Lada

Usánkás lányok és Ladák

2015.12.17.

Télies divat szerint öltözött orosz sapkás és nagyon csinos hoszteszek gyűrűjében, valamint amerikai stílusú előadás keretében nyílt meg az újkori Lada-korszak első magyarországi szalonja.

Fogadás a szalon előtt                                                                               A szerző felvételei

Az első díler-oklevél átadása az új Lada szalonban

Örök márka

Az óbudai Duna Autó központban immár tizenhárom autómárka szalonját találhatják az ügyfelek, azok is, akik csak nosztalgiából, takarékosságból, vagy éppen mindkét okból Ladát akarnak venni, vagy csak megnézni. Érdemes ellátogatni, mert meglepő a változás: a korábbi kockakorszaknak vége, az újdonságok divatosak és ami nem kevésbé fontos egyáltalán nem fapadosok.

Ormos Péter, Ormos István és Maria Vola                                                   A szerző felvételei

Apa és fia is hajtotta

A cégcsoport alapító és tulajdonos Ormos István szerint történelmi lépés a szalonnyitó, hiszen „márkák jönnek és mennek, de a Lada örök, mert sokaknál volt családtag, életünk része, az enyémé biztosan. Mert abban a korszakban nőttem fel, amikor ez a márka dominált. A kilencvenes években aztán sok minden eltűnt az életünkből, van ami örökre. A Lada viszont most visszatért, nem is akárhogyan, a felsorakozott modellekből is látszik, hogy alaposan megfiatalodva és divatosan.

A nagy visszatérés előkészítője a cégalapító fia, Ormos Péter, aki gyerekkorától kezdve rajongója a márkának, ahogy még többezren Magyarországon, hiszen sokan már a visszatérés első hírére családi képeket hoztak be az épülő szalonhoz.

Az első importdarabot Pataki András műszaki vezető és Markó Zoltán márkaigazgató mutatta be

Érzelmi szálak

Ami biztos, hogy ma is sokan kötődnek érzelmileg a márkához, nem véletlenül, hiszen egykor 660 ezer Zsiguli és Lada kapott magyar rendszámot. Az érzelmi kötődés és elkötelezettség volt az egyik motiváció a magyarországi forgalmazás újraindításának, de fontos szempont volt a leendő márkakereskedők kiválasztásánál is. Eddig kilencen kapták meg a Ladák forgalmazási jogát, pedig száznál többen jelentkeztek, és ahogy Markó Zoltán márkaigazgató elmondta csak tapasztalt és megbízható múltú dílerek jöhettek szóba, már csak azért is, mert az orosz márka nagy hangsúlyt fektet a minőségre, hiszen minden modelljére öt év általános és hat év átrozsdásodás elleni garanciával kínálja autóit.

A Ladát is gyártó orosz AvtoVAZ csoport európai értékesítési igazgatója, Fred van Pooten, elmondta, hogy a budapesti márkaszalon és szerviz csak az első állomás az európai terjeszkedési programban, mely teljes hálózat kiépítését jelenti. Azt is elmondta, hogy bár évtized kivonult a márka a nyugat-európai piacokról, több német kereskedő továbbra is forgalmazta a korábban Nivaként ismert, napjainkban 4x4 es típusjelzéssel forgalmazott Ladákat. A klasszikus 4x4-es nevét, a Nivát, már csak General Motorshoz tartozó és Oroszországban készülő, valamint forgalmazott Chevy márka használhatja.

Az AvtoVAZ képviselő és a Lada vezetői az új dílerekkel

Mi a következő hídfőállás?

A gyár rekonstrukciója és az új modellek megjelenése után az AvtoVAZ vezetése úgy döntött, hogy visszatér az Európai Unió piacára, mely egyébkét a legszigorúbban szabályozott, hiszen a közlekedésbiztonsági előírások mellett a környezetvédelmiek is a legmagasabb elvárást tartalmazzák. Ennek megfelelően péládul a magyar piacon csütörtöktől forgalmazott Ladák mindegyikét Euro6-os besorolású motorok hajtják.

Arról még nincs döntés, hogy a referenciának számító és úttörő Magyarország után mi lesz a követező európai állomás, de annyit azt megtudtunk Maria Volától, az európai piacfejlesztési és exportrészleg vezetőjétől, hogy valószínűleg Németország és Lengyelország a legfőbb esélyes.

Ladák eladós sorban

Megjelentek a veteránok is

A megnyitó ceremónián a csinos magyar lányok usánkája mellett három klasszikus Lada is megidézte az orosz hangulatot, ám a csodálatosan felújított modellek csak kiállítási darabként és nem eladandó termékként álltak a parkolóban, megidézve a hetvenes-nyolcvanas évek autók hangulatát, miközben a szalon és a raktérben várakozó újdonságok már a XXI. századot idézik. A nosztalgia mellett pedig ez is kell a sikerhez, meg persze a versenyképes ár.

