Nissan Qashqai

Teszt: ritka jó autó lett az új Qashqai

2022.03.01.

Az új Nissan Qashqai csakis valamilyen hibrid változatban létezik, a Magyar Év Autója 2022 díjra jelölt szabadidő-autóból ezúttal az indítómotor-generátoros lágy hibrid járt nálunk. Teljes pompában.

 
Hogy néz ki?

Bár vonalvezetése ismerős, teljesen megújult a Nissan Qashqai a Renault-Nissan CMF-C kompakt platformján. Ugyan a karosszériája az elődnél 3,5 centivel hosszabb (442,9 centi hosszú), 2 centivel nagyobb tengelytávolságú (266,6 centi) és 3,2 centivel szélesebb (183,8 centi), valamint 2,5 centivel magasabb is (161,5 centiméter), tömege a 41 százalékkal javított torziós merevsége ellenére is 60 kilogrammal csökkent (alumíniumból készülnek az ajtók, a motorháztető és az első sárvédők, a csomagtérajtó pedig szálerősítéses műanyag). Csomagtartója 461 literes, lehajtott ülésekkel 1593 literre bővíthető. Praktikusan megosztható, így külön fakkban vihetjük haza a frissen vágott kecskét és a káposztát. A tesztautó fényszórója mátrix-LED technológiával borította be fénnyel az autó előtt az utat, szoftvere tizenkét külön-külön vezérelt szegmensre bontja a lámpa fénycsóváját, amelyek automatikusan kikapcsolhatók, így maximálisan megvilágítja a gépkocsi előtti útfelületet anélkül, hogy a forgalom többi résztvevőjét vakítaná.

qash6

Arca egyedi, a jövő Nissanjai mind ezt a maszkot viselik majd, alaktényezője nem világelső, csupán 0,316.

preview-928x522

Az utastér kialakítása, felépítése és funkcionalitása is prémium jellegről árulkodik, a sofőr több forrásból tájékozódhat: a teljesen digitális TFT kijelző 12,3 hüvelykes, a szélvédőre vetített kijelző 10,8 hüvelykes, a központi, HD felbontású képet adó érintőképernyő 9 hüvelykes. A gyémántmintás nappa bőr ülések a Tekna+ felszereltséghez járnak, kényelmesek, jól tartanak, fűthetők és masszíroznak is. Hátul is jó utazni, a hátsó ajtók közel derékszögben nyílnak, a be- és a kiszállás könnyű az autóba. A telefontükrözés vezeték nélkül is jól működik, az USB A csatlakozó mellett van C, de vezeték nélküli töltésre is van lehetőség.

qash1

Hogy megy?

Motorfronton a legnagyobb újdonság, hogy csakis lágy és teljes benzines-elektromos hajtáslánccal érhető el a Nissan Qashqai: az 1333 köbcentis, négyhengeres turbós benzinmotor (szívó- és kipufogó oldalon is változó vezérlésű) 12 voltos lágy hibridrendszert kap (tömege 22 kilogramm) és 140, valamint 158 lóerős teljesítménnyel, 6 fokozatú kézi vagy az erősebbnél automatikus váltóval (CVT) vihető. Az erősebb verzió összkerékhajtással is rendelhető, amivel az alapesetben csatolt lengőkaros hátsó futómű helyett már multilink rendszer. Elsőkerék-hajtású tesztautónkban az erősebb motor dolgozott (legnagyobb forgatónyomatéka 260 Nm) hatfokozatú kézi sebességváltóval társítva, a csúcsfelszereltséggel együtt az autó 20 hüvelykes kerekeket (Vredestein téli gumikkal 235/45 R 20 méretben) és független hátsó futóművet is kapott (a 20-as kerék nem fér be a csatolt lengőkarokos futómű hosszlengőkarjaitól). A váltókar hosszú úton, határozatlan megvezetéssel dolgozik, könnyen összekeverhetjük a fokozatokat.

qash3

130 kilométer/órás tempónál 2650-et forog a főtengely, az üresen tizennégy mázsás autó álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 9,5 másodperc alatt gyorsul fel, a végsebessége 206 kilométer/óra lehet.

Milyen vezetni?

Rég vezettem ilyen jól összerakott Nissant, az új Qashqai egyértelműen szintet lépett az elődjéhez képest, nem túlzok, ha azt mondom rá, hogy prémium a jellege. Ez igaz a vezetésére is: csendes, kényelmesen rugózik, feszesen kanyarodik, erejét jól osztja be és a benzinnel sem mohó. 9,9 literes átlaggal vettem át az autót, de előttem celeb vezetgette, aki valószínűleg nem kapcsolt sebességet 2-estől feljebb. Nálam téli üzemben, főként városi és elővárosi közlekedésben - 500 kilométer alatt - 7,2 litert fogyasztott az autó 100 kilométerenként.

qash_fogyasztas

Mennyire biztonságos?

A Qashqai nemcsak, hogy megkapta az ötcsillagos értékelést az Euro NCAP-től, hanem egy díjjal is megjutalmazta a modellt a szervezet, mégpedig a kisméretű szabadidő-autó kategória legbiztonságosabb címét nyerte el a modell.

qash7

Az Euro NCAP 91 százalékra értékelte a Magyar Év Autója 2022 díjra jelölt Qashqai-t mind a felnőtt mind pedig kiskorú utasok védelmének esetében. A CMF-C platform egyik újdonsága a Nissan által kifejlesztett ultramagas-szilárdságú acél elemek használata. Az autóba középső légzsákot is szereltek – első alkalommal a Nissan európai termékei között – ami megóvja a vezetőt, illetve az anyósülésen ülő utast attól, hogy egy oldalirányú baleset esetén a fejük egymásnak ütközzö. Felnőttutas-védelemben a Qashqai a maximális 16 pontot kapta. A maximum 24-ből 23,8 pontot kapott az autó a gyermekutas-védelem esetén, és a maximális 12 pontot érte el a modell a gyerekülés-védelem tekintetében. 70 százalékot teljesített a kerékpárosok és járókelők védelmében.

qash5

Intelligens vészfék-asszisztense automatikusan fékez, ha gyalogost vagy kerékpárost észlel az autó várható nyomvonalában. Ezzel nem is volt baj, ám a kormányzásba aktívan beavatkozó sávtartó okozott kellemetlen meglepetést. Nem egyszer. Az történt, hogy végre Budapest környékén is leesett a hó, a havas úton pedig a kamerás vezetősegédek elveszítik a józan eszüket. Ahelyett, hogy a védelmi funkciók egy része kikapcsolna a rossz látási viszonyok és a hóval teljesen elfedett útburkolat láttán, inkább a veszélyeztetés mellett döntött az autó őrangyala. Nem elég, hogy ellenkormányzott - feltételezve, hogy akaratlanul elhagyom a sávom -, hanem még jól bele is fékezett. Az ellenkormányzásból így ellenem kormányzás lett: nagyon közel volt a baleset. Menet közben nem könnyű kikapcsolni a sávtartót, mert több menüben kell jóváhagyni a tiltást. És nem elég simán kikapcsolni a sávtartót, az emergency lane névre hallgató funkciót is ki kell iktatni, ráadásul minden elindulás után. Kétszer hozta rám és a többi közlekedőre a frászt a Qashqai, harmadszorra nem hagytam, már elindulás előtt kiirtottam minden vezetősegédet: kösz, propilot!

qash_motor

Mennyibe kerül?

A legolcsóbb Nissan Qashqai 9,199 millió forintba kerül (Visia felszereltség), a tesztelt Tekna+ változatban az 158 lovas motorral szerelt autó alapára 13,599 millió forint.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....