#MyWinterFeelGoodPlace
Szerző: Deli Árpád
Motor
Egészen 1987-ig nyúlik vissza a BMW 12 hengereseinek története. Fejlődésük főbb állomásai közé tartozik a közvetlen benzinbefecskendezés megjelenése (2003) és a turbósítás (2009). Az első M-es kivitelű 7-es sorozat motorfejlesztése nem kevés fejtörést okozott a mérnököknek, hiszen egyszerre kellett megfelelni az emissziós normáknak és a teljesítményorientáltságnak.
A löketet 88,3 mm-re növelték a 6,6 literes lökettérfogat eléréséhez. A hajtórudak és a főtengely módosításokon esett át, míg a forgattyúház érintetlen maradt. A megváltozott működési körülményeknek megfelelően az acél bevonatú, öntött alumínium dugattyúk felépítése változott valamelyest. A jobb kenés és a hűtés érdekében új olajvisszatartó hornyot alkalmaztak a lehúzógyűrű alatt és nyolc olajvisszavezető járatot készítettek. A főtengely csapágyak kopásálló polimer bevonatot kaptak, vas-oxidot eloszlatva polimer mátrixban.
Új olajszivattyú veszi ki részét a kenési feladatokból, hogy nagyobb terhelésen vagy még éppen hideg üzemállapotban is megfelelő legyen az olajozás és csökkenjen az emisszió.
A BMW duplaturbós feltöltési rendszert alkalmaz és közvetlen benzinbefecskendező rendszere 200 baros nyomásra képes. A hatfuratos injektor a gyújtógyertya mellett kapott helyet. A befecskendezett tüzelőanyag és a beérkező levegő áramlása révén egységes keverékképzés történik a hengeren belül, amely nagyobb teljesítményt és hatékonyságot eredményez. A feltöltőben használt elektromos megkerülőszelepek révén a töltőnyomás és a katalizátor bemelegedése szabályozható.
Az Euro 6-os előírások teljesítésében fontos szerepe volt a szelepnyitások összehangolásának, a befecskendező elhelyezésének, a hengerbe juttatott tüzelőanyag mennyiségének és időzítésének egyaránt.
Teljesítmény
Az elődmodellt széles tartományban kihasználható és nagyobb teljesítménnyel múlja felül az új M760Li xDrive. 800 Nm-es csúcsnyomatékot bocsát a vezető rendelkezésére már percenkénti 1500-as fordulatszámon. A lökettérfogat növekedésével (a feltöltést most figyelmen kívül hagyva) is nőtt a forgatónyomaték, amely körülbelül 1500-as fordulatszám-tartomány környékén járul hozzá a dinamikusabb viselkedéshez, a jobb reakcióidőhöz. Ezen felül az égési folyamat átdolgozása is hozzájárul a hamarabb beálló és magasabb csúcsnyomáshoz. A leköszönt kivitelhez képest 0,8 másodperccel előbb áll rendelkezésre 750 Nm az alsóbb fordulatszám-tartományban, amely érezhető különbség.
Specifikációk |
||
Megnevezés |
Mértékegység |
Érték |
Maximális teljesítmény adott fordulatszámnál |
kW @ rpm |
448 @ 5500-6500 |
Maximális forgatónyomaték adott fordulatszámnál |
Nm @ rpm |
800 @ 1550-5000 |
Maximális motor fordulatszám |
rpm |
6500 |
Teljesítmény/liter arány |
kW/l |
68 |
Forgatónyomaték/liter arány |
Nm/l |
121,4 |
Lökettérfogat |
cm3 |
6592 |
Furat |
mm |
89 |
Löket |
mm |
88,3 |
Löket/furat arány |
– |
0,99 |
Hajtórúd hossz |
mm |
138,5 |
Hengertávolság |
mm |
98 |
Kompresszióviszony |
– |
10 |
Emissziós besorolás |
– |
EU6c, ULEV125 |
Sebességváltó
A ZF nyolcfokozatú automata váltója 2009-ben debütált BMW-ben. Az alapjaiban áttervezett szerkezet 2014-ben került sorozatgyártásba. A 7-es sorozat csúcskivitele a legnagyobb váltót kapta meg 12 hengeres motorjához társítva. Elődjével ellentétben start-stop funkciót és összkerékhajtást is támogat az új fejlesztés. A jól bevált koncepció négy bolygókereket és öt sebességváltó elemet tartalmaz továbbra is.
