egyetemisták

Virtuális Formula Student-versenyt rendez a Széchenyi István Egyetem

2020.08.07.

A vírushelyzet miatt idén nyáron nem rendeznek Formula Student-futamokat, mégsem maradnak verseny nélkül a csapatok: az FS Online keretében virtuálisan ugyan, de megmérkőzhetnek egymással. A nemzetközi összefogással megvalósuló verseny hagyományos előadások helyett videós prezentációkat, pályán megtett körök helyett autószimulátoros feladatokat kínál. A világszinten is egyedülálló rendezvény házigazdája a Széchenyi István Egyetem lesz, a döntőket az intézmény médiaközpontjából augusztus 8-án élőben közvetítik.

Márciusban úgy látszott, 2020 a Formula Student-közösség fekete éve lesz: a koronavírus miatt minden futamot töröltek, ezzel gyakorlatilag lenullázva a szokásos nyári versenyszezont. A fórumokon, levelezőlistákon ugyanakkor azonnal felmerült, hogy itt a történelmi lehetőség az első online futam megrendezésére. A gondolatot tett követte, több kezdeményezés is indult párhuzamosan. Végül mindössze két koncepció érte meg a nyarat: az angol online versenyt egy hete tartották, a magyar–holland koprodukcióra pedig augusztus 8-án kerül sor. Utóbbit a szervezők nemes egyszerűséggel FS Online-ra keresztelték.

A Formula Student Online szervezői között ott találjuk a Széchenyi István Egyetem Sportegyesülete (SZESE) egy éve alakult e-sport-szakosztályát is. (Forrás: FS Online)

„Szerettük volna, ha a csapatok felkészülése nem veszik kárba, és valahogy meg tudják mérettetni magukat” – kezdett bele a rendezvény ismertetésébe az egyik főszervező, Kolossváry Tamás, az Arrabona Racing Team egykori vezetője, mai mentora, az egyetem doktoranduszhallgatója.

Úgy érzékeltük, hogy a csapatok versenyezni akarnak akkor is, ha a megszokott módon ez nem lehetséges, így adódott az ötlet, hogy rendezzünk egy online futamot. A kezdeményezéshez csatlakoztak a holland verseny szervezői is, és nekiláttunk a munkának” – emlékezett vissza a fiatal mérnök.

Fontos kiemelni, hogy a szervezés nemzetközi együttműködés eredménye: a Széchenyi István Egyetem mint házigazda fogja össze a Formula Student East és a Formula Student Netherlands versenyek szervezői mellett az MITeam Delft önvezető versenycsapat tagjait is. Ez utóbbi gárda két világhírű intézmény, a Delfti Műszaki Egyetem és a Massachusetts Institute of Technology (MIT) közös projektjeként dolgozik.

Az FS Online új formátum, ilyen jellegű verseny korábban nem létezett. A Formula Student versenyszámait ötvözi e-sportos (autószimulátoros) megoldásokkal, innovatív módon. A szervezők arra törekedtek, hogy a verseny a lehetőségekhez mérten tükrözze egy valódi futam szakmaiságát – mindezt úgy, hogy kiaknázza az online térben rejlő potenciált.

Kun János kommunikációs vezető, Nagy Zsolt dinamikus számokért felelős főszervező és Kolossváry Tamás projektvezető. (Fotó: Májer Csaba József)

A Formula Student-versenyek során a csapatoknak úgynevezett statikus és dinamikus versenyszámokban kell bizonyítaniuk rátermettségüket. A statikus próbatételek alatt az autó nem mozdul; ilyenkor a csapattagoknak egy zsűri előtt kell helytállni. A dinamikus számok már objektív teljesítményt mérnek, ilyenkor az autóval különböző feladatokat kell végrehajtani.

A statikus számok közül az Engineering Design Event és a Business Presentation könnyen átültethető az online térbe. A csapatok elkészítik az előadást, felveszik videóra, ezeket beküldik, a zsűri értékeli a pályamunkákat, majd kategóriánként kiválasztja a legjobb hármat, akik a döntőben élőben, interneten keresztül ismét bemutatják a prezentációt – természetesen a bírák előtt.

A Cost & Manufacturing helyett egy új feladatot hoztak létre. A Concept Design Challenge lényege, hogy a csapatoknak egy megadott koncepció mentén kell átalakítaniuk a (már meglévő) járművüket.

