Toyoda
Amikor októberben először rántották le a leplet a rendkívül izgalmas Toyota FT-Se koncepcióról, Fumihiko Hazama főmérnök a sajtónak azt nyilatkozta, hogy az autó összkerékhajtású EV hajtásláncot használ majd, de hátsó előfeszítéssel, mivel "sok vásárló driftelni szeretne".
Ez már önmagában is jól hangzik, de úgy tűnik, hogy a Toyota olyan technológiát is tesztel, amely lehetővé teszi, hogy teljesen megváltoztassa az elektromos sportautó vezetési dinamikáját.
"Minden GR (Gazoo Racing) terméknek minden érzékszervet stimulálnia kell. Nem csak az lehet szórakoztató, hogy egyenes vonalban megyünk" - mondta Simon Humphries, a Toyota márkaépítési vezetője. "A kanyarokban is mosolyt kell csalnia az ember arcára. És érezhetően jutalmaznia kell azokat az embereket, akik hajlandóak csiszolni a képességeiket, és nagyobb kontrollt akarnak vállalni. A gyors kézi váltás elsajátítása a sima kuplunggal mindig is jó érzés volt, miért ne lehetne ez így egy EV-vel is?"
"Mi lenne, ha letöltené kedvenc motorhangját és menetdinamikáját, és valóban saját, egyedi élményeket teremthetne a sofőr számára."
Képzelje el, hogy minden nap más-más motorhangot tölthet le az autójához. Egyik reggel úgy szólhat, mint egy régi V12-es Forma-1-es autó, másnap pedig egy nagy, bömbölő V8-as. És letölthető lenne a menetdinamika, hogy télen négykerékhajtású, nyáron pedig hátsókerékhajtású legyen? Ez valóban nagyon érdekes lehet.
De vajon tényleg lehetséges a kivitelezése? Humphries ambiciózus céljaival kapcsolatban a GR menedzsere, Masahito Watanabénak is nyilatkozott. "Rengeteg prototípust készítettünk akkumulátoros EV-kből, és azt tapasztaltuk, hogy a hangnak óriási hatása van a vezetési élményre" - válaszolta. "Ezt kézzelfoghatóan éreztük a fejlesztés során".
"Még mindig dolgozunk és fejlesztünk egy olyan hangzást, amely az autó dinamikájához illeszkedő, felemelő érzést nyújt."
Egyelőre nincs szó arról, hogy különböző motorhangok letölthetőek lennének, de a teljesen elektromos meghajtású jövőbe belegondolva egyértelműen van igény a hamis motorzajra. Ráadásul már láttunk néhány autót, például a Hyundai Ioniq 5 N-t, amelyik jól csinálja, míg mások nem voltak ilyen sikeresek.