Caddy

Volkswagen Caddy teszt: a nagy kékség

2021.07.31.

Újjáépítette a népszerű Caddy családi változatát a Volkswagen. Minden eddiginél praktikusabb lett, ráadásul takarékos és felkészült az új, digitális világra. Hétszemélyes, ám rövid változatban teszteltük a Magyar Év Autója 2022 díjra jelölt egyterűt. 

 

Hogy néz ki?

A Volkswagen Caddy 1978 óta a mesteremberek és a nagycsaládosok egyik legjobb barátja, megjelenése óta több mint hárommillió talált gazdára. Az ötödik generáció immár a Volkswagen moduláris keresztirányú (MQB) platformjára épült, ami jelentős mozgásteret adott a tervezőknek. A 2003-tól kapható közvetlen elődjénél 93 milliméterrel hosszabb, 62 milliméterrel szélesebb. Az MQB platformra való váltással az új Caddy dinamikusabb megjelenésű, a villanyautókra emlékeztető zárt és fényezett hűtőmaszk igazán feldobja a kinézetét. A rövid változat tengelytávja 2755 milliméter, hossza 4501 milliméter (szélessége 1855 milliméter, magassága 1818 milliméter), ami pont elég arra, hogy hét ülést bepréseljenek, ám ilyenkor a csomagoknak nem nagyon van hely (191 liter marad). Ha az üléseket lehajtva hagyjuk, akkor azért bőven jut hely a csomagoknak, igaz, nagyot kell rajtuk emelni és ha nincs valami fix méretű dobozunk, akkor az apróságok szanaszét rohannak az ülések között, alatt. Ha kivesszük a hatodik és a hetedik ülést, akkor igazi nagy puttonyú kombit kapunk (1213 literes a csomagtér ilyenkor), amibe minden befér. Ha viszont költözéshez kell egy hasznos eszköz, kivehetjük az összes hátsó ülést és 2,5 köbméteres raktérben garázdálkodhatunk, így kisáruszállítóként számíthatunk a Caddyre.

Ha nem akarunk legózni, a Caddy-ben mind a második, mind a harmadik üléssor lehajtható, valamint a jobboldali első ülés háttámlájának lehajtásával is nyerhető plusz hely a csomagoknak vagy a kisebb bútoroknak. Az oldalsó tolóajtó 703 milliméter hosszú, könnyű ki- és beszállni a középső üléssorba.

Ez is digitális

A Caddy utasterét teljesen átrendezte a Volkswagen, az immár digitális műszerfalon (feláras tétel) érintőképernyőn vezérelhetjük az interaktív felületeket, a szórakoztató és információs rendszer 6,5-10 hüvelykes képátlójú. Az integrált eSIM-mel rendelkező online csatlakozási egységen (OCU) keresztül az infotainment rendszerek hozzáférhetnek a „Volkswagen We” online szolgáltatásaihoz és funkcióihoz, vagyis az új Caddy mindig hálózatban van. Egy másik új funkció a Caddy-n: digitális gombok a lámpa, az audiorendszer és a menü funkcióihoz. A fényszóró-kapcsoló kiszolgálta az idejét, és a kormánykerék bal oldalán lévő érintőgombok első sorozata veszi át a szerepét. A központi vezérlőrendszer különféle elemei nagyon gyorsan és egyszerűen elérhetők a közvetlen hozzáférést biztosító gombokkal. Ezen felül a LED belső világítás, ergonomikus ülések és a külső 230 V-os tápegység javítja a fedélzeten töltött időt. Egy új funkció a tetőventilátor, amely a gyártó szerint jobb klímaszabályozást ad a hátsó részben. A klíma digitálisan kezelhető, de szerencsére külön gombbal vezérelhető menüt kapott.

