Dakar

Újabb részletek a Dakarra készülő Audi RS Q e-tron modellről

2023.12.20.

Továbbra is folyamatosan fejleszti RS Q e-tron versenyautóját az Audi: harmadik Dakar Rali bevetése előtt több területen is módosul a nagyfeszültségű akkumulátorral és energiaátalakítóval működő rali-prototípus. Az Audi pilóták és navigátorok Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger és Carlos Sainz/Lucas Cruz alkotta csapata így 2024 januárban számos részletfejlesztés előnyeit élvezheti majd.

2024 januárban az Audi immár harmadik alkalommal áll rajthoz alacsony károsanyag-kibocsátású járművével a világ legkeményebb sivatagi raliján. „Pilótáink és navigátoraink 2022 óta hat Dakar Rali szakaszgyőzelemmel és további huszonkét, napon belüli dobogós eredménnyel mutatták meg, alapvetően mire képes az RS Q e-tron” – emelte ki Rolf Michl, az Audi versenyigazgatója. „Jelen feladatunk, hogy a lehető legkiegyensúlyozottabb teljesítményt nyújtva az első helyezésekért küzdhessünk.” Az Audi Sport az eddigi szereplést elemezve meghatározta a gyenge pontokat, és egyértelmű prioritásokat tűzött ki a további fejlődésre. Dr. Leonardo Pascali, a projekt új műszaki vezetője a nyár eleje óta öt fő témakörre összpontosít fejlesztőcsapatával.

Biztonság – tovább emelve az eleve magas színvonalat

Stéphane Peterhansel és Carlos Sainz Dakar Ralin bekövetkezett balesetei arra késztették az Audit, hogy még tovább növelje a biztonságot. „Az volt a célunk, hogy mérsékeljük a nagy ugratók utáni földet éréskor adódó maximális függőleges lassulást” – mutatott rá Dr. Leonardo Pascali. A rugók, lengéscsillapítók és a felfüggesztések határolóütközőin végzett munkájukkal a mérnökök kedvezőbben alakíthatták a terhelés egy részének időbeli eloszlását, az autó általános teljesítménye szempontjából is meghatározó, optimális működést téve lehetővé a teljes futómű számára. Szintén nagyban hozzájárul ehhez az ülések új habtöltete, amely szélesebb időtartományra segít elosztani a vezetőt és a navigátort érő behatásokat, így mérsékelve a terhelési csúcsokat.

A fejlesztők itt célzottan a habtöltetek merevségére és geometriájára összpontosítottak, amely során a vezetőtér hőmérsékletének a hab merevségére kifejtett hatását is tekintetbe vették. A biztonságért felelős szakemberek a bennülők olyan kemény frontális földet érések alatti védelmét is szem előtt tartották, amilyen például Carlos Sainz a 2023-as Dakar Ralin bekövetkezett, borulással végződött második balesete során fordult elő. A vázszerkezet első végén kialakított szénszálerősítésű műanyag (CFRP) ütközőboksz hosszabb lett, ám a terepen oly fontos első terepszög korlátozása nélkül. Az új konstrukció a korábbiaknál hatékonyabban nyeli el az ilyen balesetek során fellépő energiákat.

Megbízhatóság – átgondolt részletek a nagy egész szolgálatában

Az Audi RS Q e-tron a legnehezebb körülmények között is igen megbízható versenyautónak bizonyult. 2022-es első Dakar-bevetése alkalmával mindhárom példánya célba ért, de annak sem műszaki, hanem balesetből származó okai voltak, hogy 2023-ban a háromból két autó nem hajthatott át a célvonalon. Mivel a komplex hajtástechnika mára alapvetően kiforrottnak tekinthető, az Audi Sport szakemberei immár a részletekre koncentrálhattak a megbízhatóság terén. Eddig a bejutó kövek könnyen beszorulhattak a keréktárcsa, a féktárcsa és a függőcsap közé, olykor jelentős károkat okozva és többször is időigényes kerékcseréhez vezetve. A függőcsap új rögzítőelemei most nagyobb távolságokat tesznek lehetővé az egyes elemek között, a kövek így könnyebben távozhatnak. Az Audi Sport emellett robusztusabb keréktárcsákat is alkalmaz, de stabilabb oldalfalaikkal az egységes beszállító BF Goodrich új generációs gumiabroncsai is ellenálóbbakká váltak.

