Törökország
Törökország a második félévtől 40 százalékos – minimum 7 ezer dolláros - extra vámot vet ki a kínai elektromos járművekre, hogy támogassa elektromos autók hazai gyártását. A kínai gyártású járművek vámtétele korábban 10 százalék volt. A vámemelés a kínai gyártású belső égésű motorokra és hibrid autókra vonatkoznak majd – közölte a Kereskedelmi Minisztérium.
A tárca közleménye szerint az intézkedés célja a hazai autógyártás csökkenő részarányának növelése és a török autóipar védelme. A tárca közleményében azt is megjegyezték, hogy a kiegészítő vámdöntés a folyó fizetési mérleg hiánycéljainak és a külkereskedelmi mérleg alakulásának figyelembevételével született.
Az intézkedés része a török kormány megszorító gazdaságpolitikai intézkedéseinek. A hivatalos magyarázat szerint a szigorú monetáris politika erősítésével és a folyó fizetési mérleg hiányának csökkentésével a kormányzat igyekszik megfékezni a száguldó inflációt, mely május végén elérte a 75,5%-ot.
A török kormány ezen felül néhány további szabályozást is bevezetett be az elektromos járművek karbantartására és szolgáltatásaira vonatkozóan.
A török piacon eladott kínai autók árai várhatóan jelentősen drágulnak, mert a plusz vámon felül emelkedik a fogyasztási különadó és az általános forgalmi adó is.
Egyes üzleti csoportok korábban aggodalmuknak adtak hangot a kínai márkák növekvő részesedése miatt a török piacon.
A Törökország területén forgalmazott főbb kínai autómárkák a Cherry, a BYD Skywell, az MG, a Leapmotor, a Seres, a DFSK, a Maxus, a Hongqi, a NETA és az SWM.
Idén január és május között a kínai Cherry 6208 autót adott el a török piacon, míg az MG körülbelül 2300 járművet értékesített.
A kínai autók részesedése a török piacon fokozatosan nőtt az elmúlt években, és mára megközelítette a 10 százalékot.
Az Automotive Distributors’ and Mobility Association (ODMD) adatai szerint a helyi autópiac 10,1 százalékkal zsugorodott májusban, miután az előző hónapokban az eladások több mint 22 százalékkal estek.