Trabant
Az a bizonyos berlini gólyafészek Fotó: Boros Jenő
Gólyafészekként is híres
Már majdnem kihaltak az utakról a Trabantok, de szerencsére többet is megőriztek kiállítási tárgyként: az egyik bolgár faluban fehérre festették és talapzatra állítottak egyet. A népautónak szánt kelet-német modellnek állítottak szobrot Magyarországon is, és szinte nincs olyan része a régiónak, ahol ne emlékeztetne valami a Trabantra. Legjellegzetesebb képe a világsajtót is bejárta, amikor a berlini fal lebontása után Németország közepén Trabiból készült gólyafészek, itthon pedig jó néhányból reklámhordózó lett.
Hirdetésre is megfelelt Fotó: Boros Jenő
Több, mint statisztikai adat
Egyre fogynak a P-sorozat darabjai, mert a jó állapotúakat már átminősítették veteránnak, a rosszabbak donorként szolgáltak, szolgálnak a restaurátoroknak. A P50-es, 500-as, 600-as és 601-es típusokból összesen 3 millió 96 ezer készült, az 1988-as rekordévben 146 500 Trabant gördült le a zwickaui szerelőszalagról. 1991 április 30-án zárta a szériát az utolsó ( 3 086 862-ik) eredeti német példány. Szülőhazájában, az NDK-ban, 1989-ben 920 ezer Trabant viselt DDR rendszámot, 2013-ban számuk 32,5 ezerre csökkent.
Akit a kétütemű füstje megcsapott Fotó: Boros Jenő
Kétmillió forintos Trabi
A hiány egyre erősebb, ami érezhető a használtak kínálatában is: egy híján kétmillió forintért hirdették az 1989-es évjáratú és mindössze 8061 kilométert futott 601-es Trabantot. Igazi ritkaság az ilyen és nem ez jellemző a hazai állományra: napjainkban Trabantból 15 778 szerepel a KSH nyilvántartásában, a magyarországi márkapark kora 29,7 év. 1971 novemberében érkezett az 50 ezredik Trabant, melyből az 1985-ös évben volt a csúcs, akkor közel háromszázezer futott a hazai utakon, számuk 2005-ben harmadára, 2013-ra tizedére csökkent.
Szobrász remekmű a bolgár cári kertben, Szófiában Fotó: Boros Jenő
Jutott a cári udvarba is
Ahogy fogy az állomány, egyre nehezebb szép darabhoz és eredeti alkatrészekhez jutni.
Akad, aki valós darab híján lemezekből kreált szobrot a legendás népautó emlékére, melyből jutott Szófia központjába, a bolgár cári rezidencia kertjébe is. A cseh David Cerny alkotása a prágai német nagykövetségen parkoló Trabant szobor. A berlini fal lebontásának negyedszázados évfordulójára Carlo Wloch homokkőből készített Trabant szobrot: a 13 tonnás alkotáson 17 éven át hatezer munkaórát dolgozott. A sírkőmester korábban részt vett kastélyfelújításokon is, az autószobrot Berlin-Pankow-i műhelyében faragta ki.
Ötvenedik születésnapján avatták a Trabi szobrot az autópiacon Fotó: Boros Jenő
Autópiacról kertbe került a Trabi szobor
A magyar Trabant-Wartburg Klub 2007-ben a Fővárosi Autópiac területén állított emléket a kisautó ötvenedik születésnapján: a szobor tulajdonképpen egy bevakolt karosszéria, mely hét év után került egy márkarajongó kertjébe, vagyis ez a Trabant is szoborként él tovább, méghozzá nem elfeledve. Mert hogy hatvanadik születésnapját már az érdi zöldövezetben parti keretében ünnepelték: a novemberi eseményen Muczán Gábor, a Trabant-Wartburg márkaklub elnöke és Lőrincz Péter tag és Trabi-rajongó igazi koszorút helyezett az autószobron.
Házi készítésű mű valahol a Balkánon Fotó: Boros Jenő
TRABANT ÁLLOMÁNY
MAGYARORSZÁGON
(db)
1975-ben 119 ezer
1985-ben 293 ezer
2005-ben 98 ezer
2010-ben 41,8 ezer
2015-ben 20,8 ezer
2016-ban 15,778 ezer
Forrás: KSH
Ezt is reklámnak szánták... Fotó: Boros Jenő
Berlini gólyafészekként került magasra a 601-es Fotó: Boros Jenő