elektromobilitás

A villanyautók majdnem felét Kínában adják el

2022.01.12.

A villamosítási harcban minden régió begyújtotta a rakétákat, de Kínát egyelőre nem lehet utolérni. Míg az új autók 15 százalékát, addig az új elektromos autók 45 százalékát Kínában adják el.

 

Ha elektromos autóról van szó, a többség rögtön szóba hozza a Teslát, mint a legismertebb villanyautó márkát. Kétségtelen, hogy sok, és egyre több autót ad el a világban az amerikai Tesla, ám a kínai gyártók előretörése megállíthatatlan. Kérdés, hogy mikor törik át az európai határokat és jelennek meg tömegesen nálunk is? Míg a kínai márkák nem nagyon rúghatnak labdába a belsőégésű motorral szerelt hagyományos autók piacán, addig az elektromos árammal hajtott autók között tarolnak, főleg a helyben gyártó márkáikkal.

A Jato Dynamics adatai szerint 2021 januárja és szeptembere között 2,97 millió teljesen elektromos autót értékesítettek világszerte, ami 149 százalékos növekedést jelent az előző év hasonló időszakához képest. A kiugró növekedés annak fényében figyelemreméltó, hogy a világ autópiaca ebben az időszakban csak 11 százalékkal nőtt. A villanyautók részesedése a 2020-as 2,6 százalékról fel is ugrott 5,8 százalékra - ez jelentős növekedésnek értékelhető.

Kínai dominancia

A növekedés hajtómotorja egyértelműen Kína, ahol az állami ösztönzők révén igen népszerűek a helyben gyártott olcsó, modern és komoly hatótávolságú villanyautók. Míg az új autók piacán a kínai eladások az összeladások 15 százalékát teszik ki, addig a villanyautók esetében ez az arány 45 százalék. Ez az arány az elmúlt évhez viszonyítva 30 százalékkal bővült. A siker rugója a belső kereslet. A Kínában gyártott villanyautók 96 százaléka nem hagyja el az országot (ugyanez az arány az USA-ban gyártott villanyautók esetében 81 százalék, az Európában gyártott villanyautók esetében 92 százalék). Az elektromos boom pontosan jelzi, hogyan változik meg egy adott ország autópiaca, ha az állam ösztönzőkkel befolyásolja, és mesterségesen megváltoztatja - pillanatnyi politikai érdekek kiszolgálására - a vásárlási preferenciákat.

Kína dominanciája - idén minden 10 tíz elektromos autóból hatot Kínában adtak el - nem csak az értékesítésben érhető tetten. Míg az értékesítés 45 százaléka köthető Kínához, addig a villanyautó-gyártás 60 százaléka is kínai. Ez is mutatja, hogy a külföldi autógyártók - köztük a Tesla, a Polestar és a BMW - milyen mélyen beágyazódtak a kínai járműiparba. Január és szeptember között értékesített Teslák felét a sanghaji gigagyárban szerelték össze. Az utóbbi hónapokban európai ügyfeleknek átadott Model 3 és Model Y modellek nagy része Kínában készült. 

Míg a belsőégésű motorral szerelt autók esetében a kínai gyártók nehezen jutnak el európai vevőkhöz, addig a villanyautók esetében az ajtók nyitva állnak előttük. Két óriási előnyük van a kínaiaknak az európai gyártókkal szemben: jelentős állami támogatást kapnak és hatalmas, folyamatosan bővülő helyi piacot szolgálnak ki.

Még első a Tesla

A Tesla első helye idén még nem forgott veszélybe, a világ elektromosautó-piacának 23 százalékát uralja a Elon Musk brandje. De ott liheg a nyomában a SAIC, a General Motors és a Liuzhou Wuling közös vállalata, amelynek szekerét Kína legnépszerűbb villanyautója, a 2,9 méter hosszú Wuling Hongguang Mini EV húzza. A kisautó (9,3, illetve 13,9 kWh kapacitású akkumulátorral, 120-170 kilométeres hatótávval, 100 kilométer/óra maximális sebességgel, 20 kW teljesítményű motorral és 4 üléssel rendelkezik) októberben rekordot döntött, 47 ezer 834 példányát vették meg, ami a tavaly októberhez képest 100 százalékos növekedés. Az év utolsó hónapjaiban szakértők szerint az értékesítés átlépheti a havi ötvenezer példányt.

Top 10 konnektoros autó a világon, 2021. I-IX. hónap (BEV és PHEV)

1. Tesla Model 3 - 70 798 autó szeptemberben; 360 346 2021-ben

2. Wuling Hongguang Mini EV - 35 169; 288 873

3. Tesla Model Y - 68 469; 253 833

4. Volkswagen ID.4 - 13 138; 73 632

5. BYD Qin Plus (PHEV) - 15 164; 58 710

6. BYD Han EV - 7804; 58 262

7. Li Xiang One EREV - 7094; 55 270

8. Changan Benni EV - 7983 and 53 220

9. Volkswagen ID.3 - 8397; 53 041

10. GAC Aion S - 7679; 48 875

Összesen: 685 881 autó; 4 256 412 autó

Top 10 konnektoros márka a világon, 2021. I-IX. hónap (BEV és PHEV)

1. Tesla - 143 143 autó szeptemberben; 627 371 autó 2021-ben

2. BYD - 70 236; 329 408

3. SAIC-GM-Wuling - 39 666; 306 872

4. Volkswagen - 33 109; 247 450

5. BMW - 25 253; 198 156

6. SAIC - 25 403; 157 894

7. Mercedes-Benz - 18 782; 157 578

8. Volvo - 15 231; 132 059

9. Audi - 15 936; 124 256

10. Kia - 17 703; 105 363

Összesen 685 881 autó; 4 256 412 autó

 

B. Cs.

Forrás: Jato, InsideEVs, CAAM

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....