Az új Volkswagen Caddy összesen 19 vezetéstámogató rendszerrel szerelhető fel, amelyből hat teljesen új. Ezek közé tartozik a travel assist, amely első ízben jelenik a meg a Volkswagen haszonjárműveinél, elősegíti a támogatott vezetést a teljes sebességtartományban. Újdonság az utánfutó asszisztens, amely tolatáskor tesz igen nagy szolgálatot a manőverezésben. Az ügyfelek keresztirányú forgalom figyelővel, illetve oldalvédelmi asszisztenssel is választhatják a Caddy-t. A sávtartó segéd nagyon agresszív, érdemes kikapcsolni (szerencsére két mozdulat, egy gomb a kormány bal oldalán, egy másik pedig a jobb oldalon; behunyt szemmel is megy – persze, úgy semmiképp se vezessünk), ha szeretünk nyugodtan, bökdösés nélkül autózni. Ha nem kapcsoljuk ki, idegesítően rángatja a kormányt.

Extra nagy, 1,4 négyzetméteres panoráma üvegtetővel igazán világos az utastér, a magasabb felszereltségi szinteknél alap a LED-es első fényszóró, valamint a LED-es hátsó lámpa, a kulcs nélküli indítás, valamint a digitális műszerfal.

Bár az utastér hangulata komor (a külső fényezés ugyanakkor rettentő vidám, alapáras szín például a cseresznyepiros – én azt választanám), az újszerűen berendezett miliő tetszetős és igen praktikus. Nem egyszerűen baltával faragott műszerfalat kapunk, hanem stílusosan szabdalt, hasznos tárolókkal, üregekkel és a szemnek is szép formákkal tagolt vezetőfülkét. Sosem volt ennyire személyautós még egy Volkswagen teherautó. Mert valljuk be, a Caddy mindig is teherautó marad. Hatalmas ajtajai nehezek, lötyög bennük az üveg, a dízel kerregését nem szűrik hatékony zajtompítók és a motor lomhaságát csak a kedvező fogyasztás tudja ellensúlyozni. Kellemetlen ugyanakkor, hogy a hátsó két sorban ülők nem tudnak menet közben ablakot nyitni, nagy melegben, nyáron szenvedés lehet nagy családdal a kirándulás. Nem próbáltam ki, de el tudom képzelni.

A leghátsó ülések kényelmesek, de heten utazni kínszenvedés lehet a rövid tengelytávú Caddy-ben. Eleve hátra bemászni is nehezebb feladat, mint tevének átjutni a tű fokán, de ha ott vagyunk, és mondjuk 150 centinél emberesebb a méretünk, akkor oda a lábunk, vagy az előttünk ülőknek kell valamit kezdeniük a beszorított végtagjaikkal. Sötét is van leghátul, szóval, ha lehet, maradjunk az ötüléses változatnál, vagy vegyük a hosszított változatot, mert azt valóban személy- és áruszállításra találták ki.

Hogy megy?

A járművezetői asszisztens rendszerekhez hasonlóan a Caddy új négyhengeres motorjai is korszerűek. Mind teljesítik a 2021-es Euro 6-os kibocsátási előírásokat, mindegyik részecskeszűrővel van felszerelve. Már a belépő modell is dízel, a kétliteres TDI 75, 102 és 122 lóerős lehet. Utóbbi szerepelt nálunk kézi, kissé nehezen kapcsolható, helyét darabosan megtaláló sebességváltóval. A kétliteres, közös nyomócsöves dízelmotor nagy kedvencem és nem vall szégyent ezzel a teljesítménnyel sem. Kicsit kapkodja a levegőt a meredek emelkedőn, de megpakolva is képes tartani az autópályán az utazósebességet. A 320 newtonméter maximális nyomatékú TDI egységben kettős adagolórendszert építettek: két SCR katalitikus átalakítóval és így dupla AdBlue befecskendezéssel a nitrogén-oxid (NOx) emissziója jelentősen csökken az előző modellhez képest. A Caddy TDI motorja a világ legtisztább dízelmotorjai közé tartozik. Ezzel a motorral a Caddy 11,2 másodperc alatt gyorsul fel 100 kilométer/óra sebességre, a nagy kékség végsebessége 187 kilométer/óra.

