Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
A legtöbben azért nem kerékpároznak, mert félnek a forgalomban. Az egyik ilyen gyakori félelem, hogy egy autó úgy előz, hogy szinte „kicentizi” a biciklist, nem tart megfelelő oldaltávolságot. Ez nem csak a frászt hozza a bringásra, de nagyon balesetveszélyes. A jármű vagy a visszapillantó tükre könnyen elsodorhatja vagy elütheti a kerékpárost, aki eleshet, és súlyos sérüléseket szenvedhet.
Harminc centi nem elég
Az oldaltávolság azért is nagyon fontos, mert a bicikli nem annyira stabil jármű, nehéz vele nyílegyenesen haladni. Oldalirányba mindig van valamennyi kilengés, ami normál körülmények között is több tíz centi lehet. Ezért nagy probléma, hogy az autósok jelentős része szerint előzés közben elég 30-50 centit hagyni a biciklis és a kocsi között.
Lakott területen belül 1 métert kell tartani
Amellett, hogy a kerékpár nem teljesen egyenesen halad, az út szélén rengeteg olyan dolog felbukkanhat, ami miatt ki kell térnie a bringásnak: kátyú, csatornafedél – amelynek a rácsa olykor a kerekekkel párhuzamos –, faág, autók közül kilépő gyalogos, parkoló autó kinyíló ajtaja. Képzeld el, mennyire veszélyes, ha egy ilyen nem várt manőverre kényszerül a biciklis, és akkor rántja félre a kormányt, amikor mellette 30 centire száguld el egy autó!
A KRESZ nem írja elő, milyen oldaltávolsággal kell kikerülni a biciklist. A jogszabály előzésről szóló részében csak ennyi szerepel:
„Előzni abban az esetben szabad, ha az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani.”
Hát, ez nem sokat segít annak eldöntésében, mi a megfelelő oldaltávolság. A világon több ország törvénybe foglalta már az előzési oldaltávolság minimumát: Franciaország, Ausztria, Belgium, Spanyolország, Portugália, Egyesült Államok, Kanada, Ausztrália, Dél-Afrika, 2017-től pedig ebben a sorban szerepel Románia is. A legtöbb országban az az előírás, hogy legalább 1,5 méteres oldaltávolsággal kell a bicikliseket megelőzni, városban pedig 1 méter a minimum.
5 ok, hogy miért kell 1,5 méter
Ijesztő és veszélyes kicentizni a bringásokat
Lakott területen valamivel kevesebb oldaltávolság is elegendő, de ott se legyen kevesebb 1 méternél!
Módosulhat a KRESZ
Tavaly októberben kampány is indult, hogy minél szélesebb körben megismerjék az emberek, milyen fontos a biztonságos kerékpáros közlekedéshez az 1,5 méteres előzési oldaltávolság. A kampányhoz csatlakozott több kerékpáros szervezet, valamint a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV): 20 megállóban figyelemfelhívó táblákat tettek ki, felmatricáztak 13 buszt, és felhívták a buszsofőrök figyelmét a kerékpárosok védelmére.
Arról is szó volt, hogy módosítanák a KRESZ-t: kötelező lenne a legalább 1,5 méteres előzési oldaltávolság – lakott területen belül 1 méter – a jelenlegi megfelelő oldaltávolság meghatározás helyett. Reméljük, minél hamarabb megváltozik az előírás, addig pedig centizés helyett mindenki előzze másfél méteres oldaltávval a bringásokat!
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történtünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!