Beszállítók
Peter Löscher eddigi Siemens főnök távozik a cégtől, miután a konszern kudarcok sorozatán van túl, s az előrejelzések sem kedvezőek. Korábbi cikkünket itt olvashatják. Joe Kaeser 56 éves, kinevezése augusztus elsején lép életbe. Igazgatzósági utódjáról rövidesen dönt a Siemens.
Peter Löscher 2007-ben vette át a kinevezését, hat évet töltött a konszern élén.
Hivatali ideje alatt a 370 ezer embert foglalkoztató vállalat piaci értéke több mint 20 százalékkal csökkent és ötször kellett kiadni profitfigyelmeztetést. Az utóbbi három hónapban a Siemens kétszer tájékoztatta részvényeseit arról, hogy nem éri el a tervezett nyereséget. A felügyelőbizottság a legutóbbi - július 25-én kiadott - profitfigyelmeztetés után döntött a váltásról.
Joe Kaeser első nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy a Siemens nem szanálásra szoruló vállalkozás. Az utóbbi időszakban viszont "túl sokat foglalkoztunk saját magunkkal, és a bevétel dinamikája kissé elmaradt a versenytársakétól" - tette hozzá.
Angela Merkel kancellár a napokban szóvivője útján tudatta, a német gazdaság zászlóshajójának tartja a céget, és úgy véli, fontos, hogy minél hamarabb "nyugodtabb vizekre evezzen". Joe Kaeser is a hajómetaforát használta nyilatkozatában, kiemelve, személyes célja az, hogy "nyugodtabb vizekre" kormányozza a 190 országban tevékenykedő vállalkozást.
A konszern legutóbbi profitfigyelmeztetése szerint a profitmarzs - a nettó nyereség aránya a bevételben - nem éri el a tervezett 12 százalékot. A 2011-2012-es üzleti évben ez az arányszám 9,5 százalék volt a Siemensénél, míg az amerikai General Electric 15 százalékos profitmarzsot produkált, a másik nagy versenytárs, a svájci központú ABB pedig 10,3 százalékot ért el. A társaság a tavalyi üzleti évben 78,3 milliárd euró bevétel mellett 4,59 milliárd euró - az egy évvel korábbinál 27 százalékkal kevesebb - nyereséget ért el.
Elemzők kiemelik, hogy Peter Löscher a megújuló energia felhasználását szolgáló berendezések vezető gyártójává kívánta formálni a céget, de az ágazat felfejlesztése nem járt eredménnyel, és elszívta a forrásokat más üzletágaktól. A napelempanel-gyártás például a kínai konkurencia és elhibázott cégfelvásárlások miatt több mint egymilliárd euró veszteséget okozott a Siemensnek. Közben a hagyományosan sikeres üzletágakban is több kudarc érte a céget. Például már 2011-ben le kellett volna szállítani a Deutsche Bahn német vasúttársaságnak az Inter-City Express (ICE) vasúti szerelvények új generációját, de a megrendelést még mindig nem sikerült teljesíteni.
A Siemens az orvosi műszerektől a gázturbinákon keresztül a vasúti szerelvényekig a fejlett technológia szinte valamennyi területén érdekelt. Magyarországon a 19. század vége óta tevékenykedik. A Magyar Siemens Műveket a második világháború után államosították, de a cég már 1974-ben újra megjelent az országban egy nyugatnémet-magyar vegyesvállalat tagjaként. A Siemens jelenleg több mint kétezer főt foglalkoztat Magyarországon.
autoszektor.hu - spiegel.de - MTI