A megnövelt áttétek alacsonyabb fordulatszámmal kecsegtetnek nagy haladási tempónál, emellett kedvező hatással vannak a fogyasztásra a felhasználók által gyakran használt fordulatszám-tartományban.
A hatékonyságot növelő megoldások közé tartozik például az üreskapcsoló, amely leválasztja a motort az erőátviteli elemekről, amikor a jármű álló helyzetben van. Az alkatrészek működéséből fakadó súrlódást is csökkentették, végeredményben 2,2%-os a javulás.
A sport sebességváltó szimpla vagy dupla fokozatot is képes visszakapcsolni három különböző váltási idővel, amelyet az éppen kiválasztott vezetési mód határoz meg. Az indirekt fokozatválasztás ideje 300 ms-mal csökkent, így még nagyobb élmény akár manuálisan, a kormányról kapcsolgatni a sebességeket. A motor- és váltóvezérlés újrahangolása révén körülbelül 250 ms szükséges egy új fokozat eléréséhez.
Új összkerékhajtás
A V12-es erőforrást először kínálja xDrive meghajtással a BMW. Míg a bajorok összkerekes modelljei a teljes eladások 20%-át tették ki 2009-ben, addig mára 30%-ra nőtt az arányuk.
A rendszer egyik érdekessége, hogy teljesen szabadon gazdálkodik a nyomatékelosztással a kerekek között. Finomításai révén a tüzelőanyag-fogyasztás is javult.
A V-alakú motorblokkhoz csatlakozó sebességváltó hosszirányban került beépítésre. Kihajtótengelyéről egyenesen a hátsó tengelyhez jut az erő, míg az első tengelyre akár 1300 Nm-es csúcsnyomaték is kerülhet indirekt módon az új Magna Powertrain osztómű révén. A Sport módot leszámítva, egyenletes tempónál, Comfort vagy Eco Pro módokban a hátsó kerekek hajtanak, míg a stabilitáskontroll milliszekundumos reakcióidővel, ugrásra készen várja, hogy az első tengelyre is juttathasson az erőből, ha úgy hozza a sors vagy jobb lábunk.
A hatékonyság növelésében fontos szerepe volt az olajháztartás módosításának. Az osztóműben lévő olaj szintezése és áramoltatása, és ezáltal például a lánc súrlódási vesztesége módosítható, illetve mérsékelhető a körülményektől, a kiválasztott vezetési módoktól függően.
Új vezetési módok
Csalódnia kell annak, aki úgy gondolta, meghagyja a BMW a 7-es sorozathoz korábban elérhető hatféle vezetési módot. Újabban az Eco Pro, a Comfort, a Comfort+ és a Sport mód érhető el.
Kezelőszervük a váltókar mellett helyezkedik el továbbra is, bár a modellváltás miatt stílusosak gombjaik, azonban logikájuk ugyanaz maradt. Gyors váltás, élénk gázreakció, magasabb fordulatszám (Sport), vagy nehéz gázpedál, kényelmes kapcsolgatás, a lehető legalacsonyabb fordulatszám, GPS-igénybevétel a jelzőtáblák, településhatárok felismeréséhez (Eco Pro vagy Comfort).
Start-stop és launch control
A 12 hengeres motor először kapott start-stop funkciót. Az erőforrás gondos kiegyensúlyozása révén szinte észrevehetetlenül pihen meg, újraindítása gyors és kényelmes az optimalizált indítónak és az alacsony gyújtási intervallumnak köszönhetően.
A rajtoprogram 3,7 másodperces 0-100 km/órás gyorsuláshoz segíti hozzá a körülbelül 2,5 tonnás zászlóshajót. A feltöltés és az osztómű többtárcsás tengelykapcsolójának fontos szerepe itt köszön vissza. A száguldás 305 km/óránál ér véget.