Mercedes GLC

Újjászületett csillag – Mercedes Benz GLC bemutató

2022.11.14.

Az új GLC-osztály: minden, amit tudni kell róla, sok képpel és videókkal.

Az új GLC-osztály: minden, amit tudni kell róla

Október 26-án a Mercedes-Benz Hungária Zalaegerszegen, a járműipari tesztkomplexumban mutatta be a megújult GLC első darabjait. A lényegre törő információáradat után három állomáson próbálhattuk ki az új SUV-okat.

Anno a GLK-t váltotta nagy sikerrel

A Mercedes első belépő SUV-ja GLK volt, ami 2008-ban debütált és egészen 2014-ig volt kapható. A forgalmazás 6 éve alatt összesen 359 db-ot értékesített az importőr Magyarországon, ami nem volt a cég legnagyobb sikertörténete.

Az első GLC (SUV és coupé variánsok együtt) sokkal jobban tetszettek a hazai vásárlóknak, így az első teljes évben (2016-ban) már 232 db talált gazdára itthon, ami 2021-re már 957 db-ra nőtt.

Az értékesített modellek kivitel szerinti megosztásra némiképp rácáfol a korszellemre, ugyanis a SUV és Coupé modellekből egyarán 48%-ot képviselt a dízelmotorral szerelt kivitelek aránya. A SVU-nál a torta másik felén a benzines (lágyhibrid), benzines PHEV (tölthető hibrid benzinmotorral) és dízel PHEV (tölthető hibrid dízelmotorral) változatok osztoztak, a SUV-oknál lágyhibrid, a Coupéknál a tölthető kivitelek voltak többségben.

A grafikon jól mutatja, mennyivel népszerűbb lett a GLC az elődjénél

Ide érkezett meg idén nyáron a GLC megújult változata, amelyet a bemutatást követően két benzines (GLC200 4matic, GLC300 4matic)és egy dízel (GLC220d 4matic) lágyhibrid verzióban lehetett rendelni.

A benzines gépek erőforrása egységesen az M254-es, négyhengeres, kétliteres turbómotor, ami a 200-asban 204+23, a 300-asban 258+23 lóerős teljesítményre képes. (A „+” után a villanymotor által leadott legnagyobb teljesítmény látható.)

A dízel kivitel motorja az OM654M jelű aggregát, amely 197+23 lóerőt ad le rendszerszinten. Idén ősszel már érkezik az új modell Plug-in változata a 300e és a 400e, illetve az erősebbik dízel, a 300d 4matic. Még mindig a 2022-es naptár lesz a falon, amikor debütál a dízel PHEV 300de 4matic néven.

A benzinmotor néhány megkapó részlete

A cirkóniummal finomított alumínium hengerfej alatt a hengerperselyeket CONICSHAPE hónolással munkálják meg. A CAMTRONIC változó szelepvezérlés nátriummal töltött kipufogószelepeket mozgat. A technológia nem új, több mint 100 éves és a repülőgépgyártásban használták először. Lényege, hogy az üreges kialakítású kipufogószelep belsejébe nátriumtöltet kerül, amely a szelep hőháztartását hivatott szabályozni. A szívószelepnél ilyen gond nincs, mert a beszívott levegő amúgy is hűti őket, de a kipufogószelepekre ez nyilván nem vonatkozik. A nátriumnak alacsony az olvadáspontja és magas a forráspontja. Üzemi hőmérsékleten az anyag már folyékony, az a szelepüreg felső részében már a hűtött hengerfej felé fogja továbbítani a hőt, méghozzá nagyon hatékonyan.

A 350 bar-os nyomáson dolgozó közvetlen befecskendezéses motort a 2. generációs integrált indítógenerátor segíti az említett 23 lóerővel és nem csekély 200 Nm-es nyomatékával. A lágyhibrid hajtáslánc egyébként 48V-os rendszerű.

Dízel specifikációk

A lágyhibrid rész megegyezik a benzinesével. A rendszer az OM654-es, kétliteres turbódízel motor módosított változatával dolgozik együtt. Az „M” kiegészítés tehát a módosításra utal, ami megnövekedett lökethosszt takar. A főtengely kovácsolt acélból, a motorblokk és a hengerfej alumíniumból, a dugattyúk szintén acélból készülnek. A nyomócsőben 2.700 bar-os nyomás uralkodik.

A dízelmotor 300d jelzésű változata 269 lóerős teljesítményre lesz képes.

Brémában már szerelik a PHEV-eket

A németországi gyárban készülő GLC-osztály tölthető hibrid verzióiba a Mercedes saját gyártású, 31,2 kWh kapacitású nagyfeszültségű akkumulátorai kerülnek, amelyekkel az GLC 300e 4matic WLTP szabvány szerint akár 120 km megtételére is képes lesz tisztán elektromosan.

A váltóáramú, 11 kW teljesítményű töltés mellett 60 kW-os DC töltési lehetőség is rendelkezésre fog állni, de utóbbi csak opcionálisan. Az előadáson kiemelték még az iBooster nevű rendszert, amely a vezetési szituációtól függően szabályozza a rekuperáció és a hidraulikus fék használatát, így téve hatékonyabbá a visszatöltést.

A PHEV verzióknál az átdolgozott 9-sebességes bolygóműves automataváltóba (9G-Tronic) integrált 100 kW teljesítményű és 440 Nm nyomatékú permanens mágneses gerjesztésű szinkronmotor kerül.

Nagy hangsúly a terepképességeken

Az új GLC-hez szériafelszereltség lett az Agility Control nevű futómű, amely szelektív lengéscsillapítást ad. Az „Agilitás” csomag részeként pedig elérhető a légrugózás (AirMatic) adaptív szabályozással (ADS).

