#GimSwiss

Takarékos celebkupé – Mercedes-Benz CLA 200 Coupé teszt

2020.02.26.

Jól mutat a fotókon, pompa veszi körbe, néha még szórakoztat is, mégsem jó igazán semmiben. Pont, mint a celebek.

Különc jelenség a Mercedes-Benz kínálatában a CLA modellsorozat. Sokáig magam sem értettem létjogosultságukat, viszont mindig is tetszett mind a kupé, mind a shooting brake változat, így különösen kíváncsi voltam első CLA Coupé tesztalanyomra. Tulajdonképpen úgy tekinthetünk rá, mint az A-osztály kupé változata, azoknál mégis többet kínál, formavilága is dögösebb, sőt 2 mm-rel hosszabb, mint a C-osztály kupéja. Megérteni talán nem is kell, csak beleesni ezekbe a vonalakba. Nekem is csak a kezdeti rózsaszín köd után esett le, hogy többet mutat kívülről, mint amennyi a belső értéke. És igen, még mindig egy autóról beszélek, nem egy önjelölt influenszerről.

Ugyanis a motor-váltó házasság során itt valamiért nem adta ki a lépés. 1,33 literes, négyhengeres benzinmotor dolgozik a szívmelengetően hosszú motorháztető alatt, jelen esetben 163 lóerővel, amit még a Renault-val közösen fejlesztett a Daimler. Kulturálatlan hanghatásai ellenére minden helyzetben kellően erősnek bizonyult, viszont nem túl fickós a karaktere. Ugyanolyan egykedvűen lustán indul meg a lámpától, mint gyorsul 130-ra, vagy annál is nagyobb tempókra. Könnyű vele gyorsan suhanni, abban tényleg nagyon magabiztos, viszont egyértelműen túl baltával faragott a motor karaktere egy ilyen ékszerbe.

Számtalanszor szidtam már a Mercedes hagyományos 9-fokozatú automatáját, úgyhogy hatalmas csalódás volt, hogy az új, hétfokozatú duplakuplungos szerkezet sem hozza a márkához méltó finomságot. Azzal még kevésbé lenne gond, hogy néha behallatszik a működése, viszont borzasztó lassú is. Jól hallhatóan maga a fokozatváltás is lassan történik, és ha éppen rosszkor gondolja úgy, hogy itt az ideje kapcsolni egyet, akkor képes kellemetlen helyzetekbe sodorni egy-egy forgalmasabb kereszteződésben. Egy gázelvétel utáni újabb gázadás is képes megzavarni, ha pedig még jobban a gázra lépünk egy működési lyuk közben, akkor hátba vág.

Nagyon egyszerűnek mutatja magát a futómű is, amikor a keresztbordákon megbillen, viszont érdekes módon nem kúszik el az orra, és a farát is magával húzza egy tizedmásodperccel később. Megmagyarázhatatlan mozgáskultúrája van, viszont tény, hogy nagy tempónál hozza azt a stabilitást, amit elvárnánk az adottságai alapján. Alacsony, széles, kellően morcos, meg is van a tekintélye az utakon. És akkor a nagyszerű fogyasztását még nem is említettem. Városban állandóan 6,5 literes átlagot mutatott a komputere, a teljes, és meglehetősen vegyes tesztátlag pedig 7,2 liter lett utószámolások alapján.

Igazából azt kellett elfogadnom, hogy hiába egy AMG logókkal teleszórt kupéban ülök, a CLA 200 bizony nem sportolásra született, hanem gondmentes utazásra, méghozzá meglehetősen gazdaságosan. Mondjuk jelen esetben a Mercedesektől megszokott méltóságteljes halk suhanás is elmarad a már-már dízelesen kerregő benzinmotornak köszönhetően. Egy valamiben azonban nagyon jó volt: kényeztetésben. Már az aszfaltra folyó lapos külső simogatja az érzékeinket, az utastér finoman sportos vonásai pedig éjszaka új életre kelnek a lenyűgöző hangulatvilágításnak köszönhetően.

Kellően jó tapintásúak az anyagok, odafigyeltek az ergonómiára, és számtalan okos apróság segíti a hétköznapjainkat. Ilyen például a start-stop, ami kétszer is képes leállítani a motort, ha véletlenül felengednénk a lábunkat a gázról anélkül, hogy a sor valóban elindult volna. Olyat is először tapasztaltam, hogy a tetőablak bizonyos tempónál lejjebb csukódik, hogy ne legyen szélorkán az utastérben. Még könnyedebb lett a frissített infotainment rendszer kezelése is, a középkonzolon lévő érintőpad segítségével egy egér finomságával böngészhetünk. A legmenőbb mégis a kiterjesztett valósággal dolgozó navigáció, ami valós időben, az első kamera képére vetíti, hogy merre kell fordulnunk, és még a házszámokat is kiírja.

Érdemes hát belátni, hogy egy Mercedes továbbra is képes álakat ejteni, még ilyen kis méretben is, noha hajtáslánc tekintetében nagyon letértek a helyes útról. Arról az útról, amit régen pont, hogy ők köveztek ki, és ahol még gyerekkoromban is ők voltak a követendő példa. Most mégis középszerűek ilyen téren, és simán elképzelhető, hogy ez csak minket, autószerető közösséget érdekel. Sokkal fontosabb a bután reagáló váltónál, hogy a kabin minden insta-fotón megállná a helyét. Tény, hogy kevés jobb érzés van, mint egy ilyen divattermékből kiszállni mások előtt, majd hanyag mozdulattal lezárni magunk mögött. A celebkedés jól áll neki és nekünk is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....