autósport
Egyre több új résszel gyarapodik a ZalaZONE Járműipari Tesztpálya komplexum, melynek csapata izgalmas programokat szervez tehetséges mérnököknek, profi sportolóknak, autóversenyzőknek és csapatoknak, melyeknek valóságos Kánaán a kétszázhatvan hektáros terület.
Z betűt formáló központ Fotó: Boros Jenő
Kánaán
Itt tényleg minden van, ami autós szem-szájnak ingere, nem véletlenül egyre népszerűbb a járműipari szereplők között. Sajnos neveket nem nagyon lehet megtudni, mert ahogy a pálya vezetői elmondták, ez egy bizalmi műfaj, ahol lényeges a titoktartás, hiszen itt a jövő technológiáit tesztelik a fejlesztők, akik között vannak beszállítók, gyártók, nagyvolumenű és kisszériás autómárkák is.
Prezentáció a felüljárón Fotó: Boros Jenő
5G, M75
Ami publikus, hogy az első szintű rendszerbeszállító Bosch, Continental, Knorr-Bremse és Thyssenkrupp már a kétezres években munkacsoportban közösen határozták meg infrastruktúraigényüket, többek között ezért szerepel a végleges tervekben közúti tesztelésre is alkalmas rész, ami a ZalaZONE esetében azt jelenti, hogy az épülő M76-os tíz kilométeres szakaszába már az önvezetéshez szükséges minden támogató és 5G kommunikációs technológia be lesz építve.
Versenycsapat a tesztközpontban Fotó: Boros Jenő
Dombvidék
A szigorúan őrzött ZalaZONE komplexum minden pályarészét magas dombok választják el egymástól, az iszonyatos földmunkákkal megfelelő védettséget kapnak a szigorúan titkos prototípusok, melyeket nem csak külvilágtól, hanem leginkább a konkurensek elől is el kell rejteni. Hiszen gyakran több márka fejlesztői dolgoznak egymás szomszédságában. Ezért készül még több olyan összekötő út, melyen lebukás nélkül közlekedhetnek a járművek, ezért is van saját benzinkútja a komplexumnak, és épül már a kémkedők ellen is védő garázscsarnok. Ettől függetlenül az autógyártók megszokott stílusuknak megfelelő álcázó matricázást alkalmaznak a pályán belül is.
WTCR bajnok a volánnál Forrás: Boros Jenő
Több, mi tesztcentrum
A ZalaZONE annak ellenére egyre népszerűbb, hogy minden autógyár működtet jól védett saját tesztcentrumot, ám ahogy Hamar Zoltán, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. cégvezetője, a zalaegerszegi járműipari tesztpályát üzemeltető cég ügyvezetője elmondta, a világon csak néhány olyan komplexum működik, melyen autonóm járműveket is biztonságosan lehet kipróbálni. Erre szolgálnak a különböző részek, például az okos-városi kerület, vagy a felüljárós autópálya szakasz, valamint több speciális terület.
Michelisz Norbert a ZalaZONE pályán Fotó: Boros Jenő
Bajnok a tesztpályán
Különleges programra volt hivatalos az Autószektor: a WTCR világkupa bajnoka, Michelisz Norbert és a M1RA versenycsapat tesztelt a ZalaZONE Járműipari Tesztpályán. A ZalaZONE Kutatás & Innovációs Team vendégeként a magyar túraautósport legsikeresebb alakja, Michelisz Norbert, valamint a M1RA versenycsapat a Hyundai i30 N TCR típusú versenyautóval extrém körülmények között próbálta ki az új pályaelemeket.
Bári Dávid M1RA kapitány és Báldi Gergely Fotó: Boros Jenő
Egyetemi kapcsolat
A ZalaZONE K&I, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, és a M1RA kutatócsoportjainak együttműködésében megvalósuló program keretében a M1RA csapatnak lehetősége nyílt egy világszínvonalú hazai tesztpályán az autóversenyek felkészüléséhez fontos kutatási-fejlesztési tesztek biztonságos körülmények között való teszteléséhez.
Fejlesztés és kutatás
A ZalaZONE és a BME kutatói végre magyarországi helyszínen is megfelelő szakmai környezetben tudnak kompetens mérnöki háttértámogatást nyújtani az autósport legfrissebb fejlesztéseinek kipróbálásához. A kutatási együttműködés legfontosabb célja, hogy felkeltse a mérnöki pálya és az autósport iránt érdeklődő fiatalok figyelmét, és népszerűsítse, vonzóvá tegye a műszaki pályát, ahol innovatív környezetben csúcstechnológiát képviselő járművek között szerezhetnek világszínvonalú és biztos jövőt megalapozó elméleti, valamint gyakorlati tudást, végzettséget.
Profi pályabejárás Fotó: Boros Jenő
Szakértő kezek
A hatalmas birodalom három részét járhattuk be szakemberek segítségével. A rendezvény szervezésben és programon is aktívan részt vett Dr. Szalay Zsolt, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépjárműtechnológia Tanszékének vezetője, a ZalaZONE járműipari tesztpálya kutatási és innovációs vezetője, aki nemzetközileg elismert szakember a hálózatba kapcsolt, magasan automatizált, autonóm és elektromos hajtású járművek világában. Nem mellesleg a RECAR program vezetője (REsearch Center for Autonomous Road vehicles), aki az EU GEAR2030 és STRIA kezdeményezéseiben Magyarországot képviseli a járműautomatizálási technológiák területén.
