járműtörténelem
Egyre-másra kelnek éltere - a kezdeteket az első részben elolvashatják itt - kis műhelyek fenevadjai, és veszik fel a kesztyűt a nagy gyártókkal. Ádáz harc - így lépik át a 100 km/órát olvasd el a második részben - folyik a sebességi csúcsok beállításáért, hiszen a dicsőség mellett pénzt is jelent a szakmai siker. Az iram akkora, hogy - egy-két kivételtől eltekintve - szinte hónapról-hónapra változik a rangsor a rekordok tabelláján. Azonban hamar bebizonyosodik az is, hogy a pillanatnyi siker kevés már a győzelemhez, így egyre nagyobb hangsúlyt kap a megbízhatóság is. Elindul a hosszú távú versenyek történelme. Mielőtt azonban ez kerülne a középpontba meg kell emlékeznünk egy olyan modellről, aminek neve egybeforr a sebességgel.
Napier: 168,4 km/h
A Napier volt az első autó, ami meghaladta a 100 mph-s azaz a 168 km/órás sebességet, ezzel pedig egésze 1930-as évekig csúcstartó volt. Később a Lion aero motort számos modell megkapta, egyikőjük 1939 és 1964 között végig rekordtartó maradt.
Ahogy korábban is írtuk a megbízhatóság is egyre fontosabb szerepet kezdett játszani, már nem csak a végsebesség, hanem az átlagsebesség is ugyan olyan értékes paraméter lett, mint a csúcsteljesítmény.
Peerless: 62, 3 km/h
A Peerless 1905.március 6-án csatlakozott a rekordfelállítók táborába, amikor Charles Wridgway az 1000 mérföldes távot 21:50:01 alatt tette meg, átlag 62,3 km/órás sebességgel a new york-i Brighton Beachen. Azonban a Peerless csak két hónapig örülhetett a sikernek. A 18 éves Guy Vaughn egy 40 lóerős Decauville-t vezetve új rekordot döntött 23:33:20 idővel.
Pope-Toledo: 55,5 km/óra
Az első 24 órás verseny 1905. júliusában tartották az ohioi Columbusban. A versenyt a Soules testvérek nyerték egy Pope-Toledoval, a 828, 5 mérföldes távot 34,5 mph átlagsebességgel tették meg. A 24 órás rekordra irányuló kísérletet az Indianapolis Automobile Racing Association rendezte. Két National kezdte meg a 24 órát, az időjárási körülmények miatt a két sofőrnek szemüveg nélkül kellett vezetnie, az 1000 mérföldes utat 21:58:00 idővel tették meg.
Pierce Great Arrow
A Pierce-Arrow volt az egyik legrangosabb amerikai gyártók egyike ebben az időszakban, amikor hatalmas távolságokat gyorsan tudtak legyőzni. A cég a teljesítmény és a megbízhatóság jegyében híresült el, a hírnevét pedig tovább öregbítette, mikor a Pierce Great Arrow megnyerte a híres Glidden Tourt öt egymás utáni évben (1905-1909). Az első 1350 mérföldes tour valójában 1904-ben volt. Bár az útvonalakat változtatták a későbbiekben, Amerikában ez számított a végső tesztnek a megbízhatóság és gyorsaság terén, hatalmas érdeklődést keltve az újságírók köreiben.
Mercedes
1905-re a sebességrekordokat felállító versenyautók utcai autókká kezdtek változni, azoknak, akiknek nem számított a pénz, a Mercedes és a Panhard tűnt a legideálisabb választásnak. Az autók történetében elérték a lehetséges maximumot. Az 10,6 literes, 50 lóerős Panhard & Levassor Q Modellt a 60 lóerős Mercedes versenytársának tervezték. Akkoriban ez a két autó számított a piacon kapható legdrágább modelleknek. Összesen 79 Panhard& Levassort építettek. A két kocsi számított a kategórián belül a krémnek, a megfelelő körülmények között 60 mph sebességgel is képesek voltak haladni.
Ebben az időben gőzenergiával hajtott járművek is megírják hattyúdalukat. Fred Marriot hajtott autó ugyan parádés 205, 44 km/órás sebességet ér el, azonban, mind a pilóta, mint pedig a gyártócég élete tragikus véget ér.
Blitzen-Benz
A rekordkísérletek olyan sűrűn történtek ekkoriban, hogy nehéz nyomon követni őket. Az első 200 km/órás álomhatárt Victor Hémery 1909-ben Brooklands-ben állította fel egy átépített 21, 5 literes 197 lóerős Blitzen-Benz autóval.
Az tisztán látszott, hogy a nagy teljesítményt csak a nagy hengerűrtartalommal tudtak elérni. Később ez autóipar fejlődésével mérséklődött, de a V8, V12 motorok továbbra is uralkodók voltak. A sok gyártói fúzió mellett megjelentek a ma ismert márkák, a már korábban említett Mercedes-Benz, A Peugeot, Renault, Vauxhall, vagy a Talbot. Noha érdemeik soha el nem múlóak, sok esetben még sem ők voltak a legeredményesebbek. Ott volt például a Sunbeam, ami egyetlen olyan autó, mely egyszerre volt sikeres a Grand Prix versenyeken és a közúton is.
Sunbeam