Belül is divatos

Jövőre jön a Vesta

Egyelőre még nem szerepel a magyarországi kínálatban a legújabb Lada, a Vesta, melyet többféle karosszéria változatban gyártanak és a lépcsős hátút három hete forgalmazzák az orosz piacon. Hamarosan készül kombi és a napokban indult az X-Ray nevű sportterepjáró sorozatgyártása Izsevszkben. Markó Zoltán márkaigazgató elmondta, hogy a kínálatból is látszik: a Lada szerethető és versenyképes autókat gyárt, ezért is építik fel az új hálózatot, az első szalont Magyarországon, ahol különleges helye van a márkának a szívekben.

A 4x4-esek ára 2,799 millió forint

Megállított trélerek

Ahogy többször is elhangzott, olyanokat választottak Lada kereskedőknek, akik nem csak lelkesek és tapasztaltak, de már van szalonjuk, szervizük, így a lehető legkisebb beruházással képesek beszállni az értékesítésbe és szervizelésbe.

Fontos volt a minőségi szolgáltatás, mely passzol a minőségi termékhez és az ehhez illő százezer kilométeres és 5 általános, valamint 6 év átrozsdásodási garancia. A tájékoztatón azt is megtudtuk, hogy mennyire ügyelnek a részletekre is az AvtoVAZ-nél: nonstop működő reklamációkat fogadó irodát hoztak létre Togliattiban. Az első magyar szállítmánnyal történt, hogy a japán minőségbiztosítási szakember megállította a trélereket, mert nem volt az autókban magyar nyelvű használati utasítás, amiket egyébként nem is Oroszországban, hanem az előírásoknak megfelelően a budapesti szalonban csatoltak mindegyik modellhez.

Kalina Cross 2,6 millió forntnál olcsóbban

Elérhető mobilitás

Ahogy ígérték, úgy is lett: a Daciánál is olcsóbban kínálják a Ladákat: a 86 lóerős teljesítményű benzinmotorral szerelt Granta Sedan ára 1,999 millió forint, ehhez többek között két légzsák, állítható magasságú szervókormány, elektronikus menetstabilizáló rendszer, elől motoros ablakemelő, központi zár és könnyűfém keréktárcsa jár. A gazdagabb felszereltségű és már klímával, valamint erősebb motoros változat ára is 2,5 millió forint alatt van.

Bo Anderson az AvtoVAZ és Ormos István a Duna Autó vezetője

Öreg motoros a szerencséről

Hosszú volt az út első árlistáig és szalonnyitásig, mert ahogy Ormos István az Autószektornak elmesélte, a jó üzlethez szerencse is kell. Az elismert és tisztelt öreg motoros 1958 óta dolgozik a szakmában, és mindig próbál valami újat: több mint egy éve próbálkozott először kapcsolatfelvétellel az orosz AvtoVAZ-nál, mely tavaly meghirdette második európai offenzíváját. A Lada üzletbe beszállni szándékozó Duna Autó vezetőinek leveleire sokáig nem érkezett válasz. A reménytelennek látszó helyzetből egy késő délutáni telefonos próbálkozás hozott sikert: a vonal másik végén a segítőkész orosz kolléga elmagyarázta, hogy átszervezés volt a cégnél, és az illetékes éppen Frankfurtban van, ott beszélhetnek vele. Azonnal repültek és a márciusi találkozó olyannyira jól sikerült, hogy az első bemutatkozás és tárgyalás után meghívást kaptak a Togliatti gyárba, ahol Bo Andersonnal, az AvtoVAZ konszern elnökével július első napján aláírták a megállapodást, mely szerint a budapesti cégcsoport lesz a Ladák kizárólagos magyarországi importőre.

 

Globális referencia Óbudán

A Duna Autó nemcsak az egyetlen nem gyári kereskedés lett, de egyben pilot-projekt is, mert a Budapesten felépült szalon és szerviz referenciaként szolgál a többi dílernek is. Szigorúak a gyári kritériumok: valamennyi európai szalonban a Zay utcaival azonos anyagokat használva és természetesen megújult Lada jelvénnyel díszítve. A 150 millió forintos és 350 négyzetméteres létesítménybe éppen hogy elfér az első lépcsőben forgalmazásra kerülő kilenc modell.

Non-stop call center

A Lada Hungary igazgatója, Markó Zoltán bízik a márka ismertségében és megújult termékeiben. Célcsoportként azokkal a használtautó-vásárlókkal is számol, akik másfél-millió forint készpénzzel rendelkeznek és némi hitelkiegészítéssel inkább új kocsit vesznek. Az importőr képlete egyszerű: tetszetős autókat kell adni, jó áron. „Nem célunk olcsó fapadosokat kínálni, inkább, jó ár-érték arányú modelleket ajánlunk a jogszabályban előírtnál jobb garanciális feltételekkel.”Erre jó alap, hogy a gyárban nonstop call-centerben fogadják a reklamációkat és 24 órán belül válaszolnak, ha kell, az alkatrészt is bevizsgálják.

