járműtörténelem
A Volvo új négyajtósáról 1956 szeptemberének első hétvégéjén rántották le a leplet. A svédországi Örebro városában bemutatott, elegáns modell szakított mindazokkal a beidegződésekkel, amelyek a Volvók tipikus megjelenéséről éltek a közönségben.
Az Amazon szépséges volt és kacér, vonalaiban megjelentek a legkiválóbb olasz, brit és amerikai autóépítési hagyományok. Az autó formatervéért az akkor 26 éves Jan Wilsgaardot illeti köszönet; őt később kinevezték a Volvo vezető formatervezőjének, és az ő nevéhez fűződnek a 140-es, 240-es és 700-as szériák, valamint a 800-as sorozat egyes részletei. Jan Wilsgaard a közelmúltban, 86 évesen hunyt el.
Az újdonság a PV444 után a második modell volt, amelyet a Volvo a világháború után piacra bocsátott, nevét eredetileg úgy írták: Amason. Az autó a görög mitológiában szereplő, kizárólag nőkből álló, harcos törzsről kapta a nevét. Az írásmódon a sorozatgyártás beindítását megelőzően, 1957-ben változtattak, így lett az autó neve a nemzetközi piacokon ismerősebben csengő Amazon. Sajnálaton módon egy német moped- és motorkerékpár-gyártó vállalat, a Kreidler ugyanekkor vezette be saját, Amazone névre hallgató kismotorját, így a Volvo számos fontos piacon nem használhatta a fantázianevet.
Ugyanakkor sikerült megállapodásra jutni, amelynek értelmében a Volvo továbbra is Amazon néven értékesíthette a típust a skandináv piacokon. A világ egyéb pontjain az alapkivitel Volvo 121, a sportosabb változat Volvo 122 néven vált ismertté. Az alapmotoros kombi volt a 221-es, míg a Volvo 222 a sportos motorral szerelt kombi típus kódja volt. Ennek ellenére a köznyelv világszerte Amazonként ismerte meg az autót.
Az első években elképesztően elegánsak voltak az Amazonok. 1957-től 1959-ig kizárólag kéttónusú fényezéssel készült a típus. A fekete, éjfélkék és rubinvörös karosszériához világosszürke tető tartozott, míg a világosszürke karosszériaszínhez fekete tetőlemezt társítottak. 1959 után megjelentek az egyszínű kivitelek a kínálatban, és 1961 után már egyáltalán nem gyártottak kéttónusú Amazont.
Az 1958-as Amazon Sportot kifejezetten azon vevők kedvéért fejlesztették ki, akik nagyobb teljesítményre vágytak. A dupla SU karburátorral és sportosabb vezérműtengellyel szerelt motor legnagyobb teljesítménye 85 lóerő volt (SAE).
A Volvo 1959-ben szabadalmaztatott hárompontos biztonsági övét a világon elsőként alapfelszerelésként kínálta az Amazon! Az automobil történetében egyetlen más utasbiztonsági fejlesztés sem bizonyult ekkora jelentőségűnek. A becslések szerint az elmúlt 57 év során legalább egymillió életet mentett meg a hárompontos biztonsági öv.
Az Amazon utolsó példánya 1970. július harmadikán gördült le a Torslanda-i gyártósorról. A sötétkék autót egyenesen abba a gyűjteménybe szállították, amelyből később létrejött a mai Volvo múzeum.