Légiközlekedés

Szilveszterkor ellopták a show-t az oroszok

2021.01.01.

Izzadt versengésben igyekeztek egymásra kontrázni a nagyhatalmak - írja a hirado.hu.

Izzadt versengésben igyekeztek egymásra kontrázni a nagyhatalmak a hatvanas évek végén: egymással versengve próbálta kifejleszteni a hangsebességnél gyorsabban haladó szuperszonikus utasszállító gépet az Egyesült Államok, a Szovjetunió, Nagy-Britannia és Franciaország. A verseny meglehetősen gyanús körülmények között született győztese a Tupoljev-144-es, amely 1969. június 5-én az első utasszállító gép lett, amely átlépte a hangsebességet, 1968. december 31-én szállt fel először a Tupoljev OKB Moszkva melletti zsukovszkiji gyárából.

Ez a repülő lett világ leggyorsabb utasszállító repülőgépe, a Concorde-ot megelőzve a világon az első szuperszonikus utasszállító repülő.

A típust az Alekszej Andrejevics Tupoljev vezette, Andrej Nyikolajevics Tupoljevről elnevezett szovjet Tupoljev tervezőiroda fejlesztette ki, és a Voronyezsi Repülőgépgyár gyártotta le. Végsebessége elérte az óránkénti 2430 kilométert.1969. június 5-én a kereskedelmi utasszállítók közül először ez a gép lépte át a hangsebességet.A Concorde gépekhez való óriási hasonlóság miatt sokan meggyanúsították a szovjeteket, hogy a Tu-144 ipari kémkedés eredménye.

Kiderült, hogy mindenképpen szükséges a repülési jellemzők javítása, áttervezés azonban szóba sem jöhetett, a szovjet csúcsgépnek ha lehet, egy lépéssel előrébb, de semmi esetre sem hátrébb kellett tartania.

Mintegy gyors megoldásként a mérnökök a nyitható kacsaszárny beépítése mellett döntöttek az orr részbe, amelyet le- és felszálláskor használtak, így növelve az oldalirányú, és a hossztengely mentén való stabilitást. A többi problémát azonban nem tudta orvosolni a lemaradásban lévő, a francia-angol pároshoz képest kevéssé kifinomult megoldásokkal előálló szovjet repülőgépipar, hiába adtak bele minden erőforrást a fejlesztésbe.

A Tu-144-es 1977-es több, mint másfél évvel nyugati vetélytársát követő forgalomba állásával elvesztette lépéselőnyét is, sorsa 1978. május 23-án pecsételődött meg. Ekkor a típus javított, D változata tesztrepülés közben szenvedett balesetet, amikor 3000 méteres magasságban kigyulladt a jobb szárnyban elhelyezett fedélzeti segédhajtómű (APU).

Ekkor a politikai vezetés is belátta, hogy nem lehet tovább kockáztatni, és mindössze 55 kereskedelmi utasszállító járat teljesítése után korlátozták a típus repüléseit, csak teherszállító járatokat teljesíthetett.

Öt évvel később, további 47 repülés után ennek is véget vetettek, és végleg földre parancsolták az összesen 16 példányban épült típust. Így zárult le a szovjet polgári szuperszonikus repülés nem túl dicsőséges korszaka.

A Concorde tündöklése és bukása

1969. március 2-án teljesítette szűzrepülését a francia-angol kooperációban gyártott Aérospatiale-BAC Concorde első prototípusa. A gép, amely a szuperszonikus polgári repülés ikonjává vált a légiközlekedés eddigi történetében, mindössze húsz példányban készült. Egy tragikus baleset, a kerozinárak emelkedése és a 2001-es amerikai terrortámadás okozta válság miatt 2003-ban vonták ki a forgalomból.

A következő jelentős mérföldkő 1969. október 1-jén érkezett el, amikor a géppel először lépték át a hangsebességet néhány nappal azt követően, hogy a szovjet gyártású vetélytárs, a Tu-144 is megtette ugyanezt.

A berepülést végül 1976-ban zárták le, ekkor állhatott kereskedelmi forgalomba az első Concorde a British Airways színeiben, majd később az Air France-nál.

Bár eredetileg tizenhat légitársaság hetvennégy darab szuperszonikus gépre adott le rendelést, egyebek mellett a Pan Am, a Qantas, az Eastern, a TWA, a United és a Lufthansa, végül a hetvenes évek elején sorra visszamondták. Csak az Air France, valamint a British Airways, illetve annak elődje, a BOAC maradt.

A típust a brit és francia nemzeti légitársaság üzemeltette, az amerikai Braniff két évig, 1979-ben és 1980-ban bérelt egy példányt, amellyel Dallasból Washingtonba, majd onnan Európába repültek, de a gépet soha nem festették át.

