utánpótlás

Ilyen, amikor egy ifjonc autót vesz

2024.12.09.

A mai 17-18 éveseket joggal nevezhetjük még tininek, hiszen bontogatják szárnyaikat, most kezdenek képet kapni a nagybetűs életről. Persze, hogy mások az elképzelések, és legtöbbször ez nem találkozik az autóvásárlás valós nehézségeivel. Mert egy autót nem csak megvenni, fenntartani is kell majd, ami szabad szemmel messziről is jól látható pénzeket emészt fel. Ezt pedig nem árt előre tisztázni a friss jogsis újoncokkal.

Az első autó varázsa

Amit senki sem feledhet. Az első szárnypróbálgatásoknak általában a családi autó látta meg a kárát, de vannak páran olyan szerencsés helyzetben, hogy szüleik megveszik nekik az autót, vagy nagyobb összeggel szállnak be az autóvásárlásba. De ez itt nem is érhet véget, hiszen sok olyan költség jön még a vételáron felül, ami egy fiatalnak is komoly kiadást jelent, és előre kell rá készülnie.

Bürokratikus kiadások

Megvásárlás után azonnal biztosítást kell kötni a járműre, ez a kötelező gépjármű biztosítás, aminek nevéből is kiderül, hogy kötelező. A friss jogsis fiatalok elég rossz esélyekkel indulnak, ha kedvezően akarják megúszni, hiszen náluk magasabb a kockázata annak, hogy történik majd valami járművükkel a kezdeti időszakban, így a biztosítási költségek is magasabbak, mint egy több évtizedes jogosítvánnyal rendelkező középkorú férfi esetében. Az eredetvizsga is vásárlás utáni teendők közé tartozik, ennek költségét pontosan kiszámíthatjuk, és egy átlagos autó esetében közel 20.000 ft-ot jelent. Jön még egy fájó pont, a vagyonszerzési illeték, és persze egy új forgalmi, amivel az új tulajdonos nevére kerül a jármű. Ezek után már csak használni kell. Aztán a használat során eshetnek ki csontvázak a szekrényből, főleg egy bőven tizenéves autó esetében.

Tervszerű megelőző karbantartás

Akik ismernek, tudják, hogy ez a vesszőparipám. Nem rentábilis, viszont nagyon nagy nyugalmat ad! Az autó az egyéni mobilitás megtestesítője, így legyen mindig bevethető, és használatra kész. Ezért pedig tenni kell. Fiatalként én is átszaladtam ezen a kérdéskörön, és csak az számított, hogy tudjak bele tankolni 5.000 ft-ért, és utána enyém volt a világ. Ki bánta, hogy milyen öreg a fékfolyadék, milyen állapotban van a hűtőközeg, vagy mennyi motorolaj van a motorban? Persze, hogy az elhanyagoltság benyújtja később a számlát, így most már azt tanácsoltam ifjú padavan ismerősömnek, hogy tegyen félre pénzt az első szervizre. De mit is takar pontosabban az első szerviz? Miért vigyem rögtön szervizbe, ha az autó hibátlanul működik? Igen, értem én, hogy minden spórolt pénz el lett költve, és most már mindenki szeretné élvezni a gyümölcsét, hogy mihamarabb lehessen menni csajozni, haverokkal kocsikázni. De a hosszútávú problémamentes használat alapja egy úgynevezett null revízió, amikor az autó kopó fogyó alkatrészeit szakember átvizsgálja, megállapítja, hogy kb. hány kilométer van még bennük ( pl. féktárcsák, fékbetétek, futómű szilentek, stb.). A vizsgálat után a tulajdonos pontos képet kap majd arról, hogy melyik kopó alkatrészt hány kilométer múlva lesz esedékes cserélni. Ez azért jó, mert a diákmunka fizettsége nem egyszerre megy majd el szervizre, hanem minden hónapban be lehet tenni egy részét a malacperselybe, és mindenre időben lehet tartalékolni. Amivel viszont nem várhatunk, az a kötelező olaj, és szűrőcserék. Illetve ha nem láncos vezérlésű a motor, akkor nagyon ajánlott egy vezérlés cserével indítani az együttlétet. Ezek a legfontosabb dolgok a nyugodt lelkiismeretért. A többi meg majd jön idővel.

