Makó
Halmágyi Pál 1988-ban váltotta a múzeumigazgatói beosztásban mentorát, utána ő vezette az intézményt. Akkor nem volt már olyan ellenszél, lehetett a kutatást kibővíteni. Makón 1990 decemberében már a szakiskola is felvehette Galamb József nevét. Írásunk első részét itt olvashatják.
Halmágyi Pál
– Idővel elkezdődött a számítógépek áttörése, kinyílt a világháló, amire az is felkerült, hogy a makói szakiskola neve Galamb József. Egyszer csak kaptak egy e-mailt Amerikából, hogy a levélírónak ismerős ez a név, feleségének a nagyapja Galamb volt. Az igazgató azonnal odahívta az angoltanárnőt, válaszoltak és elkezdtek levelezni. Ennek az lett a vége, hogy 2000-ben posztumusz díszpolgári címet kapott Galamb József Makótól. És azt akkor unokája vette át Búzás Péter polgármestertől – elevenít fel egy újabb áttörést Halmágyi Pál.
Kiderült, az unoka férje volt a számítógépes, a jó értelemben vett őrült, ő kóborolt a világhálón, így jött létre a kapcsolat. Az unoka egyébként utána még kétszer volt Makón.
Galamb József mellszobra Makón
2001-ben volt Galamb József a születésének a 120 éves évfordulója, abba „beleálltak derékig” és egy nagy kiállítást rendeztek a Hagymaházban. – Ide már meghívtuk az európai Ford gyár képviselet vezetőjét, vagyis itt volt a márka európai első embere, Nigel Sharp. Hoztak kiállítani egy Fordot is, a kocsi utána Budapestre került, a Közlekedési Múzeumba. Itt volt Brian Guss, az amerikai nagykövetség kultúrattaséja is, tényleg nagyot szólt ez a rendezvény – emlékszik vissza, hozzátéve, Makóra látogatott Barbara Bauer, Galamb József USA-ban élő unokája is.
A 2020-ban elhunyt Medgyesi Pál, a Makói Vízmű akkori igazgatója is nagyon sokat tett a rendezvény sikeréért, mint mérnök ember. Május 4-én nyílt a kiáltás, még aznap délután felavatták a város főterén Galamb József mellszobrát.
Halmágy Pál a Prágából érkezett kiállítás megtnyitóján
Halmágyi Pál sokat volt Budapesten, a Közlekedési Múzeumban, de különben is mindig őt keresték, ha kellett nekik valami a Fordról, Galamb Józsefről. Megtudjuk, 2003-ban egy olyan vándorkiállításnak adott otthont Makó, amit Magyarországon csak a Hagymavárosban mutattak be, az anyag Prágából érkezett egyenesen Makóra.
A nyugalmazott múzeumigazgató fejből sorolja a fontosabb történéseket: 2005-ben a szakmunkásképző aulájában is felavattak egy Galamb József mellszobrot. 2006-ban emlékpénz bemutatót tartott a Magyar Nemzeti Bank, Budapest helyett Makón. Ide is csődült a különleges, négyszögletű 1000 forintos érme premierjére az országos sajtó, az eseményt a Makói Múzeum kiállítótermében rendezték.
Az MNB emlékérme
2009-ben volt Makón egy autó-motor kiállítás, Halmágyi Pál akkor ismerkedett meg Sütő János orosházi gyűjtővel, akinek már volt egy Ford T-modellje. – Az autót be is mutattuk, ám felmerült, jó lenne a városnak is egy T-modell. Itt kapcsolódtak be a makói veterán autósok, Szilágyi László vezetésével – emlékszik vissza a nyugalmazott múzeumigazgató.
Ősszel már megvette a város első saját T-modelljét, az autót „szülőhazájából” Amerikából hajózták át, az ügy oroszlánrészét az orosházi gyűjtő intézte.
A felújított Ford fal
Halmágyi Pál 2012-ben ment nyugdíjba, előtte két évvel azonban megjelentetett egy írást a helyi napilapban, hogy ideje lenne helyreállítani a Ford falat. A felújításban, mely nagyon elhúzódott, így is sokat segített, a restaurálás történetét portálunk is végig követte.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!