„A belsőégésű csapatoknak egy 48 voltos hibrid hajtásláncot kell beilleszteniük az autójukba, az elektromos csapatoknak pedig egy alternatív energiatárolási megoldást kell fejleszteniük. A driverless (önvezető autót fejlesztő – a szerk.) csapatok attól függően kapják a feladatokat, hogy a járművük belsőégésű motoros vagy elektronikus hajtású” – tájékoztatott Kun János, az FS Online kommunikációs vezetője.

A Formula Student Online több szempontból is másként fogja pontozni a csapatokat hagyományos versenyekhez képest. Nagyobb hangsúlyt kapnak a statikus versenyszámok. (Forrás: FS Online)

A dinamikus versenyszámoknál megszokott kihívás merőben más lesz az online versenynél, mint a valós futamoknál volt. A szimulátorok ugyan lehetőséget adtak volna valamennyi feladat virtuális levezénylésére, de a szervezők más szempontokat is figyelembe kellett, hogy vegyenek – például azt, hogy olyan látványos, akciódús futamokat rendezzenek, amik rendezése a valóságban nem volna lehetséges.

„Az időszűke miatt nem tudtunk minden számot átemelni, de erre nem is feltétlenül volt szükség” – hangsúlyozta Nagy Zsolt, a SZESE e-sport-szakosztályának sportszervezője. „Egyrészt fontos tudni, hogy a szimulátorban inkább a pilóta képességei számítanak, mint a csapat tudása. Másrészt ki szerettük volna használni a virtualitásban rejlő lehetőségeket és olyan kihívást nyújtani a csapatoknak, olyan élményt nyújtani a nézőknek, amit a valóságban nem lehetne elképzelni” – mondta a dinamikus számokért felelős főszervező.

https://www.youtube.com/watch?v=hVr-UZRyU88

A fentiek szellemében két dinamikus versenyszámra kell felkészülniük a csapatoknak. Az egyik az Autocross, ami megegyezik a hagyományos számmal: egy gyors kört kell teljesíteni a pályán. A másik feladat a rallyban megszokott szuperspeciális szakaszhoz hasonlít, így a neve is ez lett: FSO Superspecial. Ebben a számban két autó mérkőzik meg egymással úgy, hogy egy időben versenyeznek egymás mellett, párhuzamos pályán. A járművek ugyanakkora távolságot tesznek meg két ugyanolyan vonalvezetésű szakaszon, amely egy ponton keresztezi egymást, a végén pedig csak az számít, ki ér előbb a célba.

„Mindkét dinamikus számhoz az rFactor2 szimulátorprogramot használjuk, ami az elérhető szoftverek közül a legvalósághűbb. Mind belsőégésű, mind elektromos hajtású autó kipróbálható benne, amelyek műszaki paraméterezésére a szoftver lehetőséget biztosít. Akkora diverzitást nem tudunk elérni, hogy kijöjjön a csapatok közötti különbség, de a pilóták stílusa így is érzékelhető lesz” – szögezte le Nagy Zsolt, aki hozzátette, hogy vizuálisan is testre szabhatók lesznek az autók, mindenki saját festéssel indulhat, sőt akár szárnyakat is használhat, bár a valóságtól eltérően ez az autó menettulajdonságait csekély mértékben fogja befolyásolni.

A ZalaZone pályáját lemodellezték, így az kipróbálható lesz a szimulátorban. (Forrás: FS Online)

Hasonlóan a hagyományos versenyekhez, a driverless kategória itt is eltér a többitől. Itt egy speciális, dedikáltan erre az alkalomra fejlesztett szimulátort fognak használni, amely a maga nemében világszintű innováció, hiszen a Formula Student világában ilyen jellegű szoftver korábban nem létezett. Az MITeam Delft csapata és a Járműmérnökök Egyesülete közös munkájával elkészült motor képes inputjeleket generálni a csapatok intelligens algoritmusai számára, és mindezt kimenetként, az Unreal Engine segítségével képes szimulátorképként is megjeleníteni. Gyakorlatilag az algoritmus számára úgy fog tűnni, mintha valós adatokat kapna a szenzoroktól, így ennek megfelelően irányítja majd az autót. A virtuális környezet lehetővé teszi – a fizikai versenyhez hasonlóan – az időmérést, az elütött vagy kihagyott bóják számolását, valamint érzékeli, ha a jármű elhagyja a pályát.