Nem megvenni nehéz, hanem fenntartani művészet

A pénzéért cserébe mindenki a lehető legjobbat szeretné, nincs ez másként a tinikkel, vagy fiatal felnőtteknél sem. Nagyon népszerű a bajor márka mára huszonéves prémiumja az E46. Persze, hogy ifjú ismerősöm is nekem szegezte a kérdést, hogy mit gondolok róla. Én meg hosszas okfejtésbe kezdtem, amivel nyilván untattam. Jürgennek 40 éves korára már jól menő vállalkozása volt Dél-Németországban, és mivel az az ország gazdaságilag legerősebb régiója, nem jelentett gondot kigurítani egy olyan autót, amibe a család is befér, de dinamikusan haladni élvezet vele. Húsz évvel ezelőtt is a hármas BMW testesítette ezt meg, de a technika kérte, és kéri a törődést, a motortól a futóművön át mindenhol. A többlengőkaros futómű jó, de szeretnéd szétszerelni az egészet, ha elkorhadt a bölcső, és cserélni kell? Kérdeztem még kettő ilyet, és láttam a szemében, hogy elgondolkodott. Kellenek az ilyen fejtágító beszélgetések, így leírom itt is néhány drága alkatrész árát, amivel nem árt tisztában lenni. Meg is lepődött volna kedves olvasóm, ha nem a kettőstömegű lendítőkerékkel kezdek, ami egy olyan alkatrész, amitől mindenki fél. 1-300.000 Ft.-os összeget kell félretenni a javítására, és a gyártók általában 200.000 kilométerben határozzák meg az élettartamát, tehát az jó, ha már cserélve volt, de ha még nem, akkor nagy eséllyel készülni kell majd rá. Ami pedig további fájó pont, hogy a jó szerelő megemlíti, hogy ha már cserélve lesz, akkor érdemes a kuplungot is vele együtt átvizsgálni, és ha kell a komplett kuplungszettet cserélni. A gázolajos autók esetében komoly tétel lehet, ha hozzá kell nyúlni a befecskendező rendszer bármelyik eleméhez, egy korosabb, és kevésbé értékes autó esetében ez nem is éri meg minden esetben, ha csak az autó piaci értékét nézzük, tehát egy 1 milliós autóra nem éri meg rákölteni vételára egynegyedét, hiszen eladásnál nem kapjuk vissza ezt a pénzt érte. És akkor még nem beszéltünk a karosszéria problémákról, annak költsége is egyre magasabb, illetve már vidéken is 30.000 ft-környéki összegekért fújnak egy elemet a fényezők. Persze, szakemberek, hivatalos fényező műhelyben, számlával. De oda legalább vissza lehet menni reklamálni, ha valami nem úgy sikerült, bár ezen a szinten ez már nagyon ritkán fordul elő.

Szóval kedves fiatalok, autót csak úgy érdemes választani, ha kicsit tovább nézünk a jövőbe annál, hogy megtankoljuk, aztán szelfi a benzinkúton, amíg még mosás után szépen csillog a vízfilm a karosszérián. A felnőtté válás egyik első lépcsőfoka lehet a járműfenntartás megszervezése, ami kifejezetten magas terhet ró egy diák költségvetésére. Választani tehát olyat kell, amit hosszú távon is anyagi csőd nélkül lehet életben tartani. A koros német prémiumok sajnos nem ilyenek. De mindenki életében eljön annak is az ideje, viszont nem biztos, hogy húszévesen kell kipörgetni. Lehet, hogy mégis jobb lesz elkérni a családi kocsit, ha menni kell valahová? Az legalább műszakilag rendben lesz. Vagy venni egy Daihatsu Trevis-t, a csajok tuti imádni fogják! :-)

További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.28
Nézze meg a videót! ..
2025.01.28
Nagy teljesítményű, 800 voltos elektromos hajtásláncot fejlesztett a Bosch nagyobb méretű vízi....
2025.01.28
Előző héten 14 olyan sofőrt szűrtek ki a rendőrök, akik ittasan ültek volán mögé, egyikük egy....
2025.01.28
Utasforgalmi próbaüzemre indult az Alstom Astride-villanymozdony a Mecsek IC-k élén - közölte a MÁV....
2025.01.28
A BMW Steyr-i gyára teljes egészében távfűtésre áll át: a rendszeres működéséhez szükséges energiát....
2025.01.28
Ha tetszik a VW T3 stílusa, de inkább járnál egy modern, erős és megbízható furgonnal, költözz....
2025.01.28
Minden eddiginél nagyobb, 9 milliárd font (4370 milliárd forint) értékű megrendelést kapott a Rolls....
2025.01.28
Balesetet szenvedett két kisteherautó az M3-as autópálya 160-as kilométerénél, a Budapest felé....
2025.01.28
A Tokiói Autószalonról és a Dakar Rallyról szólt a január autós szempontból, így kevésbé meglepő,....
2025.01.28
Komoly bírságra számíthat, aki elfeledkezik arról, hogy nagyon fontos határidő jár le autósoknak....