Volkswagen
A megállapodás és az összeg sem végleges. Az ügyben eljáró San Franciscó-i bíró elé kedden terjeszti be a javaslatot a német vállalat, és várhatóan csütörtökön hirdetnek ítéletet. A javaslat értelmében a Volkswagen 10 milliárd dollárt költ a károsanyag-kibocsátási botrányban érintett 475 ezer dízeljármű visszavásárlására vagy megjavítására, illetve a tulajdonosok kártérítésére. Ezen felül 2,7 milliárd dollár értékű bírságot fizet a szövetségi és a kaliforniai környezetvédelmi hatóságoknak környezetszennyezés miatt, további kétmilliárd dollárt pedig zéró emissziós technológiák kutatására és fejlesztésére fordít.
Még ha a bíró jóvá is hagyja a megállapodást, ezzel a Volkswagen vesszőfutása nem ér véget az Egyesült Államokban. További büntetésekre és bírságokra számíthat az amerikai igazságügyi minisztérium által indított büntetőjogi per és a tulajdonosok gyűjtőperei nyomán. Emellett a megállapodás nem terjed ki arra a nagyjából 90 ezer, 3 literes dízelmotorokkal felszerelt, leginkább luxusmodellre, amelyeknél más típusú beavatkozás gyanúja merült fel.
A legnagyobb európai autógyártó vállalatot az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége tavaly szeptember 18-án vádolta meg azzal, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Az évi 200 milliárd eurós forgalmat lebonyolító és 600 ezer munkavállalót foglalkoztató Volkswagen három nappal később elismerte ezt el, és jelezte, hogy az EA 189 típusú motorral üzemelő, mintegy 11 millió jármű esetében "jelentős eltérést" tapasztaltak a tesztüzemmódban és a közúti közlekedés során ténylegesen kibocsátott káros anyagok értékei között.