újrahasznosítás

Újragyúrták

2016.10.13.

A gyurmafigurák készítése sok gyerek kedvenc időtöltése, akik éveken át gyúrják és újra meg újra felhasználják a képlékeny anyagot. Kissé fejlettebb formában a Ford ugyanezt az ötletet alkalmazta az agyagnál is, amiből a holnap autóit mintázzák meg: megformázzák, újra átformázzák, majd újra feldolgozzák, és ez utóbbi lépéssel évente mintegy 2.500 kilogrammnyi gyurmát takarítanak meg.

A Ford évente akár 100.000 kilogrammnyi agyagot is elhasznál az életnagyságú modellek megalkotásához. Régebben ezt az anyagot sosem használták fel újra, ám az elmúlt öt évben a vállalat egy szabadalmaztatott gép segítségével több mint 100.000 kilogramm agyagot újrahasznosítottak – vagyis ennyivel is csökkentette hulladéktermelését.

Ez a mennyiség egy tucatnyi életnagyságú modellhez is elég. Az új Raptor megformázásához például 877 kilogramm agyagra volt szükség – nem beszélve arról a 20.000 munkaóráról, amit a dizájnerek az elmúlt négy évben a modellezéssel töltöttek.

A Ford által újrahasznosított agyag túlnyomó része a marási folyamatból származik, amikor a dizájnerek egy gép segítségével faragják ki az autó kontúrjait. Mivel a modell felületének tökéletességét még egy homokszem is tönkreteheti, a formázás közben lehulló agyagforgácsokat gondosan összegyűjtik.

A forgácsok ezután egy feldolgozó gépbe kerülnek, ami kizárólag a Ford különleges összetételű agyagjának feldolgozására készült, és semmilyen más anyaghoz nem használható. A gép keverőfejei összepréselik, és homogén anyaggá keverik az agyagot, kiszorítva belőle az összes légbuborékot. Az agyag ezután áthalad egy csövön, amit pontosan annyira melegítenek fel, hogy a rajta átpréselt anyag elég képlékennyé és masszívvá váljon a további formázáshoz.

Bár a digitális szoftver és az új szkennelési technológia látványosan forradalmasította a formatervezést, még mindig az agyag a legjobb megoldás arra, hogy apró változásokat eszközöljenek egy autó dizájnján. Egy kicsinyített vagy digitális modellen bizonyos dolgok egyszerűen nem látszanak elég jól, ám egy életnagyságú modellen még az apróbb problémás területek is jól azonosíthatók – például az övvonal élének mélysége vagy a motorháztető domborításának mértéke.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.27
Két újabb könyv jelent meg Horváth Edéről, a Rába Vagon és Gépgyár (MVG) hajdanvolt vezetőjéről,....
2025.01.27
A Toyota úttörő modellje, az 1997 óta világszerte 5 modellgeneráción át több mint 5,3 millió....
2025.01.27
Túlfutott a tilos jelzésen egy vonat hétfőn Fótnál, a vizsgálat ideje alatt egy szakaszon szünetel....
2025.01.27
Kétféle csoport alakult a CO2 kvóta vásárlás köré: az egyiket a Tesla, a másikat a Mercedes....
2025.01.27
Veszélyes vagy káros lehet ezeket a dolgokat a hidegben a kocsiban hagyni, Tóbiás és Balambér....
2025.01.27
Fény és árnyék: az ausztriai fuvarozó és szállítmányozó cégek teljesítményét nem lehet egyértelműen....
2025.01.27
Ünnepélyes keretek között aláírt együttműködési megállapodással indult hivatalosan útjára a Magyar....
2025.01.27
Története során először került fel a győri Széchenyi István Egyetem a Times Higher Education....
2025.01.27
Sébastien Ogier a saját rekordját döntötte meg azzal, hogy tizedszerre aratott győzelmet Monte-....
2025.01.27
A Budapesti Regionális Nyomozó Ügyészség indítványára a bíróság letartóztatta azt a Pest vármegyei....