Beiktatási beszéde során úgy tűnt, hogy Trump számára a vámok talán nem jelentenek prioritást, de a beiktatást követő ovális irodai aláírási ceremónián azt mondta: "Utasította továbbá a szövetségi ügynökségeket, hogy vizsgálják meg, miért nettó importőr az USA, és miért nem exportőr, és vizsgálják meg más országok állítólagos tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatait."
Trump beiktatási beszéde és az ellátási láncot fenyegető veszélyek
Második elnökként tartott első beszéde során a mexikói határra összpontosított, és kijelentette, hogy az amerikai hadsereg csapatait küldi oda, hogy megállítsanak "minden illegális belépést". Azt is megígérte, hogy Amerika "ismét gyártó nemzet lesz", és a belsőégésű motorral szerelt járművekre összpontosítva "ismét olyan ütemben fog autókat gyártani Amerikában, amiről néhány évvel ezelőtt még senki sem álmodott volna, hogy lehetséges". Hozzátette, hogy "visszavonja az elektromos járművekre vonatkozó mandátumot", amely az Egyesült Államokban nem létezik, bár lehet, hogy a környezetvédelmi ügynökség szabályára utalt, amely előírja az OEM-eknek, hogy 2027-ig felére csökkentsék az üvegházhatású gázok kibocsátását a könnyű és közepes tömegű járművek esetében. Ezzel a lépéssel Trump megváltoztathatja a keresleti görbét, meggátolhatja a zöld autók terjedését és zavart okoz mind a fogyasztók, mind az OEM-gyártók számára, a beszállítói lánc szereplőiről nem is beszélve.
A Mexikóra és Kanadára kivetett vámok hatása
Bár Trump nem írta alá a Mexikóból és Kanadából származó behozatalra kivetett vámok kivetéséről szóló közvetlen parancsot, a fenyegetés önmagában, egy új határidővel együtt, elég ahhoz, hogy veszélybe sodorja az észak-amerikai autóipari ellátási láncot. Az USA-Mexikó-Kanada kereskedelmi megállapodást (USMCA) 2026-ban felülvizsgálják. Ám, ha február 1-jén hatályba lépteti Trump a vámokat, az felbontja a megállapodást. Az USMCA a korábban érvényben lévő Észak-amerikai szabadkereskedelmi megállapodás (NAFTA) helyébe lépett. És még mindig nem világos, hogy a vámok csak a kész járművekre vagy a járművekben felhasznált összes alkatrészre és anyagra vonatkoznának-e. Ha ez utóbbiról van szó, az nagymértékben károsíthatja az észak-amerikai autóipari ellátási láncot, mivel az USA és Mexikó közötti határt a logisztika során többször is átlépik, mielőtt a kész járművet legyártják.
Az USMCA-t jövőre vizsgálnák felül, de a tárgyalások lezárása évekig is eltarthat. Mindkét ország korábban már óvta az Egyesült Államokat a kereskedelmi háborútól, ami bekövetkezik, ha Trump bevezeti a vámokat. A múlt hónapban Claudia Ávila Connelly, nemzetközi kereskedelmi, nearshoring és gazdaságfejlesztési szakértő az Automotive Logisticsnak nyilatkozva elmondta, hogy a mexikói magánszektor felkészül a vámokra. Connelly korábban a mexikói vámhivatal nemzetközi ügyek osztályát vezette, és a mexikói pénzügyminiszter tanácsadójaként dolgozott, ahol koordinálta a Mexikói tervet, a Mexikó és az Egyesült Államok közötti kulcsfontosságú kezdeményezést a regionális ellátási láncok megerősítésére a koronavírus-járványt követően. Az Észak-amerikai szabadkereskedelmi megállapodás (NAFTA) keretében Mexikó svédországi és kanadai kereskedelmi tanácsos-helyetteseként az exportot és a beruházásokat is előmozdította. Akkoriban így nyilatkozott: "Azt hiszem, országként azt az üzenetet küldjük, hogy felkészülünk. A legrosszabb forgatókönyv az, ha Trump valóban eleget tesz nyilatkozatainak, és egyoldalúan bevezeti ezeket az új vámokat, és elnökünk új vámokkal válaszol a Mexikóba irányuló amerikai export ellen. Ez olyan lenne, mint egy kereskedelmi háború a két ország között, ami nemcsak az észak-amerikai régió, hanem a világ számára is szörnyű lenne".
Az USA és Mexikó közötti autóipari nearshoringra gyakorolt hatások
Mexikó hihetetlenül fontos bázisa az ország és az USA közötti nearshoring kereskedelemnek. Jelenleg Mexikó a világ hetedik legnagyobb járműgyártója (3,8 millió jármű) - ebből 3,3 millió darabot a tengerentúli piacokra szánnak -, és a 12. legnagyobb könnyűgépjármű-értékesítő a világon. Francisco N. González Díaz, az Industria Nacional de Autopartes ügyvezető elnöke korábban az ALSC Mexico 2024 konferencián elmondta, hogy Mexikó adja az USA által világszerte vásárolt autóipari alkatrészek 43 százalékát, a második legnagyobb beszállító, Kanada pedig az autóipari alkatrészek 11 százalékát. Mexikó az elmúlt években az elektromos járművek és akkumulátorok ellátási láncának egyik fontos pillére volt, mivel az olyan OEM-gyártók, mint a BMW, az országba telepítették és lokalizálták az akkumulátorok ellátási láncát. A Pirelli tavaly novemberben további 114 millió eurós beruházást jelentett be a Guanajuato államban található Puerto Interior ipari központban található Silao üzemében. Ugyanebben a hónapban az RPM logisztikai szolgáltató megkezdte működését Mexikóban, és határokon átnyúló logisztikai szolgáltatásán keresztül stratégiai tervezést, hálózattervezést, kapacitástervezést, informatikai és szállítási szolgáltatásokat nyújt.
Lizette Gracida, a Toyota México külső ügyekért és kereskedelmi megfelelésért felelős vezető igazgatója az ALSC Mexikón elmondta: "Az első az USA és Kína közötti geopolitikai helyzet, a második pedig az USMCA. Ez önmagában is elősegíti az értéklánc további integrációját a régióban." Trump ígérete pedig, hogy amerikai csapatokat küld a mexikói határra, potenciálisan lassíthatja a kereskedelmet a határon, ami megzavarhatja az észak-amerikai autóipari ellátási láncot.Az észak-amerikai nearshoringra nézve további veszélyt jelent Trump ígérete, miszerint visszaépíti az Egyesült Államok autóipari gyártóbázisát. Bár ez jelentős időt vesz igénybe, kétségbe vonja a Mexikóból és Kanadából az USA-ba irányuló import iránti keresletet.