Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
A gyalogosok a közlekedés legvédtelenebb résztvevői, az őket érő balesetetek szinte kivétel nélkül személyi sérüléssel járnak, gyakran pedig súlyos vagy tragikus kimenetelűek. Ebben az évben mostanáig 35 gyalogos vesztette életét közlekedési balesetben, évente pedig átlagosan 2500 gyalogost ütnek el Magyarországon. Tavaly fél év alatt 440 zebrán átkelő gyalogost gázoltak el, nem véletlen, hogy a rendőrség néhány napja befejeződött országos akciója is a gyalogosokra és a zebrára koncentrált. Szó szerint életbevágó, hogy tisztában legyél a veszélyekkel, és óvatosan, biztonságosan közlekedj. Akár autózol, akár gyalogolsz.
Egyszerű a szabály, de sokszor nem tartják be
A KRESZ nagyon egyértelműen fogalmaz: a zebrán a gyalogosnak mindig elsőbbsége van. Emellett azon az úton is el kell engedni a gyalogost, amelyre a kanyarodó autó ráfordul – gyalogosátkelőhely hiányában is. A járművezetőnek fokozott óvatossággal és olyan sebességgel kell megközelítenie a zebrát, hogy el tudja engedni a gyalogost, és ha kell, az átkelőhely előtt meg is tudjon állni. Arra is oda kell figyelni, hogy a párhuzamos közlekedésnél a zebra előtt megálló autó mellett meg kell állni, nem szabad a másik sávban elhajtani mellette. Nagyon sok baleset történt amiatt, mert ezt a szabályt nem tartották be.
Az autósoknak kell elsőbbséget adniuk, de nem árt, ha a gyalogos is figyel
Nagyon gyakran az autósok nem adják meg a gyalogosoknak a nekik járó elsőbbséget, de a gyalogosok is sokszor elfelejtik, hogy rájuk is vonatkozik a KRESZ. Ráadásul nem csak az számít gyalogosnak, aki sétál. Gyalogos a biciklit vagy segédmotoros kerékpárt toló ember, a rollerrel vagy lábbal hajtott futóbiciklivel közlekedő gyerek vagy a kerekesszékkel haladó személy is.
Fontos tanácsok a gyalogosoknak
Ha nem vagy biztos benne, hogy biztonságosan át tudsz menni, inkább engedd el az autót
Érdekes újítások a zebrákon
Hogy a zebrán nagyobb biztonságban átkelhessenek a gyalogosok, és az autósok is elengedjék őket, több érdekes és újító megoldás született, bár ezek egyelőre széles körben nem terjedtek el.
Az egyik megoldást Gödöllőn honosította meg egy helyi lakos amerikai mintára. A lényege, hogy az út két oldalán felszerelt tartókba élénk színű fényvisszaverő zászlókat helyeztek el. A gyalogosok kivettek egyet, a zászlót feltartva átkeltek a zebrán, majd a túloldalon lévő tartóba visszatették.
A házilagos módszer elég jól működött, több környékbeli településen és Óbudán is bevezették. Igaz, ott később be is szüntették. Egyrészt azért, mert pár nap alatt eltűntek a zászlók, másrészt a közlekedési szakértők szerint a megoldás tovább erősíti a gyalogosok alárendelt helyzetét a közlekedésben. Az autósok helyett őket kényszeríti arra, hogy változtassanak a magatartásukon.
Ha ezt meglátják, biztos lassítanak az autósok (Fotó: Facebook/Gústi Productions)
Izlandon olyan trükköt vetettek be az egyik gyalogosátkelőnél, ami a járművezetőkre van hatással: három dimenziós zebrát festettek az aszfaltra. A sofőrök szemszögéből nézve úgy látszik, mintha hatalmas fehér betontömbök lebegnének az út fölött. Az ötlettől azt várják, hogy a meglepő optikai illúzió miatt az autósok lelassítanak a zebránál.
Persze a legfontosabb, hogy a járművezetők mindig fokozott óvatossággal közelítsék meg a zebrát, és engedjék át a gyalogosokat. Ám az elsőbbség mit sem ér, ha nem adják meg, ezért saját érdekükben a gyalogosoknak is odafigyelve kell közlekedniük.
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!