Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tudod, mikor szabad nappali menetfényt használni?

2024.01.21.

A nappali menetjelző lámpát sokszor tompított fényszóró helyett használják az autósok, de ez nem mindig elegendő. Mutatjuk a pontos szabályt Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában. 

Tél van, ilyenkor sokkal rövidebbek a nappalok, gyakran párás, borult, ködös az időjárás, emiatt sokszor sötétben, rossz látási viszonyok között vezetnek az autósok. Fel kell kapcsolni a lámpát – mondhatnánk egyszerűen, de ez nem is mindig annyira magától értetődő feladat. Oké, de melyik lámpát? Sokan ugyanis csak a nappali menetfényt használják, mások meg a ködlámpát kapcsolják be, pedig ködnek nyoma sincs. 

Mire való a nappali menetfény? 

A nappali menetfény – hivatalos nevén: nappali menetjelző lámpa – automatikusan bekapcsolódik, amikor gyújtást adunk vagy beindítjuk a motort, és elalszik, ha a tompított fényszórót vagy a helyzetjelzőt bekapcsoljuk. A nappali menetfénynek nem az a feladata, hogy megvilágítsa az utat az autóvezető előtt, hanem az, hogy jobban láthatóvá tegye a kocsit a több közlekedő számára. Emiatt gyengébb a fényereje, mint a tompított fényszórónak. Egy másik nagyon fontos jellemzője a menetfénynek, hogy kizárólag elöl világít, hátul nem. 

Hasznos a nappali menetfény, de nem mindig elég

Mivel a nappali menetfény magától bekapcsolódik, sokan abban a tudatban indulnak útnak, hogy szabályosan és biztonságosan ki vannak világítva, miközben ez nem mindig van így. A nappali menetfény – ahogy a neve is mutatja – csak nappal, jó látási viszonyok között jelent elegendő kivilágítást, azaz a jármű jobb észlelhetőségét, csak ebben az esetben váltja ki a tompított fényszóró használatát.

Mit mond a KRESZ?

A KRESZ előírja, hogy lakott területen kívül a forgalomban részt vevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani. Van viszont a KRESZ-ben egy olyan passzus is, amely szerint a forgalomban részt vevő járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani. Ami nem egy lehetőség, hanem kötelezettség. 

Vagyis a szabály megengedi a nappali menetfény használatát tompított fényszóró helyett, de csakis nappal és jó látási viszonyok között. A tompított fényszóró használata korlátozott látási viszonyok között (például borús idő, szürkület, eső, hóesés, porfelhő, köd) és éjszaka lakott területen belül és kívül is egyaránt kötelező.

Kevesebb baleset

Ha megfelelő körülmények között használják, a nappali menetfény nagyon hasznos találmány, mert a statisztika szerint csökkenti a baleset esélyét. A 2010 és 2017 között rögzített ausztrál rendőrségi baleseti adatok szerint a gyárilag nappali menetfénnyel felszerelt autók 7,6 százalékkal kisebb eséllyel szenvedtek balesetet nappal. Napkelte és napnyugta idején még többet számított a menetfény, több mint 20 százalékkal csökkentette a baleseti kockázatot. A legnagyobb arányban szürkületben, 75 kilométer/óra fölötti sebességkorlátozású útszakaszokon segített, ilyen esetekben csaknem 24 százalékkal ritkábban szenvedtek balesetet a nappali menetfénnyel felszerelt autók. 

Fényes tudnivalók

Az autók kivilágításával kapcsolatban persze nem csak a nappali menetfény az egyetlen dolog, amit érdemes tisztázni. Lássuk a legfontosabbakat!

  • Mielőtt a járműbe ülünk, indulás előtt a világító- és fényjelző berendezéseket minden esetben ellenőrizzük!
  • Az izzók fényereje több évi használat után akár a felére is csökkenhet. Ha bármelyik izzó kiégett, ajánlott az azonnali csere! 
  • A szennyeződés, a sár és a vízpermet ugyancsak jelentősen ronthatja az izzók erejét, ezért rendszeresen ellenőrizzük, tartsuk karban és tisztán azokat!
  • Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.
  • A távolsági fényszórót – a fényjelzés kivételével – csak lakott területen kívül szabad használni.
  • Tilos olyan távolságon belül használni a távolsági fényszórót, ahonnan a szembe jövő jármű vezetőjét elvakíthatja. 
  • Ehhez hasonlóan nem szabad távolsági fényszórót használni, ha egy másik jármű mögött haladunk, és az erős fény a visszapillantó tükrön keresztül az elöl haladó jármű sofőrjét elvakíthatja. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.01
A Ye sorozat három új modelljét egyszerre tervezik bemutatni ..
2024.05.01
- Oroszországban 161 ezer személygépkocsit gyártottak az idei első negyedévben, 81,3 százalékkal....
2024.05.01
Minden idők legszorosabb horvát WRC futamát élhettük át idén, ugyanakkor az új szabályrendszer is....
2024.05.01
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma tavaly 20 százalékkal, 14,6 millióra nőtt, így....
2024.05.01
Kés súlyos balesetről is hírt adott néhány perccel déli 12 óra aután a katasztrófavédelem. ..
2024.05.01
Az olasz helyett a spanyol Forma-4-es bajnokságban indul új csapatával, a Cram Motorsporttal Hideg....
2024.05.01
Végre belekóstolhattam az Magyar Év Autója 2024 egyik díjára jelölt legújabb Volkswagen Touareg....
2024.05.01
Egy férfi úgy gondolta, hogy vezetői engedély nélkül, más autójával megy haza Debrecenből. Nem volt....
2024.05.01
A piacot kétszer meghaladó mértékben javult a japán gyártó értékesítési eredménye, januártól....
2024.05.01
Már tizenegy útvonalon jár a Bicibus a fővárosban. A bécsi gyerekek szüleik kíséretében iskolabusz....