Mercedes-Benz
Tervezők
Császár Róbert | MA jármű-formatervező hallgató
Sándor Ádám | MA jármű-formatervező hallgató
Sebestyén Marcell | MA jármű-formatervező hallgató
Varga László | MA jármű-formatervező hallgató
Anderla András | BA jármű-formatervező hallgató
Flich Zoltán | BA jármű-formatervező hallgató
Vas Ádám | BA jármű-formatervező hallgató
Résztvevők
Hans-Dieter Futschik | Director Exterior Design, Mercedes-Benz
Robert Lesnik | Chief Designer, Mercedes-Benz
Thomas Sälzle | Design Manager, Mercedes-Benz
Klaus Doeffinger | Modelling Director, Mercedes-Benz
Németh Gábor | Exterior Designer, Mercedes-Benz
Ingo Fröhlich | Managing Director, Mercedes-Benz Hungária
Stefan Lengyel | professor emeritus, MOME Design Intézet
Barcza Dániel | intézetigazgató, MOME Design Intézet
Koós Pál | tanszékvezető, MOME Design Intézet
Scherer József | egyetemi tanár, MOME Design Intézet
Lenkei Balázs | egyetemi tanársegéd, MOME Design Intézet
Feladatkiírás
A Mercedes-Benz által kiírt feladat egy nagy hatótávolságú nyergesvontató (kamion) koncepciótervének megalkotása, a Mercedes Actros haszongépjármű átértelmezése volt. A fő hangsúlyt az aerodinamikára és a variálható beltérre kérték fektetni annak érdekében, hogy a vezetőfülke hosszú távolságokon is kényelmes, otthonos környezetet nyújtson a mindennapi tevékenységekhez (vezetés, alvás, evés, adminisztrációs feladatok).
A koncepciót a technika fejlődésének várható tendenciáit figyelembe véve kellett megalkotni, de legfontosabb szempont továbbra is az áru hatékony, profitábilis továbbítása volt.
A legfőbb kihívást a vezetőfülke összetett funkciója jelentette, amely a sofőr számára egyszerre munkahely és lakótér. A munka és pihenés váltakozása, valamint a személyautókhoz képest hosszú időtartamú használat az ergonómiai szempontok fokozott érvényesítését követelte meg.
A korábbi személyautó-tervezés feladatokhoz képest nehézséget jelentett a kamion fizikai méreteinek kezelése, a formai egység létrehozása, a tömeg- és a részletformák harmonikus kidolgozása.
A hosszú távú és nagy sebességű haladás előtérbe helyezte az aerodinamika eredményeinek alkalmazását, melyben szak-konzulensek segítették a hallgatókat.
Projektleírások
Császár Róbert
Terve a jelenlegi Mercedes Actros konténereinek méretét figyelembe véve készült, azzal a céllal, hogy az új kamion biztonságban szállítsa azokat és tartalmukat. A Future Truck egy nagy hatótávolságú haszongépjármű, mely élete nagy részében autópályán közlekedik, ezért fontos, hogy ezt a legnagyobb biztonságban és a legkisebb energia befektetéssel tegye. Ezen igényeknek tesz eleget a konténer és a vezetőfülke leengedhetősége.
Sebestyén Marcell
Koncepciójának lényege egy olyan moduláris rendszer, melyben a meghajtás, a csatlakozási pontok, illetve az összes, emberrel nem érintkező gépelem az alsó részben kap helyet. Ezek a modulok úgy helyezkednek el a vontatmány és a vezetőfülke alatt, hogy sorolhatók, kialakításuk következtében a rakomány mérete (és ezáltal a kamion hossza) változtatható. A jármű felső elemei, melyek az emberrel is kapcsolatba kerülnek, sokkal lágyabbak, aerodinamikusabbak és letisztultabbak, ezzel kontrasztot állítva a modulok funkcionális formanyelvének.
Anderla András
Tervezését nagyban befolyásolták a vonatok, léghajók; a projekt innen is kapta munkanevét, a Zeppelint.
Az új, alacsony légellenállású Mercedes-kamionmodell ötvözi a léghajók könnyedségét és az IC vasutak sebességét. Nem maradhattak el a technikai újítások sem: többek között ennek jegyében született meg a teljesen új, ráfutásos baleseteket megelőző hátsó védelmi rendszer, melynek komoly pozitív aerodinamikai tulajdonságai is vannak.
Flich Zoltán
Tervezésének központi témája a biztonság kérdése ütközés esetén. A cél egy olyan kamion megtervezése volt, amely egy személyautóval való frontális, vagy ráfutásos ütközésnél a lehető legkisebb mértékben roncsolja az adott személyautót, illetve megfelelő védelmet nyújt a kamiont vezető sofőr számára. A kamion szerkezeti felépítését újragondolva a jármű egyetlen kocsiszekrényből áll, nincs külön vontató és pótkocsi. A szélső felfüggesztések a jármű két végéhez képest beljebb kerültek, a meghajtás középre, lehetővé téve hatékonyabb ütközéselnyelő terek létrehozását. A vezetőfülke egy nagyobb járművel való ütközésnél függőleges irányban mozdul el, így elnyeli az ütközési energiát. A jármű stabilitását fokozzák a nagyméretű, intelligens vezérlésű lengőkarok, melyek reagálnak az út egyenetlenségeire és az extrém tényezőkre is (pl. erős oldalszél vagy nagy útdőlés).
