közlekedébiztonság

A Toyota szabadon hozzáférhetővé teszi a virtuális emberi testmodell-szoftverét

2020.06.27.

A járműbalesetek által okozott sérülések elemzésére szolgáló THUMS szélesebb körű használata fokozza az autók biztonságát.

A Toyota Motor Corporation (Toyota) ma bejelentette, hogy az általa kifejlesztett Teljesen Emberi Modell a Biztonságért (THUMS) nevű szoftvert 2021 januárjától ingyen hozzáférhetővé teszi, ezzel is hozzájárulva a társadalom biztonságosabb mobilitásához. A THUMS egy virtuális emberitest-modellező szoftver, ami lehetővé teszi a járműbalesetek által az emberi testben okozott sérülések számítógépes elemzését. A THUMS ingyenes – és ezáltal sokkal gyakoribb – alkalmazásától azt várja a vállalat, hogy tovább javul majd az autók biztonsága.

A kifejezetten a járműbiztonsági technológiák kutatására és fejlesztésére tervezett, a Toyota Central R&D Labs., Inc. vállalattal közösen 2000-ben megalkotott THUMS a világ első olyan szoftvere volt, ami virtuális modellt alkotott az emberi testről. A rendszer legújabb, 6. változatát tavaly mutatták be, összegezve mindazt a rengeteg fejlesztést, amelyek fokozatosan jelentek meg a korábbi programokban, új meg új modellekkel (nemekkel, korosztályokkal, eltérő csontozatokkal, aggyal, belső szervekkel és izomzatokkal) tökéletesítve a szoftvert. A valós töréstesztekhez használt dummykhoz képest a THUMS-sel sokkal részletesebben elemezhetők a baleseti sérülések, mivel precízebben modellezi az emberi test formáit és teherbírását. A számítógépes szimulációk további előnye, hogy rengeteg különféle ütközési minta értékelhető ki velük, nem beszélve arról, hogy a valós töréstesztekkel együtt alkalmazva drámai mértékben csökkentik a fejlesztési munka idejét és költségét.

A THUMS fejlődése

A THUMS eszközt jelenleg mintegy 100 autógyártó, alkatrész-gyártó, egyetem, kutatóintézet és egyéb intézmény alkalmazza járműbiztonsági kutatásaihoz Japánban és a tengerentúlon. A szoftver számos különböző biztonsági technológia kutatásához és fejlesztéséhez használható, legyen szó akár biztonsági övekről, légzsákokról vagy olyan jármű-struktúrákról, amelyek gyalogosgázolásnál mérséklik a sérülés veszélyét. Immár az autók biztonságát kiértékelő szervezetek is azt fontolgatják, hogy a jövőben virtuális teszteket is végeznek a THUMS segítségével.

A THUMS ingyenessé tételével várhatóan nemcsak egyre több helyen használják majd a szoftvert a járműbiztonsági kutatásokhoz, hanem maga a program is tovább tökéletesedik, mivel a felhasználók hozzáteszik és másokkal is megosztják majd saját fejlesztéseiket.

Seigo Kuzumaki, a Fejlett Kutatás-Fejlesztési és Tervezési Vállalat vezetője a következőképpen vélekedett a THUMS szabad hozzáférhetőségéről:

„A THUMS első, 2000-es bevezetése óta folyamatosan fejlesztjük a szoftvert, és elkötelezetten dolgozunk azon, hogy mind jobban reprodukálhassuk az ember anatómiáját, egyre többféleképpen modellezve az emberi testet. A program mára nélkülözhetetlen technológiának számít a Toyota biztonsági technológiáinak és járműveinek fejlesztésében. Most úgy döntöttünk, hogy a szoftvert szabadon elérhetővé tesszük, mert ha többen használják, azzal az egész autóiparban tovább javíthatjuk a járműbiztonságot, és hozzájárulhatunk a baleseti sérülések és halálesetek számának csökkentéséhez, vagyis a biztonságosabb társadalom megteremtéséhez. Bízunk benne, hogy szoftverünket széles körben alkalmazzák majd az önvezető járművek és más technológiák sikeres kifejlesztéséhez.”

A JSOL Corporation (Tokió) és az ESI Group (Párizs) még 2020-ban befejezi a szoftver licenszének értékesítését, és ezzel egy időben a THUMS ingyenesen elérhetővé válik.

A THUMS története

Év

Eredmények

Részletek

1997

A Toyota a Toyota Central R&D Labs, Inc. vállalattal együttműködve megkezdi a THUMS fejlesztését

 

2000

Elkészül az 1. számú változat

A csontozat részletes modellezése

2005

Elkészül a 2. számú változat

Az arc részletes modellezése

2008

Elkészül a 3. számú változat

Az agy részletes modellezése

2010

Elkészül a 4. számú változat

A belső szervek részletes modellezése

2011

A 4. számú változat kiegészül a különböző testalkatok modellezésével

Kistermetű női és nagytermetű férfi testek modellezése

2015

Elkészül az 5. számú változat

Az izomzat modellezése

2016

A 4. számú változat kiegészül a gyermekek modellező funkcióval

3, 6 és 10 éves gyermekek modellezése

2019

Elkészül a 6. számú változat

A belső szervek modellezését egy új izomzat-modellezés is kiegészíti

2020

A szoftver ingyenesen használható

A fenti közleményben leírt információk

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.08.03
Már gyárilag is bőséges hellyel szolgálnak a ŠKODA modelljei utasaik és csomagjaik számára, a....
2020.08.03
Sokszor írtunk már az online értékesítéssel foglalkozó használtautó kereskedő startupokról. Ilyen....
2020.08.03
A Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság munkatársai 2020. július 31. és augusztus 2. között....
2020.08.03
Vadelütés miatt egy nap alatt kétszer is baleset történt Győr-Moson-Sopron megyében - írja a....
2020.08.03
Hogyan lehet egy nem szabványosított technológiához szabványos tesztrendszert kidolgozni? Erre a....
2020.08.03
A poznańi üzem bővítése több, mint két évet igényelt, és most már majdnem befejeződtek az új Caddy....
2020.08.03
Fokozott hálózati stabilitás, mérsékelt elektromosáram-költségek és hozzájárulás a klímavédelemhez....
2020.08.03
A Zeltini Z-Triton az egyike azoknak a modelleknek, amelyek jelzik, milyen irányba indulhat el a....
2020.08.02
Leszállt a Mexikói-öbölben vasárnap, helyi idő szerint délután a SpaceX magánvállalat Dragon nevű....
2020.08.02
Négy évesen és 73 ezer kilométerrel vette Illés Imre szegedi autós oktató azt a Toyota Corollát,....