Kényelem – hatékonyabb szigetelés a fokozott összpontosítás szolgálatában

Az Audi különösen tapasztalt, gyakorlott és nagy teljesítőképességű pilóták és navigátorok alkotta versenyzőpárosok csapatával rendelkezik, akik igencsak megerőltető munkájának további könnyítése érdekében a mérnökök egyaránt optimalizálták a hangszigetelést és a fülke tömítettségét. Az átdolgozott első fedél hatékonyabban vezeti el a felfröccsenő sarat és vizet, így a szélvédő is tisztább maradhat.



Teljesítmény – ötletek számos területen

A futóműtől a szoftverig, a karosszériától az elektromos hajtásig – a mérnökök különböző szempontokat vizsgáltak annak érdekében, hogy az előírások keretein belül még tovább növeljék az Audi RS Q e-tron teljesítő- és versenyképességét. A lengéscsillapítókon és rugókon végzett munka az egyes komponensek hangolásában segítette a csapatot. Annak érdekében, hogy az új, robusztusabb gumiabroncsok tömegnövekedésével együtt is még közelebb sikerüljön kerülni a 2100 kilogrammban meghatározott minimumtömeghez, a tervezők számos különböző alkatrészt optimalizáltak saját tömegük tekintetében. Ez éppúgy érintette a karosszéria hátsó borítását, mint a kisebb féknyergeket, de a navigátor lábtartója sem maradt ki.

A szabályzat emellett kismértékben a teljesítmény-tömeg arány viszonyán is változtatott az Audi T1U-modellje és a T1-osztályban szereplő ellenfelei között, az elektromos motorok a 2023-as szezon eleji 263 kW maximális teljesítménye (a hatékonysági koefficienssel együtt) a Dakar Rali alatti szabályváltozás eredményeképpen 271 kilowattra nőtt, 2024 januárra pedig 286 kilowattra emelkedik. Az előírások ugyanakkor 10 kilogrammal 2010 kilogrammra emelték a vetélytárs T1-modellek megengedett minimumtömegét.

Karbantartási idők – rövidebb munkák, jobb eredmények

A fejlesztés lehetőségeit keresve az Audi Sport fejlesztőcsapata a raliversenyek alatti napi karbantartási munkákat is megvizsgálta a rallye során. A részletekbe menő sok praktikus ötletnek köszönhetően számos munkamenet egyszerűsödött, például az áttervezett csavarkötések, a továbbfejlesztett szerszámtartók, az üzemi folyadékok optimalizált betöltőmegoldásai, a karosszériaelemek új kötésmegoldásai, illetve a ragasztások helyett alkalmazott csavarkötések nagyban hozzájárulnak az egyszerűbb és gyorsabb szervizeléshez.

„Mérnökcsapatunk számos kreatív megoldással fejlesztette tovább az RS Q e-tront” – hangsúlyozta Rolf Michl. „A pilóták és a navigátorok, de minden szerelő és mérnök is profitálhat az ötletes megoldásokból. Úgy érezzük, a lehető legjobban felkészültünk a Dakar Ralira.” Az Audi már az év közepe óta fokozatosan építette be a különböző változtatásokat és tesztelésüket is megkezdte, ezzel biztosítva, hogy a 2024-es Dakar Ralin már minden új fejlesztést alkalmazhassanak.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.01
Nem túlzás kijelenteni, hogy az immáron Magyarországon is harmadik (a kivonásokkal tisztított....
2025.02.01
Nem sokon múlt, hogy tragédiával végződjön egy baleset Námestovóban - írja a parameter.sk. ..
2025.02.01
Egy oberwarti áruházlánc fiókvezetője lopást vett észre. Megfigyelte, hogy egy férfi több mint 1000....
2025.01.31
Vadat gázolt egy kisteherautó és egy személygépkocsi a 8-as főúton, Hosszúperesztegnél lezárták az....
2025.01.31
Olasz stílus, német pontosság és szlovén agy szüleménye a legújabb ezer lóerős, autó, ami nem....
2025.01.31
A baleset miatt tűzoltókra és mentőkre is szükség volt – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2025.01.31
A cikk cím, amit jó eséllyel nem láttál jönni. Mégis mi köti össze a két, egymástól látszólag....
2025.01.31
2025-re továbbfejlesztett kivitelt kap az európai autóvásárlók kedvenc Toyotája, az Európában is....
2025.01.31
Január második felében befejeződtek a szakmai tanulmányi versenyek Csongrád-Csanád vármegyei....
2025.01.31
A rendőrök szabálysértési őrizetbe vették a 37 éves balatonfűzfői férfit - írta a Veszprém....