hibrid
Soroljunk néhány csodát: Koenigsegg Regara, Lamborghini Aventador Superveloce, LP 750-4 SV, McLaren 675 LT, Ferrari La Ferrari, a McLaren P1, akik ezeket számon tartják, bizonyára a lap aljáig tudnák sorolni.
Vannak ezek között nem csak teljesítmény hajhászók, hanem korszakalkotók is. Ezek a fejlesztés mai laboratóriumai. Napjaink fókuszában a hibridtechnika és a villanyhajtás van, és ezek a csúcsmodellekben is megjelennek.
A szupersportautók építésének megvannak a maguk íratlan törvényei, bizonyítási próbái, természetrajzuk, melyeknek fejlesztési laboratóriumként is meg kell felelniük.
Ilyen korszakalkotó szupersportkocsi a Porsche 918 Spyder. Jó két éve annak már, hogy alaposabban is szemre vehette a szakma, de bizonyára még évekig marad az érdeklődés középpontjában. Azért is, mert már fel-feltűnik egy, egy utcáinkon is, hiszen megvásárolható akár a Weissach package változatban is.
Rovatunk miről is másról szólna, mint az autó technikájáról.
Porsche 918 Spyder plug-in hibrid
A 918 Spyder konnektoros hibrid, melynek szívó benzinmotorja és két villanymotorja van. Több lehetőségből választhat a vezető, hogy milyen hajtáskombináció vigye az autót.
E – tisztán elektromos hajtás; H – hibrid-hajtás; S – sportos vezetési stílusnak megfelelő hajtás; R – versenypályán való haladás; Hot-Lap –egy körre kifejthető maximális versenypálya teljesítmény
Az autó szerkezeti hajtás elrendezése megfelel a klasszikus Porsche építésnek: középmotoros, a váltó a hátsó tengely mögé nyúlik. A belső égésű motor után van a villanymotor. Az első kerekeket ott elhelyezett villanymotor hajtja.
A 918 Spyder belső égésű motorja V8-as szívó, közvetlen befecskendezésű Otto-motor. Lökettérfogata 4,6 dm3, hengerenként 4 szelep, maximális fordulatszám 9150 min-1; fajlagos teljesítmény 132 LE/dm3, maximális forgatónyomaték 540 Nm/6700 min-1; szárazteknős kenőrendszer, fogaskerekes vezérlés és segédberendezés hajtás, szívócső (airbox) szénszálerősítésű műanyag, motortömeg lendítőkerék nélkül 137 kg.
A hibrid (hátsó) villanymotor 48 kg tömegű, az ehhez kapcsolódó torziós lengéscsillapító 7 kg. A villanymotor maximális teljesítménye 115 kW/ 380 V feszültségnél, a maximális nyomatéka 375 Nm / 420 A áramfelvételnél. Hűtése kombinált víz- és levegőhűtés.
Az első kerekeket hajtó villanymotor teljesítménye 95 kW 380 V feszültségen, maximális nyomatéka 210 Nm / 400 A áramfelvételnél. A kapcsolt sebességváltó 3 fokozatú, legnagyobb áttétele 7,5:1. A hajtómű (villanymotor+fogaskerekes váltó) tömege 48 kg.
A villanymotort az autó 265 km/h sebességénél lekapcsolják.
Az akkumulátor Li-ion cellákból áll, jele 104S3P. Kapacitása 5,9 Ah; névleges feszültsége 384 V, maximális feszültsége 425 V, minimális üzemi feszültsége 283 A. Maximális kisütő áram 606 A. Energia 6,8 kWh, kivehető energia 5,4 kWh. Maximális teljesítmény 230 kW. A hűtött akkucsomag tömege 138 kg.
A hajtás-kombinációk teljesítményét az alábbi diagram mutatja. A belső égésű motor teljesítménye és a villanymotoroké összegezhető. Ha a vezető a gázpedált majdnem padlóig nyomja, akkor kapcsolódnak be a villanymotorok. A 918 Spyder villanymotorjai – csúcs sportkocsi révén – a booster feladatát látják el.
Egy sportkocsinál és a mai szériagyártású autóknál a tömegcsökkentés az elsőszámú feladatok közé tartozik. A 918 Spyder laboratóriumban erre is nagy figyelmet fordítottak. Ha nem is minden, de néhány megoldás átkerülhet a szériagyártásba is.
Mi lehetne megfelelőbb a megmérettetésre, a vetélytársakkal való összehasonlításra, mint a Nürburgring Nordschleife pályája. Nemcsak jó autó kell, hanem élvonalbeli pilóta is. A Porsche 918 Spyder megmérettetett és nehéznek találtatott, azaz rekordot állított fel a széria szuper sportkocsi kategóriában 6:57 perces eredménnyel. Ez minden idők 3. legjobb körideje. A 918 Spyder hibrid révén a rekordkör alatt 5,4 kWh energiát vett ki az akkumulátorból és 3,6 kWh energiát gyűjtött be a fékezések során.
Zárásként nézzünk meg egy képet a gyártásról, majd egyet ahogy – a bemutató kedvéért – a villanykútnál áll.
https://www.youtube.com/watch?v=KCbtpfQ3rhc
Dr. Nagyszokolyai Iván
címzetes egyetemi docens
az Autótechnika főszerkesztője
A hibridtechnika részleteit az Autótechnika folyóiratban olvashatják az érdeklődők.