útdíj
- A kormány a február elsejével véglegesített formában működteti a személyautók útdíjfizetési rendszerét - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) csütörtökön az MTI-vel. Az NFM azokra a csütörtöki, a Magyar Hírlapban és a Népszabadságban megjelent hírekre reagált, amelyek szerint a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) több variációt dolgozott ki tavaly áprilisra az útdíjrendszer módosítására, de a kormány a javaslatok többségét elvetette.
A fejlesztési tárca közleményében kiemeli: a kabinet a szakmai megalapozó tanulmányok egyes javaslatait, például a teljes hálózati kiterjesztést elvetette. Az elfogadott változtatások alapvető célja az volt, hogy a gyorsforgalmi utak használatát országosan egységes feltételekkel, a korábbinál több autós számára, olcsóbban tegyék elérhetővé. Az átalakítás eredményessége megalapozottan egy teljes év üzemelési tapasztalatai alapján mérhető fel - hangsúlyozza az NFM. Közölték, az ismert értékesítési adatok szerint az új keretek az előzetes várakozásokat meghaladó mértékben ösztönzik az autósokat a gyorsabb, kényelmesebb és biztonságosabb gyorsforgalmi utak településeket tehermentesítő használatára.
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) adatai szerint januárban összesen 1,44 millió matricát értékesítettek, ebből az éves 220 ezer, havi 92 ezer, tíznapos 510 ezer volt, a többit a megyei matricák tették ki. A megyei matricák ellenértékeként több mint 3 milliárd forint folyt be a NÚSZ-hoz.
Korábban írtuk:
A Népszabadság csütörtöki számában azt írta, a KKK nyolc variációt dolgozott ki, de a bevezetett változat gyakorlatilag egy kilencedik modell lett. A KKK-nak a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízása alapján az átalánydíjas útdíjrendszer "bevételtermelő képességének fokozására" kellett megoldásokat javasolnia – írta a lap. A különböző verziók – amelyek között szerepelt megyei matricát bevezető, de úthasználattal arányos fizetést is tartalmazó változat is – 43-135 százalékos tehernövekedést jelentettek volna a magyar autósoknak, illetve 15-34 százalékost a külföldieknek – idézték a dokumentumot.
A Magyar Hírlap azt emelte ki, hogy a KKK készített olyan tervet is, amely szinte a teljes úthálózatot, a jelenlegi 1300 kilométer helyett 23 238 kilométert díjasította volna. A tanulmány szerint eddig a hazai autósok mindössze 47 százaléka vette igénybe az autópályákat. Megjegyezték azt is, hogy a javaslatok között szerepelt az M0 és a az M31-es gyorsforgalmi utak díjasítása a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárművekre, ami 18,5 milliárd forint bevételt hozna, igaz ebben az esetben meg kellene vizsgálni, hogy az uniós társfinanszírozás miatt, milyen visszafizetési kötelezettség keletkezne.