Zalaegerszeg
A miniszter erről a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) és Zalaegerszeg önkormányzata között, a tesztpálya megépítéséről szóló megállapodás aláírásakor beszélt. A dokumentumot Varga Mihály és Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg polgármestere látta el kézjegyével. Az eseményen részt vett Lepsényi István gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkár, valamint Vigh László, a zalaegerszegi járműipari tesztpálya megvalósításáért felelős miniszteri biztos, a térség országgyűlési képviselője is.
A polgármester elmondta, a szaktárca és a zalaegerszegi önkományzat között létrejött megállapodás eredményeként a város biztosítja a tesztpálya megépítéséhez szükséges ingatlanokat és közműveket. Zalaegerszeg 250 hektárnyi területtel járul hozzá a beruházás megvalósításához és 3 milliárd forintot - saját területfejlesztési programja egynegyedét - fordít ipari útfejlesztésre, közművekre, feltárásra. A miniszter ismertette: létrejött az Autóipari Próbapálya Zala Kft., amelynek a feladata, hogy elindítsa, megvalósítsa a tesztpálya beruházást. A mintegy 35 milliárd forint értékű beruházás első fázisában, 2017-ben megépül három hagyományos járműdinamikai tesztelem, létrejönnek az autonóm járművek tesztelésére alkalmas specifikus részek, a kiszolgáló épületek, kapcsolódó infrastruktúra beruházások.
A második fázisban, 2018-tól kiépül a nagysebességű oválpálya, sor kerül a járműdinamikai tesztelemek további fejlesztésére, további kiszolgáló épületek létrehozására. Hozzátette, bízik abban, hogy 2019 végén egy teljesen megvalósult beruházást adhatnak át, a költségvetés biztosítani fogja az ehhez szükséges forrásokat. Varga Mihály kifejtette: a beruházás megerősíti Magyarország hosszú távú kutatás-fejlesztési-innovációs (k+f+i) versenyképességét és járműipari pozícióját, növelni fogja a járműipari kapacitásokat és a működőtőke-beáramlást, további beszállítói csatornák erősödhetnek meg, és segíteni fogja a vállalati-felsőoktatási együttműködést is.
Az autóipar napjainkban robbanásszerű technológiai átalakulás előtt áll, egyre inkább előtérbe kerülnek az alternatív és kombinált meghajtó erőforrások, valamint teret nyernek az autonóm járművek. - A változásokra Magyarországnak is reagálnia kell - mondta a szakminiszter. Kitért arra is, hogy Magyarországon globális cégek birtokolják azt a tudást, amely a technológia átalakulást vezényli, ugyanakkor a hazai kutatás-fejlesztési részlegek is megerősödtek, képessé váltak arra, hogy a globális gyártók beszállítói legyenek.
Ha Magyarország nem ruház be központi forrásokból is ebbe az ágazatba, a tesztelési kapacitások hiánya fékező tényezővé válhat. Az, hogy a világ húsz legnagyobb autóipari beszállító vállalatából tizenöt jelen van Magyarországon, növeli e kérdés súlyát. Az új tesztpálya a határon túli - például dél-német, észak-olasz, Graz környéki - járműipari bázisokat is ki tudja szolgálni majd - mondta a tárcavezető. Hozzátette, az is Zalaegerszeg mellett szólt, hogy oldani kívánják a területi egyenlőtlenségeket. A projekt célja az is, hogy erősítse a járműiparhoz kapcsolódó felsőoktatást, támogassa a járműipari kutatás-fejlesztési kapacitások integrálását, segítse a hazai kutatás-fejlesztési szolgáltatások eljutását a nemzetközi piacra - emelte ki a szakminiszter. Hozzátette: a járműipari beruházások növekedése tovább erősíti a beszállítói, valamint az innovációk hasznosítására épülő hazai kis- és közepes vállalkozásokat.