan elektronikus vizsgálóberendezés, melynek segítségével az összes BMW gépkocsik működését megbízható módon ellenőrizni lehet”.
A hazai képviselet megjelenése felélénkítette a BMW állományt. Ráadásul erre az időszakra esett az a központi döntés, amelynek értelmében az autósportot tömegsporttá kívánták fejleszteni. A megélénkülő ralisport szakágban egyre több olyan versenyző akadt, aki BMW-vel indult. Cserkúti József, Kövesdán András, Tóth János, Kövesi Tibor és Barka Zoltán említhetők.
Az 1970-es években a Főtaxi gépjármű-kölcsönzési szolgáltatást indított. Idővel a flotta egyre több „nyugati” típussal, többek között számos BMW gépkocsival bővült.
A Főtaxi gépkocsi-kölcsönző irodája előtt. (Forrás: Főtaxi)
A rendszerváltást követően az Interag Rt helyébe egy ideig Neményi Béla egykori táncdalénekes, majd vállalkozó lépett. 1994-ben a Wallis Holding egyik leányvállalata, a Wallis Motor Kft nyerte el az importőri jogot. 2004. május 1-én a BMW saját kézbe vette az értékesítést.
1960 | 549 |
1965 | 720 |
1975 | 901 |
1978 | 1021 |
1980 | 1223 |
1984 | 1664 |
1600 | 65 |
1800 | 52 |
2000 |
53 |
Isetta 250 | 37 |
Isetta 300 | 49 |
321 | 37 |
326 | 19 |
340 | 137 |
600 | 47 |
700 | 161 |
700C | 11 |
700 LS | 74 |
2002 | 23 |
2500 | 32 |
2800 | 16 |
502 | 23 |