Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
A belvárosi lakók jól ismerik azt a helyzetet, amikor munkából hazaérve, vagy a gyerekeket az óvodából, iskolából hazaszállítva nincs a ház előtt szabad parkolóhely. De gyakran utcában és a környéken sincs, hiába köröz 10-15 percet a várakozóhelyre áhítozó autós.
Ilyenkor vagy addig folytatja a parkolóhely-vadászatot, ami nem talál egy üreset, vagy megunja a keresést, és leteszi a kocsit jóval messzebb. Ez nemcsak időrabló és kényelmetlen, különösen ha valaki sok cuccal, például bevásárlás után érkezik haza, hanem a környezetet is szennyezi. Ezért pár éve külföldi mintára Magyarországon is bevezették kizárólagos lakossági parkolókat. De mi ez pontosan?
A lakossági parkolóhelyeket kizárólag az adott kerületben élők használhatják egy meghatározott időben, hogy számukra könnyebb legyen a parkolás, amikor a nap végén hazaérnek. Az újfajta parkolóhelyeket a KRESZ-ben szereplő „Várakozni tilos” tilos tábla jelöli, alatta pedig egy fehér színű kiegészítő táblán olvasható: „Kivéve lakossági parkolási engedéllyel 18:00-7:00”, de vannak ettől eltérő időkorlátok is.
Általában 18 óra és reggel 7 óra között csak a kerületben élők használhatják a lakossági parkolókat (Fotó: Erzsébetváros)
A nap többi részében bármelyik autós igénybe veheti a lakossági parkolóhelyet – természetesen a parkolódíj megfizetése mellett –, a kerületben élők pedig egész nap használhatják a többi közterületi várakozóhelyet is. Ha pedig a nekik fenntartott placcon hagyják az autót, reggel 7 órakor sem kell elhagyniuk az este elfoglalt helyet.
A máshol élők viszont nem parkolhatnak úgy, hogy „belecsússzanak” lakossági időszakba. Vagyis aki 17 órakor parkolójegy vált, annak 18 óra után el kell hagynia a lakossági parkolóhelyet, különben megbírságolják. A mozgáskorlátozottak azonban bármikor várakozhatnak ezeken a helyeken.
Fontos tudni, hogy főszabály a hét minden napjára érvényes, vagyis aki nem kerületi lakos, az szombaton és vasárnap sem használhatja a megadott órákban a kizárólagos lakossági parkolóhelyet.
Az is lényeges, hogy csak az jogosult kerületi parkolási engedélyre – és így a lakossági parkolóhelyek használatára –, akinek az állandó lakcíme a kerületben van, a tartózkodási hely nem elegendő. Tehát aki rokonlátogatóba, vendégségbe érkezik, az nem állhat a speciális helyekre. A lakossági parkolóhelyek használatát folyamatosan ellenőrzik, aki pedig szabálytalanul áll oda, azt megbüntetik.
Budapesten az első kizárólagos lakossági parkolóhelyeket Terézváros belső részén jelölték ki 2021-ben. A példát követte Erzsébetváros és a 13. kerület is, majd az 5. kerületben is megjelentek az ott élőknek fenntartott helyek. Utóbbi városrészben még olyan parkolókat is kialakítottak, ahol 0-tól 24 óráig, azaz a nap minden percében csak a helyiek várakozhatnak. Ezek olyan helyeken találhatók, ahol a közterületet is érintő munkák, felújítások miatt átmenetileg parkolóhelyek szűntek meg.
A 6. kerületben felfestés is figyelmeztet a lakossági parkolóhelyekre (Fotó: Terézváros)
De a lakossági parkolóhelyek nem korlátozódnak a belvárosra: bevezették a 2., a 8., a 9. és a 12. kerületben is, így ma már több ezer ilyen hely működik a fővárosban.
Bár a „Várakozni tilos” és a kiegészítő tábla minden esetben figyelmezteti az autósokat, egyes kerületekben más módon is jelzik a kizárólagos lakossági parkolóhelyeket. Terézvárosban a kerület piros színű logóját festették az aszfaltra, Erzsébetvárosban pedig szaggatott sárga vonal került a járdaszegélyre.
A kizárólagos lakossági parkolóhelyek régi vágyuk volt a belvárosi lakosoknak, és sokat segített abban, hogy könnyebben le tudják tenni az otthonuknál az autót. Ugyanakkor ez sem oldja meg a főváros parkolási problémáit, mert egyszerűen túl sok autó jut a kevés várakozóhelyre.
Ezért több kerületben jelentősen megemelték a kerületi lakosok által kiváltható várakozási engedélyek árát, hogy visszaszorítsák az autóhasználatot. A pár ezer forintos éves parkolási engedély ára Terézvárosban például 36 ezer forintra nőtt 2025-ben, a második autóra pedig 72 ezer forint. A két tonnánál nehezebb gépjárművekre pedig dupla díjat kell fizetni első és második kocsi esetén is.
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!