járműgyártás
A Boszporusz partján fekvő ország 1920 óta szerzett magának hírnevet az iparban, elsősorban a nyugati autógyártók kiterjesztett munkapadjaként. A Ford Company már 1929-ben gyárat nyitott Isztambulban, ahol autókat és teherautókat gyártottak. Az 1960-as években az Otosan elkezdett autókat gyártani, és az Anadol hozta az első török autót.
Ma Törökországban gyártanak Opel, Ford, Renault, Hyundai, Honda és Toyota modelleket. Ezenkívül olyan cégek, mint az MAN, az Isuzu és a Karsan gyártanak teherautókat és buszokat. A Törökországban gyártott 15 márka gyártási kapacitása 2,5 millió jármű.
Türkiye be akar kerülni a legjobb 10 autógyártó közé
Fotók: Togg T10X - siker lesz-e a török e-autó?
Ma Törökország a 13. helyen áll a világon, és 2030-ra a 10 legnagyobb járműgyártó közé szeretne kerülni. Nagy-Britannia után a törökök már a második legnagyobb importőrök az EU-ba. 2022-ben 626 000 török gyártmányú jármű lépett be az Európai Unió piacaira. A legfontosabb exportország Németország, a török autóipar tavaly 4,38 milliárd dollár (mintegy 4 milliárd euró) értékben importált árut a Szövetségi Köztársaságba.
Ez azonban nem elég ahhoz, hogy a törökök feltörekvő autónemzetnek tekintsék magukat. A régi és új uralkodó, Recep Erdogan megrendelésére Törökországnak nemzetközi szinten is hallatnia kell magát saját járműgyártóként a jövőben. Ehhez világítótorony projektre volt szükség
Obrand Togg alapította
A török gazdaság öt nehézsúlyú konzorciuma, amelyek mindegyike a legnagyobb szektorban tevékenykedik, körülbelül 3,5 milliárd eurót fektetett be az új márkába, és 15 évig nem fizet osztalékot. További 2,2 milliárd euró folyik be a kínai Farasis Energy akkumulátorgyártó céggel közösen újonnan alapított Siro vegyesvállalat akkumulátorcella-gyártásába.
2022 októberében kapott engedélyt a Bursa iparvároshoz közeli Gemlikben található korszerű gyártóüzem, amely gyakorlatilag egy mezőn épült. Később évente 175 000 jármű épül itt három műszakos rendszerben 1,2 millió négyzetméteren. Öt modellt terveznek, amelyek párhuzamosan gördülhetnek le a futószalagról.
Törökország első elektromos autója: a Togg T10X
Az első, egy 4,60 méter hosszú, Pininfarina borítású SUV a napokban lép Törökország utcáira. A Togg T10X egy egész nemzet büszkeségét képviseli. A presztízsprojektet szinte euforikusan fogadja a 85 millió ember. A gazdasági válság, a rekord infláció és az alapvetően nem létező töltőinfrastruktúra ellenére mindössze tizenkét nap alatt több mint 177 ezer rendelés érkezett az 50 ezer euró körüli elektromos SUV-ra.
A komolyság alátámasztására minden megrendeléshez 3000 eurós csekket kellett mellékelni. 20 000 jármű került sorsolással a vásárlókhoz. A Togg T10X kezdetben itthon indul, és 2024 végétől érkezik Skandináviába. A német debütálást 2025 elejére tervezik, amit már csaknem hárommillió török származású lakos izgatottan várja. Nem csak Németországban jelenthetett igazi sztártámaszt Togg hazaszeretete.
Türkiye Szilícium-völgye
A Togg és elvileg a török autóipar összes tevékenységének magja a nagyjából kétmillió négyzetméteres Tosb ipari park Törökország ázsiai részén, Isztambultól körülbelül egy órás autóútra. Körülbelül 90 vállalat tudja a járművek 80 százalékát legyártani. Törökország teljes exportjának 1,5 százalékát itt, a Tosb-nál termeli körülbelül 25 000 alkalmazott. A "Törökország Szilícium-völgyeként" emlegetett területen szálloda, óvoda, szakiskola és klinika található. A Tosb-t húsz éve alapította a Taysad, a török autóipari beszállítók szövetsége, amelynek szintén itt van a központja. "Támogatjuk az induló vállalkozásokat, és szorosan együttműködünk a hatóságokkal, így csökkentve a bürokráciát" - mondja Alper Kanca, a Taysad veteránja, akinek édesapja egykor a Tosb társalapítója volt. "Gyakran csak két hét telik el egy új cég kérelmétől a jóváhagyásig" - mondja Kanca.
Fókuszban a belsőégésű motorok – még mindig...
A németországi, koreai, svédországi és japán cégek többnyire olyan modellekhez gyártanak alkatrészeket és tartozékokat, amelyek a törökországi futószalagról legördülnek az ipari parkban. Ha itt valami elromlik, az egész török járműgyártás leáll.
A járműgyártás középpontjában továbbra is egyértelműen a belsőégésű modellek állnak. De a fordulópont már elkezdődött. A Taysad jelenlegi vezérigazgatója, Albert Saydam biztos benne: „A Togg elindította a vonatot.” A Toyota már most is főként Törökországban gyártja hibrid modelljeit Európa számára.
Luxusadó 95 százalék
Albert Saydam becslése szerint Törökországban három éven belül egymillió tisztán elektromos jármű készülhet el, különösen, mivel Törökország már most is megújuló energiából állítja elő villamos energiájának csaknem 55 százalékát. Az e-autók sikerének előfeltétele a töltőinfrastruktúra legalább 180 000 nyilvános töltőpontra való kiterjesztése országosan, szintén magánbefektetők finanszírozásával. Jelenleg csak néhány ezer van, főleg olyan nagyvárosi területeken, mint Isztambul vagy Ankara. Ezenkívül Saydam azt javasolja, hogy az állam drasztikusan csökkentse az új autókra kivetett borzalmas luxusadókat, amelyek esetenként meghaladják az új ár 95 százalékát. Azért is, hogy megvédjék saját modelljeiket a kínai beszállítóktól. Akkor a Boszporusz kis zöld növénye nagyra nőhet.