autószerelők

Szerelés szenvedéllyel

2023.06.27.

Az autószerelő egy nagyon nagy értékű munkaerő.

Egyszer autós szakmabeli barátom fogalma meg nagyon találóan egy konferencián (ahol túlreprezentált volt az erősebbik nem), hogy az a furcsa helyzet állt itt elő, hogy sok-sok férfinak van közös szerelme és ez nem más, mint az autó. Ők éppen a lánc legvégén, az autóbontásban tevékenykedtek, de nekem szöget ütött a fejemben, hogy formatervezőtől a motorfejlesztőig, gumigyártótól az értékesítőig, gyári munkástól a szerelőig ez mindenkire igaz, mindenkire, aki valamilyen módon egy fogaskerék az autózás óriási gépezetében.

Aggódnak a szakképzésben

A járműipar természetesen felszív rengeteg mérnököt, közgazdászt, marketingest és ki tudja még hányféle szakmát, de ha egyszerűebben közelítjük meg a kérdést, akkor elsőre mindenkinek azautószerelők, javítók jutnak eszébe.

A hazai ipari berendezkedés szerencsére életben- és megfelelő színvonalon tartja a hazai járműtechnikusi oktatást, amit mi sem támaszt alá jobban, mint hogy a magyar diákok évről évre bizonyítanak a nemzetközi tanulmányi versenyeken. 2021-ben Ölbei Zsolt sikereinek örülhettünk a Young Car Mechanic nemzetközi autószerelő versenyen, a címet pedig Kovács Bálint védte meg egy évvel később.

Ölbei Zsolt az YCM nemzetközi díjátadóján felkészítőjével és a szervezőkkel

Magyarország 40 szakgimnáziumában évente 1.000 tanuló kezdi meg tanulmányait valamelyik járműjavító szakon, legtöbben gépjármű-mechatronikai technikusként. A beiratkozók többsége el is végzi a képzést, de aggodalomra ad okot, hogy az adatok szerint kicsivel több mint 10%-uk marad a szakmában és áll be a javítóállásokba.

Mindeközben munkaerőhiány van a javítóiparban

Az álláshirdetések azt mutatják, hogy autószerelőként, legyen az karosszéria lakatos, mechatronikai technikus, vagy autóvillamossági szerelő, vagy fényező, mindig van fent álláshirdetés, ráadásul nem csak független javítók, hanem nagy márkaszervizek is folyamatosan keresik a jó munkaerőt.

Ezek az állások pedig ma már tisztességes bérezést és azon kívüli juttatásokat kínálnak, amire lehet alapozni. Erről egy kicsit később még lesz szó.

Érdemes és kell is folyamatosan tanulni

A technológiai fejlődés azonban megköveteli a szorgalmat. Bizony nem könnyű a fejlődéssel lépést tartani és megfelelően tájékoztatni például egy autóvásárlót az elérhető felszereltségekről, hajtásláncokról és ugyanígy folyamatos képzést, vagy önképzést igényel a korszerű technológiák javítása, karbantartása is.

Egy nagyfeszültségű akkumulátor kiszerelése és leengedése egy korszerű műhelyben

Ha szereted, amit csinálsz, nem is tűnik munkának

Kisgyermekként sokunk álma volt, valamilyen autóközeli szakma jövőbeli űzése. Akit a benzingőz egyszer megcsapott, az jó eséllyel lesz valóban valamilyen autós szakma űzője, és ez nem csak szerelő lehet, hanem például igazságügyi szakértő is. Egyik út sem könnyű. A tanulás egy életre társunk marad, de akinek szerelme az autó, az szeret bármilyen kihívást, ami ezzel kapcsolatos.

A munkavállalók diktálnak

A cikk kapcsán egyeztettem az egyik budapesti szervizzel. A vezető elmondta, hogy egy ideje nem úgy zajlanak már az állásinterjúk, mint azelőtt. Ma már leginkább a munkavállaló kérdez és a téma nem csak a bérezés. Ma már szempont, hogy a munkavállaló hivatalosan és a teljes fizetésével be legyen jelentve. Elvárják, hogy a szervizben kulturált körülmények között, megfelelő tisztálkodási lehetőséggel dolgozhassanak. Fontos nekik a szabadságok korrekt kiadása és nem utolsó szempont a megfelelő védőeszközök megléte. Válogathatnak, mert a szervizek két kézzel kapkodnak utánuk.

A bérszínvonalat is megérdeklődtem. A szervizvezető szerint ma a nettó 5-6 százezer forintos bér a versenyképes, aki ennyit képes megadni, annak van szerelője, aki nem, annak egészen egyszerűen nincs.

Vannak ötleteid?

Szerinted, hogy működik jól egy autószerviz? Ügyfélként is érzed néha, hogy min kellene változtatni? Miért nem Te csinálod jobban? Én szerencsére sok jó példát látok a környezetemben, néhányukról már riportot is készítettem. Biztosan érdemes belevágni és ebben is segít a korszerű technológia:

Új platformok is nyíltak

Ez a bekezdés a TikTok-ról szól. A bombaként berobban videós közösségi portálon már régen nem csak a vicces videók mennek, hanem minden szakma, így az autószerelők is képviseltetik magukat. A TikTok-on olyan fiatal, agilis autószerelők építettek fel több tízezres vagy százezres követőtáborokat, akik az autószerelést igazi szenvedéllyel űzik, ami áthat minden tartalmukról. Ne szépítsük, itt még az autószerelőből is lehet sztár.

Legyél Te is autószerelő!

Minden esetre jól látható, hogy bár autószerelőként nem egy tiszta kézzel végezhető irodai munkáról van szó, de a szakma megbecsülése ma már nem csak anyagi szempontból kezd hasonlítani arra, amit várunk tőle.

Megéri tehát nem csak ezt a szakmát tanulni, de benne maradni, vele fejlődni is.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
A BMW Group Gyár Debrecen is csatlakozott idén a Lányok Napja kezdeményezéshez, melynek keretében....
2024.04.28
A standon kiállított elektromos crossover váratlanul előre hajtott, és öt látogatót, köztük egy....
2024.04.28
A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11....
2024.04.28
Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit. ..
2024.04.28
A 45. évfordulót nosztalgiajáratokkal, az alkalomra készült emlékjeggyel és virtuális kiállítással....
2024.04.28
Újra járják az országot a Google autói, Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában bemutatjuk,....
2024.04.28
A legkisebb Mercedesszel is lehet nagy galibát okozni. ..
2024.04.28
A BBC és az Auto, Motor und Sport szaklap értesülései szerint távozni készül a Forma-1-es....
2024.04.28
A grazi Magna autógyártó és beszállító mintegy 500 munkahelyet szüntet meg – írja az orf.at.   ..
2024.04.27
A tavasz az az időszak, amikor már alig várjuk, hogy útnak induljunk az autónkkal a szabadba,....