Makó

A nyugalmazott makói múzeumigazgató tud legtöbbet Galamb Józsefről - 1. rész

2022.08.22.

Halmágyi Pálnál, a makói József Attila Múzeum nyugalmazott igazgatójánál senki sem tud többet az országban és a világon Galamb Józsefről, a város talán leghíresebb szülöttéről, a legendás Ford T-modell konstruktőréről.

Halmágyi Pál 1948. október 4-én született. Édesapja aradi, jogász, vármegyei hivatalnok volt. Édesanyja Kiszomboron született és 1930-ban végzett a kikunfélegyházi Constantinum tanítóképzőben. A második világháborúig Kiszomboron, majd hosszú évtizedekig Makón tanított. Ellőbb a komlósi úti tanyai iskolában, majd leghosszabb ideig a Deák Ferenc utcai általános iskolában. A suli közvetlen szomszédja volt az egykori makói Ford lerakat.  Az odajáró diákok - közöttük Halmágyi Pál is - korán megismerhették az üzem falát díszítő, színes autókat ábrázoló freskókat.

Halmágyi Pál

Az általános után a makói József Attila gimnázium következett. Azt, hogy milyen jó iskola volt a gimnázium, mutatja, hogy az osztály 12 fiújából hatan egyetemet végeztek. Halmágyi Pál a szegedi jogi karra felvételizett és simán bejutott az egyetemre. Egy évig előfelvételisként a hódmezővásárhelyi laktanyában erősítette a Magyar Néphadsereget. 1973-ban avatták doktorrá Szegeden.

Az első munkahelye a budapesti Központ Múzeumi Igazgatóság volt. Élvezte a nagyvárosi életet, ám a 2100 forintos fizetéséből 600-at kapásból elvitt a budai albérlet. Amikor a csanádpalotai termelőszövetkezet megtudta, hogy végzett, adott egy visszautasíthatatlan, 5000 forintos állásajánlatot. – Elfogadtam, hiszen itthon se albérlet, se rezsi, ellenben még háztáji és prémium is volt.

Első diplomáját a szegedi jogi karon szerezte

Terveit, álmait azonban nem adta fel, jelentkezett a pesti bölcsészkarra, történelem kiegészítő szakra. Havonta 2 -3 alkalommal fel kellett utaznia Makóról a fővárosba. Segítség volt, hogy a három év alatt a Szegeden hallgatott tantárgyakból többet elismertek, így például filozófiából, etikából vagy logikából nem kellett újra vizsgáznia. A végzés előtti tanítási gyakorlatát a vásárhelyi Bethlen Gábor gimnáziumban töltötte.1980-ban végzett és lett középiskolai történelem tanár.

– A makói gimnáziumban oktatóm volt Tóth Ferenc tanár úr, aki 1964-től a makói múzeum igazgatója lett. Amikor felvettek Budapestre, elmentem hozzá bejelenteni, hogy sikerül régi tervem, történész leszek. 1979 őszén eljött hozzánk és megkérdezte, hol tartok a tanulmányaimban. Mondtam, következő év nyarán végzek. Azonnal állást ajánlott – emlékszik vissza Halmágyi Pál. 1980. március 15-én kezdett el dolgozni a makói múzeumban.  Itt került ismét kapcsolatba Galamb József emlékeivel és a Ford -T modellel.

Táblaavató a makói Szövő Ktsz falán - Bátyai Jenő beszél

Ekkor már nem volt olyan szigorú a rendszer és lassan lehetett az Amerikába került magyarokat is méltatni. 1981-ben már táblát avathattak a makói Szövő Ktsz falán, a száz éve született Galamb József emlékére. Az ünnepségre el tudott jönni a legfiatalabb Galamb testvér, Ferenc özvegye is. Tóth Ferenc igazgató úr mellett a szegedi Bátyai Jenő mérnök is szívén viselte a Galamb József örökséget.

– Az első Galamb József emlékkiállítás egy évvel később, 1982-ben nyílt meg Makón, Terplán Zénó, a miskolci egyetem híres professzora beszédével. Személyes megjelenésével rangot adott az eseménynek. A professzor úr akkor már évek óta olvasztotta a jeget és a különböző szakmai kiadványokban fontos tanulmányokat írt Galamb József munkásságáról. Erre a kiállításra már szereztünk egy eredeti Fordson traktort, amit az udvaron állítottunk ki – emlékszik vissza az első Galamb Józseffel kapcsolatos történésekre Halmágyi Pál.

A híres Fordson traktor

1987-ben a II. világháború Makó körüli harcairól írt disszertációjával megszerezte a bölcsészdoktori címet. - Feri bácsi 1988-ban nyugdíjba ment és ezért lettem én őt követően igazgató - mondta, hozzátéve, ahogy visszaemlékszik, nem volt már olyan ellenszél, lehetett a kutatást kibővíteni.

Írásunk második részét itt olvashatják.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.14
Egy egyedülálló körkörös gazdálkodási kezdeményezés keretében a Toyota házon belül összegyűjtött....
2024.05.14
Évről évre kevesebbet érnek, mutatjuk, hogy miért és hogy mennyivel.   ..
2024.05.14
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) delegációjának németországi látogatása keretében Nagy Márton....
2024.05.14
A rendőrség a 67-es kilométerszelvénynél letereli a forgalmat a Győr felé vezető oldalon - írja a....
2024.05.14
A Volvo Construction Equipment (Volvo CE) elérhetővé teszi az elektromos töltési megoldások 48V DC....
2024.05.14
Az Audi Hungaria vezetői Németország bajor tartományi parlamentjének Gazdasági, Regionális....
2024.05.14
Annak ellenére, hogy a gyalogos balesetek száma évről évre javuló tendenciát mutat hazánkban, a....
2024.05.14
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.14
A csalódást keltő szeptember után (-11,6 százalék) a romániai új autók piaca októberben ismét....
2024.05.14
Bővül azon járművek köre, amelyekre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni. Ez az....