Pillanatkép a driverless szimulátorból. (Forrás: FS Online)

Mint a fentiekből látható, a lehetőségekhez mérten nagyon komplex, mindenre kiterjedő online verseny házigazdája lesz a Széchenyi István Egyetem. Az eseményre 45 csapat regisztrált, közülük 18 belsőégésű, 22 elektronikus hajtású, 5 pedig driverless. Sok közülük német, de a világszintű érdeklődést jelzi, hogy Brazíliától Indiáig terjed a résztvevők köre. A mezőnyben természetesen ott van a győri Arrabona Racing Team (és vele együtt a SZEngine) is.

„Az volt a célunk, hogy minél színvonalasabb versenyt hozzunk létre, minél több mindent visszaadjunk egy hagyományos verseny hangulatából” – vette át a szót újra Kolossváry Tamás főszervező. „Számunkra is nagy kihívás volt a szervezés, hiszen ilyet korábban senki nem csinált, mindent az alapoktól kellett felépíteni. Úgy gondolom, kihoztuk a helyzetből a maximumot” – fogalmazott. De vajon megtartható lehet a rendezvény egy átlagos Formula Student-szezonban is?

„Idén kísérleti jellegű versenyről van szó, mindenesetre úgy látjuk, ennek a rendezvénynek van létjogosultsága. Talán kicsit más koncepcióban, talán a Formula Student Symposiumhoz csatolva, de tervezzük a folytatást” – bizakodott a főszervező.

Csatlakozott hozzá Kun János is, aki szerint az esemény hosszú távon is bekerülhet a csapatok naptárába, sőt, referenciaként szolgálhat későbbi hasonló rendezvényekhez. A doktoranduszhallgató a következő érvekkel támasztotta alá álláspontját: „Az e-sport népszerűsége évről évre nő, a motorsportokban is rohamosan terjednek a szimulátorok, így biztos lesz igény hasonló megmérettetésre a jövőben is. Másfelől, az FS Online hatalmas segítség a kevésbé tehetős csapatoknak, hiszen jóval kisebb az erőforrásigénye, mint egy hagyományos versenynek. Nem kell megépíteni az autót, nem kell elutazni távoli országokba, nem kell alkatrészekre költeni. Sokat lehet vele spórolni, ugyanakkor szakmailag sok tekintetben megközelíti a hagyományos versenyeket” – húzta alá.

Végül Nagy Zsolt, a dinamikus versenyszámokért felelős főszervező vonta meg a konklúziót, aki úgy vélte, ha a szimulátor tervezett továbbfejlesztése sikeres lesz, teljesen személyre szabott autókkal az FS Online egyedülálló nemzetközi branddé nőheti ki magát – akár a szokványos versenyek mellett is.

Támogatók

A Formula Student Online az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) támogatásával valósul meg. A rendezvény kiemelt szponzora az MVM Csoport, szponzora pedig az Audi Hungaria.

Kövesse augusztus 8-án 8:30-tól a Formula Student Online élő közvetítését a rendezvény Facebook-oldalán (www.facebook.com/formulastudentonline) és YouTube-csatornáján!

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.09.30
A CUPRA megkezdi az új Formentor gyártását. Az első, csak a márkának tervezett modell forgalmazása....
2020.09.30
A Magyar Suzuki a modern magyar autóipar leghosszabb sikertörténete. A japán gyökerű vállalat ötven....
2020.09.30
Új logisztikai központot épít a gumiabroncs nagykereskedelmi Marso Kft. Dunaharasztiban, a magyar....
2020.09.30
A Goodyear Tire és a Rubber Company nemrégiben több, mint 4 millió megtett km adatait elemezte az....
2020.09.30
Az Opel több üzemében 2021 végéig marad a Kurzarbeit.  Ezenkívül a gyártó azt állítja, hogy....
2020.09.30
A bíróság elrendelte annak a férfinak a letartóztatását, aki szombaton Csengele külterületén....
2020.09.30
Közös kutatási és ösztöndíjprogramok elindításában állapodott meg a Knorr-Bremse Budapest és a BME....
2020.09.30
A németországi Check24 elemzés szerint a francia Renault gyártó megelőzi versenytársait, a Teslát....
2020.09.30
A Maserati a Bridgestone-t választotta exkluzív gumiabroncs-beszállítójának az új, MC20 típusú....
2020.09.30
15 hónap börtönre ítélték azt a fiatal férfit kedden a bécsi regionális büntetőbíróságon, aki....