járműgyártás
Nem várható jelentősebb áremelkedés az új személyautók európai piacán a jemeni húszi lázadók támadásai okozta vörös-tengeri szállítási fennakadások miatt - áll a Fitch Ratings Londonban bemutatott szektorelemzésében.
A nemzetközi hitelminősítő szerint semmiképpen sem valószínűsíthető az új autók árának olyan mértékű megugrása, mint amilyent a koronavírus-járvány után kialakult félvezetőhiány okozott Európában.
A Fitch szakértői közölték: várakozásuk szerint a gyártók "lenyelik" a megnövekedett tengeri fuvarozási költségeket.
Jóllehet a konténeres szállítási díjak januárban több mint kétszeresen haladták meg a novemberit, így is 60 százalékkal elmaradnak a 2021-ben mért legutóbbi csúcstól. A logisztikai költségek emelkedését valószínűleg ellentételezi a nyersanyagárak csökkenése, ez korlátozza a gyártók haszonkulcsára gyakorolt hatást - áll a Fitch elemzésében.
A hitelminősítő szerint akár húsz nappal is megtoldhatja a gyártási menetrendeket a tengeri szállítmányozás átterelése a Szuezi-csatornától a Jóreménység fokát érintő, Afrikát megkerülő útvonalra, ez három naptól két hétig terjedő időtartamú leállásra kényszerít néhány európai gyártót. Az ebből eredő termeléskiesés elérheti a tízezer járművet; ennek legnagyobb része a Teslára jut.
A Fitch Ratings szerint azonban valószínűtlen, hogy mindez megszüntetné az új autók piacán kialakult túlkínálatot. Az európai gyártók raktárkészletei ugyanis 10-20 százalékkal növekedtek 2023-ban a beszállítói hálózatokban kialakult szűkös keresztmetszetek enyhülésének hatására, és a raktárkészlet-helyzet javulása több mint elégséges az átmeneti termelési leállás áthidalására - áll a Fitch Ratings pénteken bemutatott szektorelemzésében.
A cég szerint az elektromos autók európai piacán lassíthatja ugyan az árak csökkenésének folyamatát az importjárművek - különösen a kínai gyártmányok, illetve a Sanghajban készülő Tesla-modellek - átmeneti hiánya, ez a helyzet azonban valószínűleg rövid ideig tart, és nem befolyásolja az elektromos autók egyébként is csökkenő fogyasztói keresletét olyan európai piacokon, mint például Németország.
MTI
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!