A Singapore Airlines a London-Bahrein-Szingapúr útvonalon repülte a típust 1977-ben, majd 1979-ben és 1980-ban, a G-BOAD lajstromjelű Concorde egyik oldalán a Singapore Airlines, a másikon a British Airways logója volt.

Az első kereskedelmi járatokat egyszerre teljesítették: a francia légitársaság Párizsból Dakar érintésével Rio de Janeiróba, a brit cég Londonból Bahreinbe repült 1976-ban. Az amerikai járatokat csak később, 1977-ben tudták bevezetni, mert az ottani hatóságok környezetvédelmi aggályokra és a típus zajszintjére hivatkozva eleinte megtagadták a leszállási engedélyét.

A zöld jelzés megadása és a járat indítása után a London és New York közti út az addigi 8 óráról mintegy 3,5 órára csökkent. A Concorde-ok ezt követően nagyrészt Párizsból és Londonból repültek New York JFK repülőterére és vissza, a hatóságok csak az óceánok felett engedélyezték számukra a hangsebesség átlépését.

1996 februárjában rekord rövid idő, 2 óra 52 perc alatt szelte át az óceánt a szuperszonikus gép. Utazómagassága a sztratoszféra alsó határának közelében volt, 56 ezer lábon (17 ezer méteren), ezen a szinten már a föld görbületét is látni lehetett a gép fedélzetéről.

Érdekesség, hogy Amerika felé a sebessége és az időeltolódás miatt egy órával korábban szállt le New Yorkban, mint ahány órakor elindult Londonból vagy Párizsból.

A típus egyetlen, de annál szörnyűbb katasztrófája 2000. július 25-én volt, az Air France 4590-es járata New Yorkba tartott, amikor a F-BTSC lajstromjelű példány nem sokkal a felszállás után lezuhant, mind a száz utas és kilenc fős személyzet szörnyethalt, további négyen a hotelban haltak meg, amelybe becsapódott.

Az eset után a Concorde-okat földre parancsolták, de a vizsgálatok lezárása és néhány módosítás végrehajtása után újra kereskedelmi forgalomba álltak. Az utasok bizalma azonban megingott, egyre kevesebben váltottak jegyet a szuperszonikus utakra. Emellett a 2001. szeptember 11-i terrortámadások miatt kialakult keresletcsökkenés, az emelkedő kerozinárak és az öregedő példányok növekvő karbantartási terhei végleg megpecsételték a típus sorsát.

Az Air France 2003. május 30-án, a British Airways pedig öt hónappal később, októberben kivonta a forgalomból az ikonikus gépeket, a megmaradt 19 példány múzeumokban, illetve párizsi, dallasi, londoni, bristoli repülőtereken van.

A Concorde-effektus

A flotta 24 év alatt igencsak elöregedett, a gépek fenntartása és üzemanyaggal való ellátása pedig igencsak költséges volt. A ráfordítást még a Concorde népszerűsége sem tudta visszahozni. A legendás gépnek tehát komoly gazdasági nehézségekkel megküzdenie. A párizsi baleset, illetve az azt követő utasszám-csökkenés valójában ürügy lehetett arra, hogy visszavonják a gépet.

A híres repülőgépről egyébként egy gazdaságpszichológiai fogalmat is elneveztek. A Concorde-effektus azt a viselkedést jelöli, amikor egy személy csak azért ragaszkodik valamihez, mert már pénzt, időt és energiát ölt bele. A jelenség a gazdasági életben is megfigyelhető, amikor egy vállalat egy láthatóan sikertelen projektet próbál fenntartani.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.16
A 35. évfordulóját ünneplő Duna Autó Cégcsoport ünnepélyes keretek között írta alá a kínai SOKON....
2024.05.16
A mély válság közepette elválnak az amerikai Rivian cég és Frank Klein német operatív főnök útjai.....
2024.05.16
Szögekkel és csavarokkal teli deszkát tett a gyanúsított egy vasúti átjáróba. A tiszafüredi....
2024.05.16
Hatalmas tűzben huszonkét hajó semmisült meg az Isztriai-félszigeten, Medulin kikötőjében még....
2024.05.16
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események az Útinform jelentése alapján. ..
2024.05.16
Kínában már van megfizethető elektromos miniautó. Hozzánk vajon mikor érhetnek el? ..
2024.05.15
Tartós holdi életre és járművek energiaellátására is felkészülnek a tudós űrhajósok, akiket....
2024.05.15
- Bliccelés elleni kampányt tartott a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kedden: 71 121 utast....
2024.05.15
Az Európai Parlament új szabályokat vezet be azok ellen, akik nem fizetnek bírságot külföldön.   ..
2024.05.15
- A Waberer's International Nyrt. 196,7 millió euró árbevételt ért el az első negyedévben, ami 11,3....