Old timerekhez is szállítanak

Az AvtoVAZ ígéretet tett arra is, hogy akár az első darabokhoz, az 1972-es modellekhez is szállít alkatrészeket. Nem kis piacot jelent ez, mert ugyan alaposan megritkult az 1985-ben közel félmilliós, tíz éve negyedmilliós állomány, de a KSH adatai szerint még mindig hetvenezernél több Lada szerepel a nyilvántartásban, többnyire vidéken, a márka átlagkora átlagkora jelenleg 27 év. Ami biztos, hogy vége a kockakorszaknak és a merev ügyintézésnek, állítja Markó, aki szerint a márka egyedüliként kínál elérhetőbb árú sportos modelleket.

Lesz turbóváltozat is

Az AvtoVAZ különálló versenyrészlegében készülnek a különleges és nagyobb teljesítményű modellek, melyek az alapváltozatnál keményebb futóművet, nagyobb fékeket, eltérő könnyűfém keréktárcsákat és gumiabroncsokat, sportosabb váltó-áttételezést, áthangolt elektronikát, valamint hegyesebb vezérműtengelyt kapnak. A szívómotor 20 lóerővel erősebb lesz és a motorblokkban vannak még tartalékok: a gyárban már készül a turbófeltöltéses 180 lóerős Lada.

Valamennyi típust a globális járműiparban sikeres mérnökök fejlesztették, ami különösen a Vesta dizájnján látszik: a Túraautó Világbajnokságban (WTCC) már több futamot is nyert modell minden tekintetben versenyképes a legmenőbb harcosokkal is.

Utcai Vesta és a WTCC futamgyőztes változat

Lada krónika

A Fiat 124-esből fejlesztett 2101-es modell első példánya 1970. április 19-én gördült le a szalagról a Volga Autógyárban, melynek termékeit kezdetben a nyugati piacokon Lada, a szocialista országokban Zsiguli jelvénnyel forgalmaztak.

Togliattiban 1973-ban 660 ezer autó készült, a milliomodik Zsiguli 1973 decemberében, a 25 milliomodik 2008. június 11-én, a 26 milliomodik 2010. augusztus 9-én gördült le a másfél kilométer hosszú szalagról. 2013-ban 761 ezer, tavaly 3684 ezer autó készült az AvtoVAZ-nál, ebből két éve 506 ezer, tavaly pedig 375 ezer Lada jelvényes, a többi Renault, illetve Nissan logós volt.

Zsigulik nálunk

Magyarországra 1971-ben érkezett az első Zsiguli, Debrecenben adták át, alig négy évre már a százezredik Zsigulit vehette át a Bakony művek egyik dolgozója, az eseményről a tévé híradóban is megemlékeztek. 1977-ben megjelent a magyar piacon a Niva, mely a gyár legnépszerűbb modellje lett, majd 1984-ben a jóval korszerűbb és immár első-kerékhajtású Samara, melynek motorját a VW Braunschweig-i leányvállalata fejlesztette. 1996-ban mutatták be a 2110-est, melyből már kevés kelt el itthon. 2004-ben érkezett a Kalina, 2007-ben a Priora, 2011-ben pedig megjelent a Granta, melyet Európa legolcsóbb autójának szántak.

Minősített veteránok az óbudai szalon előtt

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.10.07
15 éves luxus Pajero romjaiban. ..
2022.10.07
Az elmúlt 10 évben 1500 milliárd forintot fordított a kormány a vasút fejlesztésére a járművek....
2022.10.07
Bár a Ford egy hivatalos grafikát is mutatott az autóról, a sorozatgyártás még így is erősen....
2022.10.07
Büntetőfékezett, a sértett emiatt nekiment a párhuzamos sávban haladónak, ezt a vádlott észlelte,....
2022.10.07
Bármilyen előzmény nélkül szinte a semmiből robbant be a hír, hogy a hónap elején segédmotorokat....
2022.10.07
Az OMV schwechati finomítójában júniusban történt incidens után a finomító most ismét teljes....
2022.10.07
Lassan száz éve annak, hogy a Peugeot elkészítette első sorozatgyártású típusát. A tömegtermelés....
2022.10.07
A Budapesti Rendőr-főkapitányság III. Kerületi Rendőrkapitánysága 2022...
2022.10.07
Jóval több, mint felvillanyozó: a BMW i4 M50 nem csupán az első tisztán elektromos meghajtású BMW M....
2022.10.07
Már a tanulmány verzió is nagy sikert aratott, mivel a nagy rakteret elegáns formatervvel ötvözte.....