FIAT

Újra újjászületik a Fiat

2019.08.28.

Egy kissé morbid magyar közmondás szerint akinek a halál hírét keltik az sokáig él. Nos a Fiat autógyárnak az elmúlt másfél évtizedben többször is keltették a gazdasági halálhírét. A világ egyik legnagyobb és legdicsőbb múlttal rendelkező autógyártójának ráadásul valóban voltak nehéz évei, ha nem évtizedei. Pedig a Fiat sokszor, sokáig nem hogy követni, de diktálni tudta az európai, sőt néha még több kontinens autóipari divatját is egyszerre. A Topolino, az 500-as, a Mirafiori, a Spider és társai ikonjai és piaci sikerei voltak az autógyártásnak. Ha kicsit körbenézünk Dél-Amerikában, ami a Fiat tradicionálisan egyik legkedveltebb piaca, lassan fél évszázad után sem tudnak és akarnak megválni a Fiat 127 és Fiat Uno alapú járművektől. Visszatekintve erre a világhírű olasz sikertörténetre legfőbb titka talán az volt, hogy strapabíró és divatos tudott lenni egyszerre, amit hosszú évtizedekig hálásan fogadott az autót vásárolni szándékozó egyre nagyobb közönség. Aztán a Fiat valahol elvesztette a fonalat. Egyrészt túl sok színűvé vált a kínálat, a motorvonatoktól, a traktorokon át szinte már áttekinthetetlen volt, hogy mi hozza és mi viszi a pénzt. Meg kicsit el is szállt az idő típusaik felett. Az Uno alap típusától 16 szelepes sport változatáig korának sztárja volt, a Tipo megjelenésekor az innováció csúcsteljesítményének számított, de a Bravo, a Brava és későbbi társaik már nem érintették meg kellőképpen a vásárlók érzelmeit. Bonyolította a helyzetet a világgazdaság átalakulása is: a Fiat azon gyártók közé tartozott, akik sokáig nem találták meg a megfelelő globális együttműködéshez szükséges partnert. Bár számos szegmensben, így például a sokáig legnépszerűbb kompakt kategóriában lényegében nem is kínáltak vonzó modellt, igazi ikonjaik mégis sikertörténetek maradtak. Kevesen tudják, hogy a Panda mind máig Európa legnépszerűbb kisautója, megelőzve a Wolksvagen és a Peugeot csoport szintén népszerű városi minijeit. A Fiat 500 különleges, divatos limitált szériáival és brutálisan sportos Abarth verziójával pedig továbbra is az autóipar egyik megingathatatlan sikertörténete.

Képre kattintva galéria nyílik!

A jövő igazi Fiat sikere azonban sokáig nem látszott. Egészen az idei év márciusáig, amikor a genfi autószalonon bemutatkozott a Fiat Centoventi. Amely egyfelől a legendás autógyártó 120 éves történetét ünnepli, másfelől azonban betekintésre enged nyújtani, hogyan képzeli a Fiat a jövőt. A szakértők azonnal a következő Pandát vélték felfedezni benne, azonban egyáltalán nem vagyok biztos abban, hogy a Centoventi csupán egyetlen még oly sikeres modellnek is az előképe. Elektromos hajtás, variálhatóság, egyénre szabhatóság, modularitás a legfőbb jellemzői ennek a különc tanulmány autónak, amely valószínűleg a jövő Pandája mellett a Fiat jövőjét is megmutatja. Elnézve a Centoventi sziluettjét, belterét, színvilágát, nyugodtan kijelenthetjük, hogy bizonyosan van is jövője a Fiatnak. Ilyen stílusban készülő jövőbeli modellekkel gyorsan visszatérhet oda, ahol fénykorában mindig is volt, az emberek szívébe és lelkébe. 

Képre kattintva galéria nyílik!

A Fiat másik vonzó arca a praktikum volt, kisebb-nagyobb árúszállítóik az elmúlt több mint fél évszázadban szinte végig Európa legnépszerűbb igavonói voltak. Legjobban csengő haszongépjármű brandjük a Ducato, amelyről szintén kevesen tudják, hogy például a világ elsőszámú lakóautó "alapanyaga", de emellett Európa egyik piacvezető árúszállítója is. A Centoventi bemutatását követő fél évvel, néhány héttel ezelőtt pedig bemutatkozott a 2020-tól itthon is megvásárolható elektromos Fiat Ducato, amely nyílvánvalóan praktikumával, hatótávjával, alacsony szervíz igényével hódít majd, de új színeivel és finom faceliftjével a Centro Stile Fiat itt is megmutatta, hogy vannak még "design tartalékok" az olasz gyártó boszorkánykonyhájában. 

Képre kattintva galéria nyílik!

Végül, de legkevésbbé utolsó sorban 2020-tól, vagy talán már az idei év végétől érkezik az elektromos Fiat 500 európai gyári verziója. Ezt a modellt szinte kikövetelte a piac, hiszen egész Európában, így Magyarországon is óriási népszerűségnek örvend az Egyesült Államokból évek óta szürke importként érkező "fél gyári" elektromos 500-as, ami világosan jelzi, hogy bizonyosan lesz létjogosultsága a garanciával újonan megvásárolható elektromos 500-asnak a villanyautók dinamikusan bővülő szegmensében. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....