fejlesztések
Bár a repülő taxi még csak rajzasztalon létezik, az érdekelt cégek szeme előtt a „háromdimenziós mobilitás” lebeg. Vagyis egy olyan kombinált jármű, amelynek moduláris kocsiszekrény-kabinja a városi közutakon hagyományos négykerekű alvázon gurul, viszont arról le- és lecsatolható, s a levegőben már propelleres drónokra akasztva repítheti utasait. A Pop.Up Next fantázianévre keresztelt repülő kabin főként a zsúfolt nagyvárosi területeken, a repterek gyors elérésében hozhat gyökeres fordulatot – hangsúlyozta minapi sajtótájékoztatóján Detlev von Platen, a Porsche értékesítési főnöke, amikor cége csatlakozási lépését indokolta. A dugókkal telített városi utakon – mondta a sportkocsigyártó szakembere – még egy villámgyors Porschéval is órákba tart kivergődni a városszéli repterekre, viszont az elektromos hajtású, pilóta nélküli modul légitaxival csupán pár perc. A Porsche mostani csatlakozása előtt, a tavalyi genfi autószalonban először bemutatkozott projekt munkamegosztása szerint az Airbus a drónok, az Italdesign az utaskabin formatervezésével, az Audi pedig a földön gördülő járműalváz fejlesztésével foglalkozik.
Ám a Pop.Up egyáltalán nincs egyedül a repülő autók fejlesztési versengésében. A Daimler még tavaly, több más cég társaságában, 25 millió euró leperkálásával a rivális német Volocopeter társaságot erősítette. A német fejlesztőcsoport ugyancsak a légitaxi-piacot vette célba egy ötszemélyes, függőlegesen le- és felszállni tudó (VTOL) konstrukciójával. De ezzel még messze nincs vége konkurenseknek: az újfajta légi alkalmatosságok fejlesztési piacán még ott szerepel az ugyancsak német Lilium Jet start-up cég, miközben a világ másik végén a viharos gyorsasággal terjeszkedő kínai Geely Holding milliárdos tulajdonosa, Li Sufu tavaly felvásárolta az amerikai Terrafugia céget, amely jövőre ígérte repülőautó modelljének piacra hozatalát, továbbá 2025-re a VTOL járművét. A Terrafugiát még 2009-ben a Massachusetts Institute of Technology (MIT) friss diplomásainak egy lelkes csoportja alapította, azzal a céllal, hogy beindítsák az elektromos hajtású repülő autó tömeggyártását.
A programnak azonban láthatóan újabb tőkékre volt szüksége, s ez magyarázza a Geely belépését, amely többek között már magáénak tulajdoníthatja a Volvo, a malaysiai Proton, a brit Lotus és a London Taxi cégeket is. A versengést tovább színesíti a szlovák Aeromobil vállalkozás kétszemélyes repülőautója. Mint ahogy a tavaly év végi Százéves ötlet a repülő autó című anyagunkba is írtuk az Aeromobil közúton egy tankolással 900, a levegőben 700 kilométert tud megtenni, s a gép átállítása, azaz szárnyainak ki- és behajtása pillanatok alatt megoldható. A szlovák cég honlapján (www.aeromobil.com) hosszasan, több világlapban megjelent írással is fényezi sikerességét, de amikor autoszektor.hu tavaly interjút kért, a pozsonyi vállalkozás elutasította kérésünket, arra hivatkozva, hogy az eddig publikáltakon túl, újabb részletekről egyelőre nem kívánnak nyilatkozni.
HEIMER GYÖRGY