Tóbiás és Balambér kalandjai – Másfél méter a biciklisekért | Autoszektor

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér kalandjai – Másfél méter a biciklisekért

2019.09.08.

Amikor egy autós megelőz egy kerékpárost, és nem tart elegendő oldaltávolságot, az nem csak ijesztő, de  nagyon veszélyes is. Másfél méter lenne a biztonságos távolság, ami hamarosan bekerülhet a KRESZ-be is. 

A legtöbben azért nem kerékpároznak, mert félnek a forgalomban. Az egyik ilyen gyakori félelem, hogy egy autó úgy előz, hogy szinte „kicentizi” a biciklist, nem tart megfelelő oldaltávolságot. Ez nem csak a frászt hozza a bringásra, de nagyon balesetveszélyes. A jármű vagy a visszapillantó tükre könnyen elsodorhatja vagy elütheti a kerékpárost, aki eleshet, és súlyos sérüléseket szenvedhet. 

Harminc centi nem elég

Az oldaltávolság azért is nagyon fontos, mert a bicikli nem annyira stabil jármű, nehéz vele nyílegyenesen haladni. Oldalirányba mindig van valamennyi kilengés, ami normál körülmények között is több tíz centi lehet. Ezért nagy probléma, hogy az autósok jelentős része szerint előzés közben elég 30-50 centit hagyni a biciklis és a kocsi között. 

Lakott területen belül 1 métert kell tartani

Amellett, hogy a kerékpár nem teljesen egyenesen halad, az út szélén rengeteg olyan dolog felbukkanhat, ami miatt ki kell térnie a bringásnak: kátyú, csatornafedél – amelynek a rácsa olykor a kerekekkel párhuzamos –, faág, autók közül kilépő gyalogos, parkoló autó kinyíló ajtaja. Képzeld el, mennyire veszélyes, ha egy ilyen nem várt manőverre kényszerül a biciklis, és akkor rántja félre a kormányt,  amikor mellette 30 centire száguld el egy autó!

A KRESZ nem írja elő, milyen oldaltávolsággal kell kikerülni a biciklist. A jogszabály előzésről szóló részében csak ennyi szerepel: 

„Előzni abban az esetben szabad, ha az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani.”

Hát, ez nem sokat segít annak eldöntésében, mi a megfelelő oldaltávolság. A világon több ország törvénybe foglalta már az előzési oldaltávolság minimumát: Franciaország, Ausztria, Belgium, Spanyolország, Portugália, Egyesült Államok, Kanada, Ausztrália, Dél-Afrika, 2017-től pedig ebben a sorban szerepel Románia is. A legtöbb országban az az előírás, hogy legalább 1,5 méteres oldaltávolsággal kell a bicikliseket megelőzni, városban pedig 1 méter a minimum. 

5 ok, hogy miért kell 1,5 méter

  1. Biciklivel egy olyan kátyút, eldobott szemetet, törött üveget, pocsolyát is ki kell kerülni, amin autóval még átmennénk. Hagyjunk helyet nekik!
  2. Bármikor a kerékpározó elé hajthat valaki egy mellékútról, egy parkoló mellett haladva kinyílhat egy kocsiajtó, vagy az úttestre léphet egy gyalogos. Ezeket is ki kell tudniuk kerülni.
  3. Már nem kötelező az „út szélére tapadva” biciklizni. A beljebb haladást a KRESZ is megengedi, szoros jobbra tartás helyett már csak jobbra tartási kötelezettséget ír elő.
  4. Minél gyorsabb és nagyobb egy autó, busz, vagy teherautó, annál nagyobb az oldalszele. Ezzel könnyen kibillenthetjük egyensúlyából a mellettünk biciklizőt.
  5. Két keréken jobban fúj a szél, jobban csúszik az út. Aki biciklizik, könnyen kitérhet a nyomvonalából, esetleg eleshet. Másfél méter oldaltávolsággal előzve a kis bajból sem lehet tragédia.

Ijesztő és veszélyes kicentizni a bringásokat

Lakott területen valamivel kevesebb oldaltávolság is elegendő, de ott se legyen kevesebb 1 méternél!

  • Bár lakott területen lassabban autózunk, így is 20-30 kilométer/órával gyorsabbak vagyunk az előttünk bringázónál. Ne centizzük le őket, mert ijesztő, és veszélyes!
  • Ahogy autóval, úgy biciklin is folyamatosan figyelni kell az út szélét: nem lép-e ki egy gyalogos, nem szalad-e az útra egy gyerek a labdája után. Ha egy méternél közelebb megyünk el a kormányát emiatt hirtelen félrerántó bringás mellett, akkor már kész a baj.
  • Parkoló autók mellett szorosan biciklizni kész orosz rulett. Tegyük a szívünkre a kezünket, és valljuk be, hogy mindenki nyitotta már ki úgy az ajtót, hogy előtte nem nézett bele a visszapillantóba. Nem várhatjuk el senkitől, hogy az autókra tapadva biciklizzenek.
  • Vannak szűk utcák, ahol nincs egy méternyi hely az előzéshez. Az ilyen utcákban viszont amúgy sem lenne biztonságos 50-nel menni, így belefér az a pár másodperc, amíg előzni tudunk. Gondoljunk bele: egy parkolni próbáló autó mögött sokkal több ideig kellene várnunk.

Módosulhat a KRESZ

Tavaly októberben kampány is indult, hogy minél szélesebb körben megismerjék az emberek, milyen fontos a biztonságos kerékpáros közlekedéshez az 1,5 méteres előzési oldaltávolság. A kampányhoz csatlakozott több kerékpáros szervezet, valamint a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV): 20 megállóban figyelemfelhívó táblákat tettek ki, felmatricáztak 13 buszt, és felhívták a buszsofőrök figyelmét a kerékpárosok védelmére. 

Arról is szó volt, hogy módosítanák a KRESZ-t: kötelező lenne a legalább 1,5 méteres előzési oldaltávolság – lakott területen belül 1 méter – a jelenlegi megfelelő oldaltávolság meghatározás helyett. Reméljük, minél hamarabb megváltozik az előírás, addig pedig centizés helyett mindenki előzze másfél méteres oldaltávval a bringásokat!

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történtünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.01
Rekord összegű, mintegy 4,5 milliárd forint bírságot szabott ki tavaly a közúti teher- és....
2025.02.01
A Lamborghini bejelenti: Maurizio Leschiutta a motorsport új vezetője – írja honlapján a német....
2025.02.01
A Vizionári nevű online diszkusszió során a szakértők számos kérdéssel foglalkoztak a biztosítási....
2025.02.01
Kamion, trélert vontató mikrobusz és személyautó ütközött az M5-ös autópályán, melynek....
2025.02.01
Ambiciózus növekedési célok 2025-2027 között.   ..
2025.02.01
Márciusban újult meg, amikor egy hamarosan érkező új Volkswagen bemutatóján Golfokat vezettem,....
2025.02.01
Nem túlzás kijelenteni, hogy az immáron Magyarországon is harmadik (a kivonásokkal tisztított....
2025.02.01
Nem sokon múlt, hogy tragédiával végződjön egy baleset Námestovóban - írja a parameter.sk. ..
2025.02.01
Egy oberwarti áruházlánc fiókvezetője lopást vett észre. Megfigyelte, hogy egy férfi több mint 1000....
2025.01.31
Vadat gázolt egy kisteherautó és egy személygépkocsi a 8-as főúton, Hosszúperesztegnél lezárták az....