Dr. Szalay Zsolt kutatási és innovációs vezető Fotó: Boros Jenő
Korán kezdő bajnok
A Z-betűt formáló impozáns főépület előtt már ott parkolt a Michelisz Norbert által mentorált ifjú tehetség, az éppen csak tizennégy éves Bucsi Attila Suzuki versenyautója, mellyel idén is vezeti a junior bajnokságot, a felnőttek között csak azért nem első, mert fiatal kora miatt pontjai nem számíthatók a nemzetközi Swift Cup Europe sorozat értékelésében.
Bucsi Attila Fotó: Boros Jenő
Gyors belépő
A külsőségek igényességéhez hangolt a személyzet kulturált segítőkészsége is, gyorsan intézik a beléptetési adminisztrációt, hogy aztán busszal szállítsák a meghívottakat a különböző helyszínekre.
Felvezető autó nélkül reménytelen vállalkozás a kijelölt pályák megtalálása, a célállomások között szerepel autópálya szakasz, nagy sebességű manőverezés és dinamikus felület.
A ZalaZone biztonságos és védett környezet Fotó: Boros Jenő
Alapértékről startolnak
Először az autópálya felett átívelő új felüljáróról nézhetjük a hibátlan felületű aszfalton száguldó versenyautót. A Hyundai i30N többször megteszi a lezárt szakaszon mindkét irányban az utat, a pálya melletti mérnökök, szerelők ellenőrzik a futóművet és az abroncsokat, miközben különböző beállításokat tesztelnek. A szokásos alapértékekről indulnak, majd a megfelelő bemelegítés és gumihőmérséklet elérése után indul a pontos menetrend szerinti tesztprogram, melyen optimalizálják a beállításokat.
F1-es segítség
Időigényes és alapos munkát, sok és pontos adminisztrációt, és rengeteg adatelemzést igénylő munka, mely alapja az eredményes versenyszereplésnek. Hasonlóan alaposan tesztelt a csapat a nagy sebességű manőverezésre kijelölt szakaszon is, melynek kialakításában a Forma 1-es pályák sztártervezője, Hermann Tilke mérnökirodája is besegít.
Mérnökök bevetésen Fotó: Boros Jenő
Díjazott magyar csapat
A M1RA mérlege eddig elismerésre méltó, mert már első évükben csapatbajnoki címet szereztek a TCR sorozatban, a mezőny legfiatalabb pilótája, Tassi Attila pedig második lett a nemzetközi mezőnyben, méghozzá a legfiatalabb magyar versenymérnökkel.
A TCR mérlege eddig így alakult: 61 futam, 35 dobogó, 17 győzelem, és akkor még nem számoltuk a Swift Cup Europe és Pure-ETCR serlegeket.
MInden menet után kontroll, mérés, módosítás Fotó: Boros Jenő
Adatgyűjtők
Szépen csillognak a kupák, de még fontosabb, hogy sok fiatal mérnökhallgatót csábítottak a csapatba, többségük már korábban megfertőződött a BME Formula Racing Team tagjaként.
Nem véletlen, hogy Michelisz Norbert egykori versenymérnöke, Bári Gergely és testvére, a jelenlegi M1RA kapitány, Bári Dávid is az egyetemi csapatban kezdett, ahogy a többi versenymérnök is.
Bári Dávid szerint az autósportban fontos, hogy minél több adat álljon rendelkezésre, így ez egy kiváló alkalom volt erre is. És persze szerettük volna felhívni a figyelmet arra, hogy mennyire hasznos dolgokat lehet elvégezni egy-egy ilyen alkalomkor. Ebben megerősítette Michelisz Norbert is, aki szerint legalább annyira profin tudtak dolgozni a zalai pályán, mint a Hyundai Motorsportnál: Örülök, hogy itt lehettem, mert alapvetően elemző versenyzőnek tartom magam, vagyis az autósport mérnöki része is érdekel.
ZalaZONE Fotó: Boros Jenő
Mi mennyi?
A Zala ZONE 260 hektáros területén, 45 milliárd forintos beruházás keretében már elkészült a másfél kilométeres, kétszer-kétsávos, felüljárós autópályaszakasz, a futóművek, kormányszerkezetek, menetstabilizáló és sávtartó funkciók tesztelésre alkalmas kezelhetőségi pálya, a hagyományos járművek mellett önvezető és elektromos autók tesztelésére használható smart city, vagyis okos város úthálózata, valamint az ezer méteres gyorsítósávú, 300 méter átmérőjű dinamikus felület, amelyen konvojban haladó járművek és sávváltási manőverek vizsgálhatók különböző burkolatokon, vagyis váltakozó tapadású, érdes, vagy sima felületen, vizezett, vagy jeges útviszonyokat imitálva.
Ismert modellek, titkos beállítások Fotó: Boros Jenő
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!