közlekedébiztonság

A Toyota szabadon hozzáférhetővé teszi a virtuális emberi testmodell-szoftverét

2020.06.27.

A járműbalesetek által okozott sérülések elemzésére szolgáló THUMS szélesebb körű használata fokozza az autók biztonságát.

A Toyota Motor Corporation (Toyota) ma bejelentette, hogy az általa kifejlesztett Teljesen Emberi Modell a Biztonságért (THUMS) nevű szoftvert 2021 januárjától ingyen hozzáférhetővé teszi, ezzel is hozzájárulva a társadalom biztonságosabb mobilitásához. A THUMS egy virtuális emberitest-modellező szoftver, ami lehetővé teszi a járműbalesetek által az emberi testben okozott sérülések számítógépes elemzését. A THUMS ingyenes – és ezáltal sokkal gyakoribb – alkalmazásától azt várja a vállalat, hogy tovább javul majd az autók biztonsága.

A kifejezetten a járműbiztonsági technológiák kutatására és fejlesztésére tervezett, a Toyota Central R&D Labs., Inc. vállalattal közösen 2000-ben megalkotott THUMS a világ első olyan szoftvere volt, ami virtuális modellt alkotott az emberi testről. A rendszer legújabb, 6. változatát tavaly mutatták be, összegezve mindazt a rengeteg fejlesztést, amelyek fokozatosan jelentek meg a korábbi programokban, új meg új modellekkel (nemekkel, korosztályokkal, eltérő csontozatokkal, aggyal, belső szervekkel és izomzatokkal) tökéletesítve a szoftvert. A valós töréstesztekhez használt dummykhoz képest a THUMS-sel sokkal részletesebben elemezhetők a baleseti sérülések, mivel precízebben modellezi az emberi test formáit és teherbírását. A számítógépes szimulációk további előnye, hogy rengeteg különféle ütközési minta értékelhető ki velük, nem beszélve arról, hogy a valós töréstesztekkel együtt alkalmazva drámai mértékben csökkentik a fejlesztési munka idejét és költségét.

A THUMS fejlődése

A THUMS eszközt jelenleg mintegy 100 autógyártó, alkatrész-gyártó, egyetem, kutatóintézet és egyéb intézmény alkalmazza járműbiztonsági kutatásaihoz Japánban és a tengerentúlon. A szoftver számos különböző biztonsági technológia kutatásához és fejlesztéséhez használható, legyen szó akár biztonsági övekről, légzsákokról vagy olyan jármű-struktúrákról, amelyek gyalogosgázolásnál mérséklik a sérülés veszélyét. Immár az autók biztonságát kiértékelő szervezetek is azt fontolgatják, hogy a jövőben virtuális teszteket is végeznek a THUMS segítségével.

A THUMS ingyenessé tételével várhatóan nemcsak egyre több helyen használják majd a szoftvert a járműbiztonsági kutatásokhoz, hanem maga a program is tovább tökéletesedik, mivel a felhasználók hozzáteszik és másokkal is megosztják majd saját fejlesztéseiket.

Seigo Kuzumaki, a Fejlett Kutatás-Fejlesztési és Tervezési Vállalat vezetője a következőképpen vélekedett a THUMS szabad hozzáférhetőségéről:

„A THUMS első, 2000-es bevezetése óta folyamatosan fejlesztjük a szoftvert, és elkötelezetten dolgozunk azon, hogy mind jobban reprodukálhassuk az ember anatómiáját, egyre többféleképpen modellezve az emberi testet. A program mára nélkülözhetetlen technológiának számít a Toyota biztonsági technológiáinak és járműveinek fejlesztésében. Most úgy döntöttünk, hogy a szoftvert szabadon elérhetővé tesszük, mert ha többen használják, azzal az egész autóiparban tovább javíthatjuk a járműbiztonságot, és hozzájárulhatunk a baleseti sérülések és halálesetek számának csökkentéséhez, vagyis a biztonságosabb társadalom megteremtéséhez. Bízunk benne, hogy szoftverünket széles körben alkalmazzák majd az önvezető járművek és más technológiák sikeres kifejlesztéséhez.”

A JSOL Corporation (Tokió) és az ESI Group (Párizs) még 2020-ban befejezi a szoftver licenszének értékesítését, és ezzel egy időben a THUMS ingyenesen elérhetővé válik.

A THUMS története

Év

Eredmények

Részletek

1997

A Toyota a Toyota Central R&D Labs, Inc. vállalattal együttműködve megkezdi a THUMS fejlesztését

 

2000

Elkészül az 1. számú változat

A csontozat részletes modellezése

2005

Elkészül a 2. számú változat

Az arc részletes modellezése

2008

Elkészül a 3. számú változat

Az agy részletes modellezése

2010

Elkészül a 4. számú változat

A belső szervek részletes modellezése

2011

A 4. számú változat kiegészül a különböző testalkatok modellezésével

Kistermetű női és nagytermetű férfi testek modellezése

2015

Elkészül az 5. számú változat

Az izomzat modellezése

2016

A 4. számú változat kiegészül a gyermekek modellező funkcióval

3, 6 és 10 éves gyermekek modellezése

2019

Elkészül a 6. számú változat

A belső szervek modellezését egy új izomzat-modellezés is kiegészíti

2020

A szoftver ingyenesen használható

A fenti közleményben leírt információk

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....