SEAT
Képek forrása: Autocar
Wayne Griffiths, Seat-vezérigazgató megerősítette azt a tényt, hogy a spanyol alapítású márka ebben az évtizedben nem fog elektromos autót piacra dobni, de azt követően biztosan szükségük lesz rá, ha túl akarják élni az elektromos átállást.
"A Volkswagen-csoport tulajdonában lévő márka az évtized végén dönt majd az elektromos járműveinek idővonaláról" - mondta Griffiths.
A Seat és a Cupra 2024-es összegző konferenciáján felszólaló Griffiths elismerte, hogy a Seatnak szüksége lesz elektromos járművekre a folytatásban, és azt is hozzátette, hogy ha a Seat biztos jövőt akar, akkor azt az elektromos hajásláncban kell keresniük.
Arra a kérdésre, hogy a Seat miért várna a 2030-as évekig egy elektromos autó piacra dobásával, csak annyit válaszolt Griffiths, hogy a márka jelenleg biztos lábakon áll pénzügyileg. 2024-ben 310.000 autót sikerült eladnia a cégnek, ami 7,5 százalékos növekedést jelentett a 2023-as évhez képest.
A Spanyolországban található martorelli gyár kapacitáshiányát figyelembe véve, ahol a hamarosan piacra kerülő Cupra Raval, Volkswagen ID.2 és Skoda Epiq hármas gyártása fog zajlani, jelenleg nem számít elsődleges prioritásnak egy elektromos Seat.
A Seat egyébként a 2021-ben bemutatott Volkswagen ID.3-as alapokra épülő El-Born megjelenését tervezte az első elektromos autójaként, de ez később Cupra Bornra lett átkeresztelve, miután a Cuprát önálló márkává alakították.
Griffiths rámutatott arra is, hogy azért sem dobtak még piacra saját elektromos autót, mivel a Cupra jövedelmezősége és sikere nem ad rá okot. A Seat testvérmárkája 2024-ben 248.100 eladást regisztrált, amelyek közül a Born és a Tavascan is kifejezetten jól fogyott.
Arra a kérdésre válaszolva, hogy a közelgő Volkswagen ID.1-es magadhatja-e az alapot az első Seat EV-hez, Griffiths csak annyit válaszolt, hogy a jövőben biztosan fontolóra vennék, de még nincs itt ennek az ideje.
Ez a Volkswagen műszaki főnökének, Kai Grünitznek a szavaiból is egyértelművé válhatott, mivel az elmondása alapján az ID.1-et teljes egészében a Volkswagen önálló modelljeként fejlesztették ki, és nem terveztek hasonló alapokra épülő rokon autókkal.
Griffiths állítása szerint az első számú pont a jövedelmezőség lenne minden Seat EV-nél: "az autóknak nyereségesnek kell lenniük és a Seatnak, mint vállalatnak most pénzt kell keresnie és a jövőbe befektetni, ami nehezen megoldható lenne egy olcsó elektromos autóval."
Korábbi, Autocar-nak tett nyilatkozatában a vezérigazgató elmondta, hogy a Seat-csoport működése továbbra is a Cupra köré épülne, mivel ez a márka egyszerűen jövedelmezőbb, minden szempontból. Ha az elektromos autók ideje elérkezik, akkor viszont a hangsúly újfent a Seat-ra helyeződne, de ez csak úgy valósulhatna meg, ha megfelelő kereslet mutatkozik az ilyen termékek iránt.