Magneti Marelli

Új kézben a Magneti Marelli

2018.11.21.

A Fiat Chrysler Automobiles igazgatósága úgy döntött, eladja a Magneti Marelli alkatrészgyártót a KKR befektetési, illetve a Calsonic Kansei ipari konglomerátumnak. Az üzlet értéke nyilvános, mintegy 6,2 millárd eurót fizet a vevő az eladónak. 

A Kohlbert Kravis Roberts (KKR) a világ egyik legnagyobb globális magántőke-befektető cége, a Calsonic Kansei pedig az egyik legnagyobb japán autóipari alkatrészgyártó. 18 autógyártó beszállítója, a világon mintegy 80 gyára és 21 ezer alkalmazottja van, legközelebbi gyára Romániában, Ploiesti-ben található.

A Calsoni Kansei legfőképp műszerfali elektronikát, hőmenedzsment rendszereket, kipufogókat és elektronikai alkatrészeket gyárt, egyik megrendelője és korábbi tulajdonosa a Nissan-Renault-Mitsubishi szövetség, de a Volkswagen-csoport, a General Motors, a Mazda és az Isuzu jelentős beszállítója is. A Magneti Marelli ezzel szemben a világítástechnikában, a motor- és high tech elektronikában erős, de van olyan üzletága is, amelyben a japán beszállító versenytársa. Az üzlet nyélbe ütése előtt a Magneti Marelli a top 100-as beszállító toplista 28. helyét foglalja el 9,23 milliárd dolláros bevétellel, míg a Calsonic Kansei a huszonkilencedik 9,06 milliárd dolláros éves bevétellel (2017-es adatok).

Az új vállalatnak már a neve is megvan: ezentúl Magneti Marelli CK Holdingsként találkozhatunk vele. Székhelye Japánban van, ügyvezetője pedig a CK első embere, Beda Bolzenius. Az üzlettel megszületett a világ tizedik legnagyobb autóipari beszállítója, amely a 2017-es ranglista adatai alapján összesítve mintegy 19,3 milliárd dollár bevételt ért el tavaly. A Magneti Marelli az eladás után is megtartja szerepét és főleg alkalmazottait az olasz autóiparban. A Fiat Chrysler nem adja el a Marelli műanyagipari részlegét, amely tavaly a vállalatnak 700 millió eurós bevételt termelt. 

Ez az első jelentős üzlet a Fiat Chrysler életében, miután júliusban elhunyt a csoport első embere, Sergio Marchionne. A Fiat Chrysler megreformálója nem tervezte a Magneti Marelli eladását külső partnernek, sokkal inkább a milánói tőzsdére vitte volna a vállalatot. Ezt azonban időközben megakadályozta a piaci helyzet megromlása, illetve az Olaszországban jelenleg is tetten érhető bizonytalan politika miatt kialakult gazdasági bizonytalanság és befektetői bizalomvesztés.

A KKR ugyanakkor már tárgyalt Marchionnével a Magneti Marelli megvásárlásáról, de akkor még az olaszok elutasították a befektető ajánlatát, legalább egy milliárd euróval kevesellve az ajánlott összeget. A jó nevű olasz vállalatért időközben bejelentkezett az Apollo Global Management, a Bain Capital és egy meg nem nevezett másik nagy ázsiai autóipari beszállító. Végül a KKR ajánlata győzött, de ezt a diadalt már nem Marchionne, hanem Mike Manley és John Elkann jegyezték ellen.

Míg Európában az autógyártók nehéz hónapokat élnek meg - a Daimler az elmúlt négy hónapban másodszor jelentett be profitfigyelmeztetést, a Volvónak szeptemberben meghiúsult a tőzsdei bevezetése, az Aston Martin részvényei pedig kevés sikerrel indultak útra -, addig a japán vállalatok idén már több mint 200 milliárd dollár értékű beruházást jelentettek be, ami a 2017-es kilenchavi adathoz képest 60 százalékos növekedést jelent. Az elmúlt tíz év rekordja várható idén.

B. Cs.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....