Fontos az Off-Road technikai csomag is. A szelektív lengéscsillapítású rendszer ebben a formában 20 mm-el magasabb hasmagásságot biztosít a széria kivitelhez képest. Ezt a rendszert volt alkalmunk tesztelni a síkosított kerámiaburkolatú, 25%-os emelkedőn.

5 kiemelt tulajdonság

Az előadás végén 5 pontban foglalták össze az új GLC-osztály legfontosabb tulajdonságait.

A PHEV modellek mellett minden kivitel lágyhibrid rendszerű (EQ Power). A PHEV modellek 100 km biztonságos elektromos üzemre képesek. A 360 fokos kamerarendszer új funkciójával a kijelzőn keresztül átláthatunk a motorház fedélen. Az MBUX 2.0 fedélzeti infotainment rendszer a C-osztályból átvett 12,3 colos vezető előtti kijelzővel és 11,9-es központi kijelzővel működik együtt. Végül, de nem utolsó sorban a GLC-osztályba is megérkezett a hátsókerék kormányzás, mint opció. Aki megrendeli, az a hátsó kerekek legfeljebb 4,5 fokos kifordulásában gyönyörködhet. 60 km/h-áig az első kerekekkel ellentétes, afölött pedig megegyező irányban. (Az négykerék kormányzású GLC fordulóköre így 11 méter alatt marad.)

GLC triaton

A rendezvényen három különböző helyszínen próbálhattuk ki az új kocsi tudását. Az én csoportom először az off-road helyszínre ment. A tesztpályán kialakított emelkedők közül mi a 25%-os szakaszra mentünk. Persze előbb gyalog. Nem csak azért, hogy érezzük, mekkora dombról van szó, hanem azért is, hogy kívülről nézzük meg az autó viselkedését a kényes szituációban.

Az emelkedő burkolatának egy részén kerámialapos, nedvesíthető felületet építettek ki. A próbán a jármű jobboldali kerekeit az aszfaltra, míg a baloldaliakat a csúszós része kellett helyezni. A Dynamic kapcsolót előbb Comfort módba állítva kellett megpróbálni álló helyzetből elindulni, ami igencsak nehéz feladatnak bizonyult.

Szerencsére ott volt az Off-Road csomag, és az opciót aktiválva munkába lépett az elektronikusan vezérelt virtuális differenciálzár, megfékezve a csúszósabb felületen lévő, kipörgő kerekeket. Mondanom sem kell, hogy a mostoha körülmények ellenére a GLC gond nélkül mászott fel az emelkedőn.

Második állomásunk a ZalaZone tesztpálya Smart City nevű „városrésze” volt, ahol a GLC vezetői segédrendszerei közül a vészfék asszisztenst tesztelhettük. A puha, autónak álcázott akadályra 60-70 km/órás sebességgel kellett közelíteni és fontos volt, hogy semmiképpen ne fékezzünk, vagy kormányozzunk, bízzuk ezt az autó biztonsági rendszerére.

Mit ne mondjak, az első körben azért összeszorult a gyomrom, mert a hatvannal közeledő lufiautó nagyon félelmetesnek tűnt. Aztán megkaptam a hangjelzést, amire még mindig nem reagáltam, a következő másodpercben pedig a Mercedes a lehető legnagyobb hatékonysággal állította meg magát, kb. 4 méterrel az akadály előtt. Teljesen automatikusan.

A második körben is megcéloztam a másik „autót”, majd bal kezemmel eltakartam a szememet, jobbal pedig a telefont tartottam, íme az eredmény:

Ugyanezen a helyszínen a Speedworld profi oktató pilótái mutatták meg a jávorszarvas tesztet 70-80 km-es sebességgel. Füstölgő gumiabroncsok kísérték minden egyes manővert, de a kocsi láthatóan mindvégig stabil maradt, ebből is készítettem egy lassított videót:

Végre következhetett a zalai dombok freestyle feltérképezése a GLC-vel. Mi egy 200 4matic változatot kaptunk és vezettünk el az egervári kastély parkolójába fotózásra. Remélem nemsokára hosszabb tesztre is érkezik a típus, addig is annyit, hogy a GLC nagyon is mercedes-es, igazi prémiumérzetű autó.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.11
Az Egri Járási Ügyészség vádat emelt egy férfi ellen, aki ittasan vezetve egy bejárati kapu....
2025.01.11
Három speciális kivitellel és egy kulcsfontosságú alkatrészpiaci fejlesztéssel bővíti a GR Yaris....
2025.01.11
A villanyautópiac fejlődése Németországban tavaly elmaradt a várakozásoktól. A szövetségi gépjármű-....
2025.01.11
Andy Cowell lett az átszervezett istálló új vezetője. ..
2025.01.11
A 2025-ös verseny első hetén csak Hiluxok nyertek szelektív szakaszokat. A Toyota dél-afrikai....
2025.01.11
Több tízezer Volkswagent és Skodát hívnak vissza Oroszországban azzal az indokkal, hogy az....
2025.01.10
A Datahouse adatai szerint 2024-ben 146 ezer 393 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2025.01.10
Három speciális kivitellel és egy kulcsfontosságú alkatrészpiaci fejlesztéssel bővíti a GR Yaris....
2025.01.10
Meghúzta a kocsija oldalát? Vagy valaki pusztán „brahiból” összekarcolta az autóját egy kulccsal?....
2025.01.10
Egy moldovai állampolgárságú férfit gyanúsít a rendőrség annak a vasárnapi balesetnek az okozásával....