Anyukám is érteni fogja
Az Anyukám is érteni fogja! rovatunkban már megszokottá vált, hogy az autózás egyes kérdéseit úgy járjuk körül, hogy azok számára is érthető és világos legyen, akiknek az autó csak eszköz, szinte szükséges rossz. Új, többrészes sorozatunkban a használtautó vásárlás részleteit boncolgatjuk.
Az új autót vásárlók köre a gazdasági válságot megelőző időszakhoz képest negyedére csökkent, az importőri beszámolók szerint a maradék vásárlóerő pedig a cégek közül kerül ki – magyarul magánszemély alig-alig vásárol új autót, szalonból. Marad tehát a használtpiac, de nagy kérdés, hogy hogyan kell használtautót venni?
Használt - elhasznált
Sokszor szoktam mondogatni, hogy a leggyakoribb hiba, amit elkövethetünk, hogy használtautó címszó alatt elhasznált kocsit vásárolunk. Aztán ott van a bűvös km-óra kérdés: sokan kifordulnak a kereskedésekből, ha meglátják, hogy egy autóban 100.000 km-nél több van. Mindeközben az igazán fontos tényezőkkel az átlagos használtautó vásárló mit sem törődik, pedig a nagy buktatók általában az autó rejtett részein várnak ránk.
Tök mindegy mennyit mutat az órája...
Állapotot, ne a kilométert nézzük!
Sokszor sok helyen olvassuk, hogy amikor másod-, harmadkézből veszünk kocsit, akkor ne a futásteljesítményt nézzük, hanem inkább az autó által mutatott összképet. Mivel sokan nem tudnak mihez viszonyítani, általában az egzakt adat, a kilométeróra állásából indulnak ki. Persze sokat számít egy autónál, hogy mennyit futott, de ez még nem minden. Feltennék egy eldöntendő kérdést.
Melyik autót vennéd meg szívesebben?
VAGY
Persze millió és egy szempont létezik még, de a csaknem négyszeres futásteljesítmény még nem minden. Évi 25.000 km-t beletekerni egy kocsiba a városban igen nagy kihívás lenne, tehát valószínűsíthetjük, hogy előző gazdája inkább hosszabb utakra használta.
65.000 km! JÖHET! Vagy mégsem?
Mit jelent ez?
A rövid utakon használt járművek – tipikusan a városi használatot értem ezalatt –
A lényeg, hogy sok egység valójában megkíméltebb a többet futott autóban, mint egy fiatalabb, de kemény életű kocsi esetében.
Ha már cserélek, legyen nagyobb, erősebb
Természetes igényünk, hogy mindig egy kicsit tovább lépjünk. A következő autónk legyen kicsit tágasabb, kicsit gyorsabb. Az autógyárak tesznek róla, hogy legyen miről álmodoznunk, de vigyáznunk kell, hogy ne váljunk a fogyasztói társadalom áldozatává, és itt nem csak önmegtartóztatásról van szó.
Használt kocsi vételekor gondolnunk kell annak fenntarthatóságára is. A költségeket két részben tárgyalnám. Egy nagyobb autón minden nagyobb: többet fogyaszt, nagyobbak a gumiabroncsok, nagyobbak a karosszéria elemek (ha fényezni kell nem mindegy), drágább a biztosítás, drágábbak az alkatrészek, szóval minden drágább hozzá! Gondoljuk át, hogy az előző autónkra mennyit költöttünk és lássunk tisztán: egy annál nagyobb kocsira arányaiban több pénzünk fog rámenni.
Csak egy példa: Apukámnak Anyukámnak és nekem is erre a szezonra új téli gumiabroncsokat kellett beszereznünk. Az ő autóján 195/65 R15 méretű, míg az enyémen 215/55 R16. A két méret között gyakorlatilag csak két lépcső van, de amíg a kisebbik abroncs darabja „csak” 15.000 forintba került, a nagyobbik 31.500 volt – akciósan.
Meglévő hibák azonnali orvoslása
Hiába veszünk a legnagyobb körültekintéssel használt kocsit, a kötelező karbantartás mellett még biztosan lesz néhány dolog, amire költenünk kell. Olyan hibák ezek, amik valahogyan nem akarnak előjönni a vásárlás előtti próbaúton.
Hogy mik ezek a hibák? A következő részt ezzel kezdjük!