Olaszország

Zöld fordulat Itáliában: az olaszok tömegesen fogják vissza az autóhasználatot

2020.02.18.

Egy most közzétett reprezentatív felmérésben a válaszadók 74,7 százaléka, vagyis 32,7 millió olasz az elmúlt évben konkrét kötelezettségvállalást tett - legalábbis a saját lelkiismerete felé - a mobilitás környezeti hatásainak csökkentésére.

Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint az Európában a szén-dioxid-kibocsátás 15 százalékáért a személyautók és a kisteherautók felelősek. Nem meglepő, hogy az EU szigorú szabályokat vezetett be azzal a céllal, hogy a környezetszennyezés szintjét 2030-ig jelentősen csökkentsék. Úgy tűnik, hogy az olasz állampolgárok az egyik legtudatosabbak ebben a tekintetben. A tavalyi évben ugyanis tömegesen járultak hozzá a probléma megoldásához. Az mUp Research és a Norstat közvélemény-kutató intézet friss reprezentatív felmérése szerint a megkérdezettek 74,7 százaléka, vagyis 32,7 millió ember az elmúlt évben konkrét kötelezettségvállalást tett a mobilitás környezeti hatásainak csökkentésére.

Hogyan? A leggyakoribb módszer - amit a megkérdezettek 46,1 százaléka említett - az autó használatának csökkentése volt. Alternatívaként napi életvitelük során inkább a tömegközlekedést vagy a gyaloglást választották. Az nem derült ki az adatokból, hogy ez a döntés csak néhány alkalomra korlátozódott vagy radikális változást jelentett a mindennapokban. Mindenesetre tény, hogy több mint 20 millió olasz ezt a megoldást választotta. Feltűnő, hogy köztük nagyon magas a 65 évesnél idősebb válaszadók aránya. Ebben a korosztályban meghaladja az 52 százalékot azok aránya, akik inkább a gyaloglást, a sétát és a tömegközlekedést választották az autó helyett. Sokan – minden negyedik megkérdezett – úgy csökkentették az autóval megtett kilométerek számát, hogy a négy kerék alternatívájaként két kerékre váltottak, vagyis biciklire ültek.

A válaszadók 19,4 százaléka viszont nem akarja - vagy nem képes – megtagadni magától gépjárműve mindennapos használatát, legyen az két vagy négykerekű. De közülük is sokan döntöttek inkább úgy, hogy kevésbé szennyező alternatívákra váltják azokat. Vannak, akik új, környezetkímélő járműveket vettek. Mások azt az utat választották, hogy a családban lévő több jármű közül csak az egyiket, azt is kevesebb rendszerességgel használják. A válaszadók 7 százaléka pedig az egyre népszerűbb autómegosztó szolgáltatásokat vette igénybe a saját autó használata helyett.

De itt nem ér véget az alternatívák sora. Az ökológiai mobilitás új lehetőségei között egyre nagyobb teret nyer a jó öreg roller; legyen az elektromos vagy hagyományos, lábhajtású. Az elmúlt évben a válaszadók 5,8 százaléka, azaz 2,5 millió olasz használta őket.  

Az adatok részletesebb elemzésekor egy másik jelenségre is figyelmesek lettek a felmérés kezdeményezői.  A közlekedési eszközökhöz kapcsolódó negatív környezeti hatások csökkentése érdekében egyre inkább divatba jön az intermodalitás. Vagyis a különböző közlekedési módok és eszközök használat egyetlen utazás során. Négy válaszadó közül legalább egy úgy nyilatkozott, hogy többet alternatív megoldással az autó használatának csökkentésére.

Reménykeltőek az idei évre vonatkozó ígéretek is. Szinte minden második olasz, a válaszadók 44,7 százaléka úgy nyilatkozott, hogy 2020-ban a tavalyinál is tudatosabban akarnak közlekedni, tovább csökkentve a mobilitásuk által okozott környezeti hatásokat.

A megkérdezettek 12,9 százaléka mondta azt, hogy miközben továbbra is használja autóját vagy motorját, azt tervezi, hogy a közeljövőben egy kevésbé szennyező változattal helyettesíti majd a gépjárművét a széndioxid-kibocsátás csökkentése érdekében. A válaszadók 24 százaléka tervezi azt, hogy gyakrabban használja majd a tömegközlekedés, vagy hagyatkozik a saját lábára.  

Jelentősen növekedhet a rollerezők száma is – legalábbis, ami a fogadkozásokat illeti. A válaszadó olaszok csaknem 7 százaléka szándékozik többet használni ezt a járművet 2020-ban.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....