Vass Ádám
A tervezés célja az általános, „kocka” kamionforma kiküszöbölése és egy aerodinamikus, minimális légellenállással rendelkező jármű létrehozása volt. Ez a kritérium eredményezte azt a megoldást, hogy a sofőrülés középen helyezkedik az orr-részt keskenyebbé téve. A járművet a kerekekbe épített elektromotorok mozgatják, ezek között találhatóak az akkumulátoregységek. A terv legszembetűnőbb része a lebegő kabin, mely lehetővé teszi a levegő szabad áramlását a vezetőfülke és a vontatmány alsó részén. Ez szolgálja az ott elhelyezett plusz akkumulátoregység hűtését, illetve a vontatmány hátulján csökkenti a vákuumhatást.
A koncepció a jelenlegi kamionoknál egy jóval aerodinamikusabb és gazdaságosabb megoldást vázol.
Mercedes-Benz - MOME együttműködés
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem több mint 10 éve aktívan működik együtt a Mercedes-Benzzel; a cég designerei szemeszterről szemeszterre tervezési feladatokkal bízzák meg az egyetem hallgatóit, személyesen konzultálnak a tervezés különböző fázisaiban és a jó képességű hallgatókat féléves gyakornoki szerződéssel foglalkoztatják a cég designközpontjában. A képzést különböző speciális szerszámokkal és modellezőanyagokkal segítik, valamint anyagiakkal és egyéb formában is támogatják az Moholy-Nagy Művészeti Egyetemet.
A MOME mesterképzés (MA) jármű-formattervező szakjának célja nemzetközi összehasonlításban is versenyképes, professzionális szakemberek képzése, akik jó eséllyel helyezkedhetnek el hazai és nemzetközi járműipari cégeknél, multinacionális vállalatoknál. Ma már szinte minden nagyobb európai autógyártó cégnél dolgoznak a MOME-n végzett tervezők, többek között a Mercedes-Benznél, a Renault-nál, a Volkswagennél és a Bugattinál; tevékenységükkel öregbítve az egyetem hírnevét, kreativitásukkal hozzájárulva a modern ipari termékek fejlesztéséhez.
2013 tavaszán a Mercedes-Benz és a MOME a MÜPA-ban rendezett nagyszabású kiállításon, valamint egy könyvben mutatta be közös projektjeit, fejlesztéseit, az egyetemen folyó izgalmas és sokrétű tervezőmunkát az autódesigntól a hajótervezésen át a kétéltűekig.
A korábbi évekhez hasonlóan a MOME idén is számos nemzetközi sikerrel büszkélkedhet: Sebestyén Marcell harmadéves jármű-formatervező szakos hallgató a 2013-ban három nemzetközi autótervezési pályázaton is nyert díjat. Ellátogatott a Detroiti Autószalonra, ahová döntősként kapott meghívást a Michelin komoly hagyományokkal rendelkező „Challenge Design” pályázatán. Az orosz cardesign.ru által meghirdetett pályázaton 3. helyezést ért el. A feladatkiírás szerint az orosz elnök járműveit kellett a tervezőknek papírra vetniük; egy reprezentatív limuzint, egy SUV-ot és egy terepjárót. Végül az Opel pályázatán 400 induló közül lett győztes, ahol az Opel Adam társát, Eve-t, azaz Évát kellett fiatal tervezőknek megálmodniuk.
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem szellemisége egyszerre gyökerezik a több mint 130 éves múltjában, a megújulásra való törekvésben és a külvilágra való nyitottságban. Ez a szellemiség az, ami a MOME-t az egyik vezető európai művészeti műhellyé teszi. Egyszerre egyetem és szellemi műhely, ahol szétválaszthatatlan egységet képez az oktatás és az alkotói folyamat, az alkalmazott és autonóm művészeti tevékenység. A MOME szemléletében tükrözi azon szakmai elképzeléseit, melyek során saját karakterét és hagyományait ötvözi a legújabb trendekkel. Egyszerre egyetem, amely szakmai tudásukat alkalmazni képes felelős tervezőművészeket képez, és szellemi műhely, amelynek célja kreatív folyamatok elindítása, és a hazai designtudatosság erősítése.
A külvilágra való nyitottság befogadást is jelent. Ezért az egyetem feladatának érzi az itt folyó képzés nemzetközi kontextusba helyezését. Ennek az igyekezetnek köszönhetően az elmúlt évek vendégtanárai, vendégelőadói között tudhatjuk többek között Steven Hollt, Harri Koskinent, Peter Zumthort, Dieter Rams-t, Marcel Wanders-t, Erwin Olafot, Ineke Hans-t vagy Karim Rashidot. Ugyanennek az elképzelésnek a létjogosultságát bizonyítandó a MOME-t Európa TOP100 egyeteme közé választotta a világ egyik vezető építészeti és design magazinja, a Domus, ezzel a hazai és az európai design és művészeti szcéna legfontosabb intézményei közé emelve a MOME-t.