Audi
Az Audi e-gas előállításának folyamata két fő lépésből, az elektrolízisből és a metánfejlesztésből áll. Az első ütem során megújuló energiaforrásokból előállított elektromos árammal vizet bontanak oxigénre és hidrogénre. Az így keletkezett hidrogén a második lépésben szén-dioxiddal lép reakcióba, amely során szintetikus metán keletkezik. Az Audi az alsó-szászországi Werlte községben működő e-gas üzemében ez kémiai-katalitikus úton, nagy nyomáson és hőmérsékleten zajlik.
A Viessmann új üzemében a metánfejlesztés tisztán biológiai folyamat, amely során speciális mikroorganizmusok veszik fel a sejtfalukon keresztül a folyadékban oldott hidrogént és szén-dioxidot, majd e molekulákból építik fel a metánmolekulákat. A folyamat közepes, mintegy öt bar nyomáson és viszonylag kis hőmérsékleten zajlik. „Ezzel már az Audi e-gas történetének új fejezetét írjuk” – emelte ki a megnyitó alkalmával Reiner Mangold, az AUDI AG hosszú távon fenntartható termékfejlesztésének vezetője. „Mintegy két éve kezdte meg Werltében az Audi a fenntartható módon készülő üzemanyagának gyártását. Emellett immár egy partnerrel is együttműködünk, aki új technológiát is hozott.”
A próbaberendezés más tekintetben is mérföldkőnek számít, ugyanis egész Németországban ez az első Power-to-Gas („elektromos energiából gáz”) üzem, amely ipari méretekben állít elő biológiai úton metánt. Nagy előnye, hogy közvetlenül fel tudja használni a nyers biogázban rendelkezésre álló szén-dioxidot is, így – a kémiai úton megvalósított metánfejlesztéstől eltérően – nem igényli azt nagy koncentrációjú és tisztított formában. Ezzel új beszerzési lehetőségek nyílnak meg, mivel már kisebb, önálló biogáz-tisztítást nem végző szennyvíztisztítók és biogáz-üzemek is szolgálhatnak a szén-dioxid forrásaként.
Az együttműködés révén az Audi a jövőben mind több ügyfelét láthatja el hosszú távon fenntartható módon előállított e-gas üzemanyaggal. A négykarikás márka ezzel párhuzamosan földgázhajtású modelljeinek kínálatát is bővíti. Az Audi A4 Avant g-tron* európai értékesítése 2016 végén indul, amely a 2014 eleje óta kapható Audi A3 Sportback g-tron* után immár az Audi második sűrített fölgázzal (CNG) üzemelő modellje. Mindkét g-tron jármű benzinnel, hagyományos földgázzal, biometánnal vagy a hosszú távon fenntartható módon előállított Audi e-gas üzemanyaggal is működtethető.
A Viessmann Csoport fokozatosan már 2015 márciusától üzembe helyezte új berendezését, amely az Audi werltei e-gas gyárához hasonlóan tonnaszám köti meg a szén-dioxidot a szintetikus metán előállítása során. Az allendorfi üzem hivatalos megnyitóján Reiner Mangold, az AUDI AG hosszú távon fenntartható termékfejlesztésének vezetője mellett Volker Bouffier, Hessen tartomány miniszterelnöke és Prof. Dr. Martin Viessmann, a Viessmann Group ügyvezetője is részt vett.