Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai: Miért közlekedünk az út jobb oldalán? | Autoszektor
Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai: Miért közlekedünk az út jobb oldalán?

2020.02.23.

Legalábbis Magyarországon és szinte egész Európában. Pedig 1941 előtt még nálunk is bal oldali közlekedés volt érvényben. 

Manapság természetesnek vesszünk, hogy Magyarországon és a világ országainak többségében az út jobb oldalán közlekedünk, és az is közismert, hogy Angliában fordított, baloldali közlekedés van. De hogyan alakult ki ez az egész? 

Kardok és lovak

A bal oldali közlekedési rendnek sokkal régebbi hagyományai vannak, a régészek szerint már az ókori rómaiak az úttest bal oldalán haladtak. Ennek a kialakulásáról nincsenek pontos információk, de az egyik elmélet szerint a fegyverviseléssel és az önvédelemmel van összefüggésben. Mivel az emberek nagy többsége jobbkezes, a bal oldalukon hordott kardot így tudták a leggyorsabban előrántani, ha a szembejövő ismeretlen ellenséges szándékkal közelített. 

Bal oldali közlekedés Londonban

Egy másik magyarázat szerint a bal oldalon viselt karddal lehetetlen jobb oldalról lóra szállni. Ha viszont az ember a bal oldalról pattan a nyeregbe, akkor a lovat az út bal szélére vezeti, hogy felszállás közben ne akadályozza a forgalmat. Mindez azonban inkább csak szokás, mint szabályozás volt, aki akart, haladhatott a jobb oldalon is. 

78 éve közlekedünk a jobb oldalon

Jelenleg 165 országban van jobbkezes közlekedés, 75 országban pedig balra tarts működik. Utóbbi az Egyesült Királyság mellett Írországban, Máltán, Cipruson, Európán kívül pedig például Dél-Afrikában, Kenyában, Új-Zélandon, valamint sok egykori brit gyarmaton és Japánban van érvényben. 

Magyarországon Európában utolsó előttiként, 1941-ben vezették be a jobb oldali közlekedést (utolsóként Svédország 1967-ben). A változtatást már 1939-ben végre akarták hajtani, de a második világháború miatt elhalasztották. Az átállás végül 1941. július 6-án történt meg az országban, kivéve Budapestet, ahol csak november 9-én álltak át a jobb oldali közlekedésre. A változást hatalmas előkészületek előzték meg, a rádióban és az újságokban figyelmeztették az embereket, a gyerekeket az iskolákban oktatták az új közlekedési rendre. Az átállás rengeteg pénzbe került, át kellett építeni a buszokat, áthelyezni a megállókat, táblákat. 

Budapest környéke 1941-ben, amikor az ország már átállt a jobb oldali közlekedésre, de a főváros és körzete még nem (Fotó: Fortepan/Négyesi Pál)

A bal oldali közlekedésnek ma is fellelhetőek nyomai Magyarországon, igaz, nem a közúton, hanem a vasúti forgalomban: a Déli pályaudvar és Kelenföld között, vagy a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső között a bal oldalon közlekednek a szerelvények, a gödöllői HÉV pedig a mai napig a menetirány szerinti bal oldali sínpáron közlekedik.

Megfordul a világ

Egyesek szerint a bal oldali közlekedés biztonságosabb, mert a legtöbb embernek a látásban is a jobb oldala a domináns, ezért balra tarts esetén pontosabban lehet megbecsülhető a forgalom többi résztvevőjének távolsága, sebessége, ami sokat számíthat például egy előzésnél. 

Mindez azonban inkább csak megszokás kérdése: aki ott kezdett vezetni, közlekedni, ahol jobbra tarts van érvényben, nagyon furcsán fogja érezni magát Angliában. Az autókban jobb oldalon van a kormány, a körforgalomba balra hajtunk be, kis ívben balra kanyarodunk, a gyalogosoknak pedig először jobbról kell megnézniük, nem jön-e valami az úton. Londonban például az úttestre festett feliratok figyelmeztetik a gyalogos turistákat, hogy először a másik irányba kell szétnézniük. 

Egy jobbkormányos autó

Az autók attól függetlenül használhatók minden országban, hogy milyen közlekedésre készültek, azaz melyik oldalon van bennük a kormány. Balkormányos kocsival is lehet közlekedni Angliában, bár a vezetőnek jóval figyelmesebbnek kell lennie. Előzésnél jóval nehezebb az előtte haladó jármű mögül kinéznie, hogy nem jön-e szembe valami, mert a sofőr a menetirány szerinti külső oldalon ül.

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történtünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.12
Az elektromos autók iránti kereslet közelmúltbeli csökkenése arra készteti az autógyártókat, hogy....
2024.05.12
Különleges pályázatot írt ki külső szakértők számára a Toyota kutatóintézete: jelentős támogatással....
2024.05.12
Élénk, sárga színű, a nagyobb méretű járművek holtterére figyelmeztető matricákat helyez ki....
2024.05.12
A Nissan bemutatta a Townstar Evalia változatát, ami egy élvonalbeli kombi autó, amely egyaránt....
2024.05.12
Sébastien Ogier közel áll ahhoz, hogy megdöntse Markku Alén portugáliai győzelmi rekordját, feltéve....
2024.05.12
Gondoktól mentesen zárta a 2024-es Riverside Baját a Varga Racing Team alakulata: Varga Imre és....
2024.05.12
Egyre fontosabb szempont utazás során, hogy megóvjuk a környezeti és helyi értékeket, ebben segít....
2024.05.12
Holttestet találtak egy kiégett autóban Tinnyén - közölte az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.05.12
Kamion és személykocsi ütközött Hajdú-Bihar vármegyében – közölte az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.05.12
A mexikói autóipar történetének egyik legsikeresebb hónapját tudhatja magáénak: idén áprilisban 14....