Moszkvics
Statisztikailag ez úgy éz ki, hogy az év első hét hónapjában alig több mint ezret adtak el belőle a 144 milliós országban, az értékesítés megkezdése óta pedig tízezer darabot.
Az, hogy a szedánok nem fogynak jól, globális tendencia. Népszerűségben manapság senki se tud versenybe szállni a divatos crossoverekkel. De a Moszkvics szedánja még ehhez képest is cudarul teljesített. Ha párhuzamot vonunk például az Omoda C5 crossover és az Omoda S5 szedán eladásai között, köztük az értékesítési arány 3,5:1 az előbbi javára. A Moskvics esetében azonban az arány 10:1. Vagyis csupán a szedánok „ódivatuságával” nem magyarázható a tendencia.
De ezenkívül is akadnak gondok: az üzemelés első hónapjai után az új autók tulajdonosai elkámpicsorító hiányosságra panaszkodtak: túl alacsony nekik hasmagasság, rossz a hangszigetelés, akadnak ergonómiai problémák, csúszósak a gyárilag adott gumik és lassú az autó „reakcióideje”, amelyen a „sport” mód sem tud érdemben javítani. Mindezzel együtt az autó nagyon drága az azonos ategóriáju járművekhez képest: 2 626 000 rubel, ami picivel több tízmillió forintnál.
A Moszkvics közben merész álmokat dédelget, másfélszeresére akarja növelni jövőre az eladásait, holott eddig kétségbeejtően rosszul teljesített. A moszkvai autógyár nemrég bejelentette, hogy 27 ezer autó eladását tervezi az idén, ami – ha teljesülnek az álmok – csaknem 77 százalékos növekedés lenne a tavalyi évhez képest, amikor is 15,3 autót tudtak eladni. A vállalat arra számít, hogy a jövő évben sem marad el a lendület: az idei évihez képest másfélszeresére akarja növelni az értékesítéseket. Nem tudni, hogy mire alapozza ambíciózus terveit a moszkvai vállalat, de a tavaly a vállalat nyeresége meredeken csökkent, adóssága pedig kétségbeejtő mértékben, 2,5-szeresére nőtt.
Jelenleg a Moszkvics 3 crossovert, illetve annak elektromos változatát, a Moszkvics 3e-t , továbbá a Moszkvics 6 szedánt szerelik össze a vállalat csarnokaiban. Gyakorlatilag JAC egyik modellje, a Sehol X4 - amely JS4-ként is ismert - részegységeiből rakják össze a Moszkvicsokat, hegesztik össze és festik a karosszériát. Ebből kifolyólag a Moszkvics 3-as például a Sehol X4 szakasztott mása, szinte csupán a cégérben különbözik tőle. A tervek szerint még az idén megkezdődik a hétszemélyes crossover, a Moszkvics 8-as gyártása, amely donorautója ugyancsak egy JAC modell lesz, mégpedig a kínai piacon már két éve forgalmazott hétszemélyes Sehol X8 Plus.