Fogyasztása meglepően baráti, az üresen 17 mázsás Caddy a több mint 600 kilométeres teszt során kereken öt litert fogyasztott átlagban 100 kilométerenként, igaz, megfelelő matrica hiányában fizetős autópályán nem közlekedtem vele. Aerodinamikája parádés: az előd 0,33-as légellenállási alaktényezője az új modellben csupán 0,30, ami a legjobb ebben a kategóriában.  

Milyen vezetni?

Futóműve már nem teherautós, ennek megfelelően az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros (hosszlengőkarokkal és Panhard-rúddal vezetett merev hátsó tengellyel) felfüggesztés elfogadható menetkényelmet ad, ám úthibákon csúnyán elpattog a feneke. Stabil kanyarban, de nem érdemes kihívni magunk ellen a sorsot, a Caddy nem száguldásra való. A merev váltóval nem békéltem meg, a fokozatok ráadásul nagyon rövidek, így sokat kell kapcsolgatni, ha haladni is akarunk. Kormányzása steril, semmiféle visszajelzést nem kapunk az útról.

Hol gyártják?

A Caddy-t összeszerelő poznańi üzem bővítése több, mint két évet igényelt, az átalakítás során elvégzett változások között szerepelt egy logisztikai csarnok felépítése, a karosszéria műhely kibővítése és a gyár helyének átalakítása. A gyártás 2020 szeptemberében indult, a teljes kapacitást 2021 végére éri el a gyár. A 14 ezer négyzetméter területű és 200 ezer köbméternyi tároló kapacitással rendelkező új logisztikai csarnokon túl a Volkswagen Poznań mindenekelőtt a korszerű technológiába fektetett be: az új Caddy karosszéria műhelyében 450 új, többfunkciós robotot használnak. Ezek lehetővé teszik a nagy szilárdságú, melegen formázott fémlemezek pontos megmunkálását és hegesztését. Ugyanakkor a karosszéria műhely automatizáltsági szintje az eredeti 43 százalékról 80 százalékra nő.

Mennyibe kerül?

A rövid tengelytávú Caddy Kombi változatban (75 lovas dízellel) legolcsóbban akciósan 7,549 millió forintért lehet a miénk, a tesztelt hétszemélyes Life változatban 8,904 millió forintba kerül (az importőri kedvezmények levonásával), a tesztautónk azonban még ennél is drágább, felextrázva, listaáron 12,5 millió forintot kérnek el érte. Nem kell megijedni, 2,465 millió forint a VW-nál erre a modellre a hűségkedvezmény, ahogy 2,5 millió a nagycsaládos kedvezmény is. Igaz, utóbbihoz teljesíteni kell a jogszabályi feltételeket és alapítani kell egy nagy családot.  

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.02
Használttesztünk főszereplője tipikusan olyan autó, ami mára vagy nem létezik, vagy végletekig....
2025.02.02
A Philadelphiában lezuhant repülő utasai mellett az utcán tartózkodók között is van halálos....
2025.02.02
Éveken belül kötelezővé tennék az automatikusan, manuális beavatkozás nélkül vészfékező sofőrsegéd....
2025.02.02
Heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe:Bolond egy időjárás. ..
2025.02.02
Bemutatta a 2025-ös esztendő modellpalettájának legújabb típusait a Harley-Davidson – jelentette be....
2025.02.02
A közlemény szerint elkészült a MÁV-csoport éves riportja, amely a 2024-es év közlekedési....
2025.02.02
A ComparetheMarket nevű ausztrál internetes elemző cég a Google Trends adatait értelmezve idén is....
2025.02.02
Nem mindennapi látványt nyújtott a piros Lada 2105-ös a mellette futó állatokkal. ..
2025.02.02
A jubileumi példány kanyonbarna színű, GLX felszereltségű S-CROSS Franciaországba kerül új....
2025.02.02
A ködben is csak 140-ig lassított, nem csoda, hogy hatalmas baleset lett a hajsza vége. ..