Haszongépjármű

Van jövőjük az elektromos kisteherautóknak?

2019.02.17.

Nagy nyomás alatt állnak az autógyártók, a károsanyag-kibocsátási normákat a kisteherautóknak is teljesíteniük kell. Adott a modellpaletta villanyosítása, de a kis hatótáv és a drága ár miatt az érdeklődés csekély az ilyen járművek iránt. De mit hoz a jövő?

A jelenlegi kishaszonjármű-piacon jelentéktelen, egy százalék alatti az elektromos járművek aránya. Ennek ellenére a gyártók folyamatosan fejlesztik a jövő hajtásláncait, főleg az alternatívakat. A nyomás nemcsak az uniós döntéshozók felől nehezedik rájuk, hanem az új európai és ázsiai belépők is fejlesztésre késztetik őket.

Az áruszállítás ideális terep az elektromos hajtású járművek számára, a fuvarok kiszámítottak, a csendes és tiszta üzem ma már egyre több belvárosban elvárás, az elektromos kishaszonjárművek jobbá és élhetőbbé tehetik a városokat. Ami jó a városnak és az embereknek, az nem feltétlenül jó a fuvarozóknak. A járművek gyorsan elhasználódnak, rengeteg kilométert tesznek meg naponta, így a magas bekerülési ár sosem lesz vonzó számukra. Az elektromos hajtás és az akkumulátor-technika pedig még hadilábon áll a nagy terhek hosszabb távú cipelésében.

Szakági elemzők úgy vélik, minél kisebb egy haszonjármű, annál nagyobb esélye van, hogy villanyosítják. Nagy méretű járműveknél sokkal később válik jövedelmezőbbé a zöldítés, azok számára adott alternatíva jelenleg például a gázhajtás (CNG). Ugyanakkor az ellátási lánc utolsó elemeként a terítő, kiszállító haszonjárművek villamosítása elengedhetetlen a városi környezethez való alkalmazkodásban. A DPD Global csomagszállító cég képviselői szerint 2025-re megduplázódik a jelenlegi elektromos kishaszonjárművek száma Európában. A DPD Global a Renault-val közösen egy EZ-Pro elnevezésű önvezető elektromos szállítón dolgozik éppen.

Mások szerint nem eszik olyan forrón a kását, Scott Shepard, a londoni Navigant vezető elemzője úgy véli, hogy 2030 előtt nem számíthatunk az elektromos kishaszonjárművek tömeges elterjedésére. 2030-ban azonban a teljes birtoklási költség (tco) egy dízel és egy elektromos jármű esetében már közel hasonló lesz, így a vállalkozók könnyebben hajlanak majd a tisztább üzemű felé. A személyautóknál ez a paritásos pillanat hamarabb érkezik el, egy Volkswagen Golf esetében például várhatóan 2025-ben.

Eddig a legnagyobb flottákat főleg közműszolgáltatók, állami vállalatok vásárolták, a francia posta például az elsők között vett Renault Kangoo Z.E. kisáruszállítókat. A piaci szereplők között a német posta és a DHL is élen jár az elektromobilitásban, de hogy hazai példát említsünk, a Magyar Posta 2016-ban 18 elektromos Nissan e-NV200-at szerzett be. A vállalat egyébként háromkerekű elektromos robogókat is használ.

A kínálat egyelőre szűk, a Renault és a Nissan vezetik az eladásokat, de jelentős a DHL felügyeletével működő StreetScooter Work értékesítése is. Ezeknek a jarműveknek a Ford gyártja az alapot. Az éves szinten mintegy 10-15 ezres európai piacon jelentős szereplő még a Peugeot és a Citroen. Jelenleg főleg a meglévő belsőégésű motorokkal szerelt platformokat alakítják elektromossá, ami határt szab a tervezők lehetőségeinek. Az elektromos kisáruszállítók legújabb generációja 2022-től azonban saját elektromos platformon érkezik, ilyen lesz a ma még csak koncepcióként létező VW I. D. Buzz Cargo, vagy a látványos Mercedes-Benz Vision Urbanetic. Mindkettőből lesz személyszállító változat is. A PSA az e-EMP2 platformon tervezi 2019-től a Vivaro/Expert/Jumpy trió következő, immár elektromos változatát, amellyel 12-15 százalékra kívánják feltornászni a nulla kibocsátású változatok arányát. A növekedés látványos, a Renault 2017-hez képest majdnem megduplázta az elektromos Kangoo eladásait, a Nissan tavaly augusztusig hétezernél is több megrendelést kapott az e-NV200-ra. 

Az európai elektromos kishaszonjármű-piacban látják a kínaiak is a lehetőséget. A legnagyobb kínai autógyártó, a SAIC limitált darabszámban már tavaly is értékesített néhány 192 kilométeres hatótávú (Nedc-ciklus) Maxus EV80 modellt, amelyet Európában idén vezetnek be hivatalosan. Alapára 47 ezer 500 euró (mintegy 15,5 millió forint), üzemeltetési költségeivel és kétórás töltési idejét figyelembe véve a gyártó szerint teljes birtoklási költsége csak 5 százalékkal marad el egy hasonló teljesítményű, méretű és teherbírású dízel teherautótól. A hasonló méretű és hatótávú Renault Master Z. E. alapára Franciaországban 46 700 euró (mintegy 15 millió forint). A kínaiak bíznak a Maxus sikerében, a márka már öt éve van jelen a világ legnagyobb elektromosautó-piacán. Pieter Gabriels, az SAIC alelnöke kijelentette, hogy készek akár nagyobb flották forgalmazására is: "Ha ma megrendel valaki tőlünk ezer ilyen elektromos kisteherautót, három hónap múlva leszállítjuk. A mi termékünk nem rosszabb vagy jobb a versenytársakénál, ellenben mi azonnal tudunk szállítani" - tette hozzá.

A Ford más utakon jár, a vállalat hamarosan nálunk is forgalmazza a Transit Custom hálózatból tölthető plug-in hibrid verzióját.  Az elsőkerék-meghajtású, egyliteres benzinmotorral és villanymotorral szerelt közepes méretű furgont már több mint egy éve tesztelik Londonban. Teljes hatótávolsága 500 kilométer, amelyből 50-et teljesen elektromosan tehet meg a gyártó szerint.

Az őszi hannoveri haszonjármű-vásáron mind a Renault, mind a Mercedes-Benz, mind a Volkswagen bemutatta a jövő elektromos kisáruszállítóit, de az árnyékból kiléptek saját megoldásaikkal a nagy autóipari beszállítók is. A ZF Friedrichshafen félig automatizált Innovation Van elnevezésű elektromos csomagszállítót vitt Hannoverbe, a Bosch pedig a minap jelentette be, hogy StreetScooterrel közösen elektromos kisáruszállító-megosztó programot indít. Ezekbe a járművekbe a beszállító gyártja az elektromos hajtást.

Hannoverben mutatta be a Volkswagen az e-Craftert, az első megrendelt példányokat már használatba is vették az ügyfelek. Az e-Craftert 100 kW-os elektromotor hajtja, 35,8 kWh-s akkumulátorcsomagja az e-Golfból érkezik. Az e-Crafter esetében ez várhatóan 160 kilométerre lesz elegendő, a jármű a maximális sebességét 90 kilométer/órában korlátozták le. A rakomány súlya 1-1,75 tonna lehet, a doboz maximum 10,7 köbméteres.

B. Cs.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....