Magyar Közút Nonprofit Zrt
Immáron menetrendszerűen november 10-én indul el a Magyar Közút téli üzeme. A vállalat Hungaroringre szervezte az ehhez kapcsolódó sajtóeseményét, ahol némileg szürreális módon ezúttal a cég kivezényelt hótolós miniflottája vette birtokba a jobb időhöz szokott versenypálya aszfaltcsíkját.
A havas hétköznapok sárga angyalait tömörítő Magyar Közút Nonprofit Zrt. országosan, mintegy 32 ezer kilométernyi gyorsforgalmi-, fő- és mellékút üzemeltetéséért felelős. Összesen 19 megyei igazgatóság, 94 mérnökségén állnak készenlétben a nap huszonnégy órájában a szakemberek és a technika. Ebben a szezonban munkatársakból 4000, járműből 1000 (nehézgépjárművek, rakodógépek, hómarók) várja bevetését a havas napokon.
Pécsi Norbert a vállalat szóvivője elmondta - az idei évben a gépparkban számos fejlesztést és beruházást hajtottak végre: többek között 10 darab multifunkcionális Unimogot, 15 darab, a külterületi országos kerékpárutak téli kezelésére is alkalmas John Deere kistraktort és 6 nyerges vontatót is beszereztek. A géppark mellett a társaság mind a 94 mérnökségén feltöltötte a sótárolókat, így országosan összesen mintegy 180 ezer tonna útszóró só, több mint 1400 tonna kálcium-klorid granulátum, 2,1 millió liter kálcium-klorid oldat és 11 ezer tonna érdesítő anyag áll a szakemberek rendelkezésére kezdőkészleten, melyek pótlása is biztosított.
Amolyan együtt egymásért alapon a cég felhívja az autósok figyelmét arra, hogy mindenki lehető legnagyobb gondosággal készítse fel a téli időszakra az autóját. A vállalat tapasztalatai szerint sem minden autós vált téli abroncsokra, ami az egyik legnagyobb rizikófaktor, hiszen a tapadásvesztés miatt nem csak könnyebben megcsúszik a jármű, hanem a fékút hossza is jelentősen megnő. A műszaki felkészítés mellett arról is tájékoztatták a meghívott plénumot, hogy a közlekedőknek ősszel és télen is érdemes még utazás előtt tájékozódniuk az aktuális útviszonyokról, hogy fel tudjanak készülni az esetleges lassúbb haladásra vagy rendkívüli helyzetekre. Az országos közutakra vonatkozóan az autósok a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megyei diszpécserközpontjai mellett a társaság útinformációs szolgálatánál is érdeklődhetnek a 06-1-366-2400-ás telefonszámon.
Az első havas napok mindenkinek ismerős káoszában, hajlamosak vagyunk gyorsan pálcát törni a cég felett, ha nem jelenik meg 10 percen belül a látótávolságunkban egyetlenegy hótoló sem. Ez nem jelenti azt, hogy a láthatatlan ember köntösébe bújtatták őket, hanem azért van így, mert egyfajta logisztika mentén takarítják az utakat, ami időbe telik, így egyszerre nem lehetnek ott mindenütt – tudom meg egy rövid beszélgetés után.
Pedig hajtanak, nem is akárhogy és nemcsak akkor, amikor az ég rázza a párnáját. Tudták például Önök, hogy van már a hótolók gépkezelőinek is versenye? Feltehetőleg kevesen, pedig szűkebb régiónkban a V4-es országokban szinte már hagyománya van.
Noha idehaza még csak négy éve mérettetik meg az állomány ügyessége Lengyelországban már 13 éve űzik az „ipart”. Az idén a V4 RODEÓT október 28-án tartották Krakkóban, ahol szó szerint a magyar gépkezelők mattot adtak a többi ország pilótáinak, ugyanis csak a dobogó harmadik fokára engedtek fel mást, az első két helyet bezsebelték és még egy szép hatodik helyet is magukénak tudhattak. Gratulálunk nekik!
A dreamteam az esemény betétprogramjaként kis bemutatót is tartott. Igaz, itt most nem a kunsztoké volt a főszerep sokkal inkább életszerűbb manővereket láthattunk tőlük, amivel igazolást nyert az, hogy krízishelyzetben is kordában tudják tartani ezt a speciális hólapátos monstrumot.