Miskolc

Újra áll Miskolc egyik legismertebb építménye, a Villanyrendőr

2024.06.11.

Immár emlékműként, a régi helyén, megújult formában állította fel a miskolci önkormányzat civil összefogással és vállalkozói segítséggel a város egyik legismertebb építményét, a Villanyrendőrt.

Veres Pál polgármester a minapi átadón az MTI-nek elmondta, a vármegyeszékhely identitása és történelme szempontjából nagyon fontos, hogy a város megőrizze a hagyományait, emlékeit.

Hozzátette, az eredeti építményt már több mint negyven éve lebontották, de mintegy tíz évvel ezelőtt civilek, lokálpatrióták és várostörténettel foglalkozók kezdeményezték a "visszaállítását". Bár az ötlet évekig "pihent", néhány éve vállalkozók keresték meg az önkormányzatot, hogy hajlandóak lennének pénzt és munkát áldozni a Villanyrendőrért - mondta.

Megjegyezte, a városi önkormányzattal azt remélik, az építmény erősíti majd Miskolc identitását, és a miskolciaknak, valamint az oda látogatóknak "turisztikailag is érdekes" találkozási pont lesz.

Szopkó Tibor alpolgármester köszöntőjében arról beszélt, a miskolci az ország "legerősebb identitása", és ez részben történelmi példákból fakad. Szerinte a Villanyrendőr Miskolc nagyvárossá válásának egyik szimbóluma.

Kiemelte, nem az önkormányzaton múlott az építmény visszaállítása, nekik csak támogatniuk kellett a vállalkozók és a civilek munkáját. Hozzátette, a "polgárosult Miskolcon" számos köztér, épület épült vagy újult meg közadakozásból.

Fotók: Vajda János - MTI

Szunyogh László főépítész beszédében a Villanyrendőrre utalva kijelentette: a múltat úgy kell használni, hogy lehessen belőle építkezni.

Szántó István, a civil kezdeményezők egyike arról beszélt, a Villanyrendőr a Mancs-szoborral és a Szinva teraszon található Miskolci lányok szoborcsoporttal egységes turisztikai vonzerőt ad majd a környéknek.

A Széchenyi utca 42–44. szám alatti nevezetes Megay-cukrászda épületét 1955-ben lebontották, és a kiszélesedő térség lehetővé tette, hogy a közlekedésirányító lámpák vezérlését oda helyezzék át. A sarkon – feltehetően fővárosi példára – egy gombaszerű vasbeton építményt telepítettek, amin egy henger alakú, üvegezett szekrényt alakítottak ki. A rendőr vaslétrán mászott fel a körülbelül 170–180 centiméter magas állványon elhelyezett dobozba, és kézi irányítással működtette a rendőrlámpákat. Az 1960-as években az irányító üvegfülkét mintegy 3 méter magasságba emelték fel, és egy – a lépcsőt is magába foglaló – ferdén kiképzett konzolos acélszerkezeten helyezték el. Az irányítás változatlanul kézi volt. Az 1980-as években a forgalomirányítást elektronikus rendszerrel valósították meg, de az üvegfülke rövid ideig ezután is megmaradt. Lebontását nagy tömegérdeklődés kísérte. A Villanyrendőr név változatlanul fennmaradt, és annyira beivódott a köztudatba, hogy feltehetően még sokáig használni fogják a miskolciak a kereszteződés megnevezésére.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.27
Igaz, hogy eddig még csak a naptár mutatta, hogy milyen évszakban járunk, de nem kell sok, hogy....
2025.12.27
Folyamatosan korszerűsödik a járműállomány - mondta Fülöp Attila, a Belügyminisztérium....
2025.12.27
A Hyundai elektromos egyterű óriás bemutatására készül a Staria modellcsaládból. A nyugati....
2025.12.27
A Budapesti Közlekedési Központ és az Irányító Hatóság aláírta azt a támogatási szerződést, amely....
2025.12.27
Miközben Európa évek óta küzd a súlyos sérülések visszaszorításáért és több országban is....
2025.12.27
Mindhárom vezető japán autógyártó novemberi visszaesésről számolt be az előző év azonos hónapjához....
2025.12.27
A háromrészes, profi produkció a gyári csapat felkészülését követi nyomon, a fejlesztési és....
2025.12.27
Év vége felé a szarvasvonulás gyakori, látványos és egyben veszélyeket is hordozó természeti....
2025.12.27
A Toyota legújabb reklámja kreatív, látványos és – mindenekelőtt – emlékezetes. A hatóságok szerint....
2025.12.27
A Saic Motorhoz tartozó Maxus egy erős, takarékos és meglepően tágas utastérrel rendelkező....