autószerelők

Szerelés szenvedéllyel

2023.06.27.

Az autószerelő egy nagyon nagy értékű munkaerő.

Egyszer autós szakmabeli barátom fogalma meg nagyon találóan egy konferencián (ahol túlreprezentált volt az erősebbik nem), hogy az a furcsa helyzet állt itt elő, hogy sok-sok férfinak van közös szerelme és ez nem más, mint az autó. Ők éppen a lánc legvégén, az autóbontásban tevékenykedtek, de nekem szöget ütött a fejemben, hogy formatervezőtől a motorfejlesztőig, gumigyártótól az értékesítőig, gyári munkástól a szerelőig ez mindenkire igaz, mindenkire, aki valamilyen módon egy fogaskerék az autózás óriási gépezetében.

Aggódnak a szakképzésben

A járműipar természetesen felszív rengeteg mérnököt, közgazdászt, marketingest és ki tudja még hányféle szakmát, de ha egyszerűebben közelítjük meg a kérdést, akkor elsőre mindenkinek azautószerelők, javítók jutnak eszébe.

A hazai ipari berendezkedés szerencsére életben- és megfelelő színvonalon tartja a hazai járműtechnikusi oktatást, amit mi sem támaszt alá jobban, mint hogy a magyar diákok évről évre bizonyítanak a nemzetközi tanulmányi versenyeken. 2021-ben Ölbei Zsolt sikereinek örülhettünk a Young Car Mechanic nemzetközi autószerelő versenyen, a címet pedig Kovács Bálint védte meg egy évvel később.

Ölbei Zsolt az YCM nemzetközi díjátadóján felkészítőjével és a szervezőkkel

Magyarország 40 szakgimnáziumában évente 1.000 tanuló kezdi meg tanulmányait valamelyik járműjavító szakon, legtöbben gépjármű-mechatronikai technikusként. A beiratkozók többsége el is végzi a képzést, de aggodalomra ad okot, hogy az adatok szerint kicsivel több mint 10%-uk marad a szakmában és áll be a javítóállásokba.

Mindeközben munkaerőhiány van a javítóiparban

Az álláshirdetések azt mutatják, hogy autószerelőként, legyen az karosszéria lakatos, mechatronikai technikus, vagy autóvillamossági szerelő, vagy fényező, mindig van fent álláshirdetés, ráadásul nem csak független javítók, hanem nagy márkaszervizek is folyamatosan keresik a jó munkaerőt.

Ezek az állások pedig ma már tisztességes bérezést és azon kívüli juttatásokat kínálnak, amire lehet alapozni. Erről egy kicsit később még lesz szó.

Érdemes és kell is folyamatosan tanulni

A technológiai fejlődés azonban megköveteli a szorgalmat. Bizony nem könnyű a fejlődéssel lépést tartani és megfelelően tájékoztatni például egy autóvásárlót az elérhető felszereltségekről, hajtásláncokról és ugyanígy folyamatos képzést, vagy önképzést igényel a korszerű technológiák javítása, karbantartása is.

Egy nagyfeszültségű akkumulátor kiszerelése és leengedése egy korszerű műhelyben

Ha szereted, amit csinálsz, nem is tűnik munkának

Kisgyermekként sokunk álma volt, valamilyen autóközeli szakma jövőbeli űzése. Akit a benzingőz egyszer megcsapott, az jó eséllyel lesz valóban valamilyen autós szakma űzője, és ez nem csak szerelő lehet, hanem például igazságügyi szakértő is. Egyik út sem könnyű. A tanulás egy életre társunk marad, de akinek szerelme az autó, az szeret bármilyen kihívást, ami ezzel kapcsolatos.

A munkavállalók diktálnak

A cikk kapcsán egyeztettem az egyik budapesti szervizzel. A vezető elmondta, hogy egy ideje nem úgy zajlanak már az állásinterjúk, mint azelőtt. Ma már leginkább a munkavállaló kérdez és a téma nem csak a bérezés. Ma már szempont, hogy a munkavállaló hivatalosan és a teljes fizetésével be legyen jelentve. Elvárják, hogy a szervizben kulturált körülmények között, megfelelő tisztálkodási lehetőséggel dolgozhassanak. Fontos nekik a szabadságok korrekt kiadása és nem utolsó szempont a megfelelő védőeszközök megléte. Válogathatnak, mert a szervizek két kézzel kapkodnak utánuk.

A bérszínvonalat is megérdeklődtem. A szervizvezető szerint ma a nettó 5-6 százezer forintos bér a versenyképes, aki ennyit képes megadni, annak van szerelője, aki nem, annak egészen egyszerűen nincs.

Vannak ötleteid?

Szerinted, hogy működik jól egy autószerviz? Ügyfélként is érzed néha, hogy min kellene változtatni? Miért nem Te csinálod jobban? Én szerencsére sok jó példát látok a környezetemben, néhányukról már riportot is készítettem. Biztosan érdemes belevágni és ebben is segít a korszerű technológia:

Új platformok is nyíltak

Ez a bekezdés a TikTok-ról szól. A bombaként berobban videós közösségi portálon már régen nem csak a vicces videók mennek, hanem minden szakma, így az autószerelők is képviseltetik magukat. A TikTok-on olyan fiatal, agilis autószerelők építettek fel több tízezres vagy százezres követőtáborokat, akik az autószerelést igazi szenvedéllyel űzik, ami áthat minden tartalmukról. Ne szépítsük, itt még az autószerelőből is lehet sztár.

Legyél Te is autószerelő!

Minden esetre jól látható, hogy bár autószerelőként nem egy tiszta kézzel végezhető irodai munkáról van szó, de a szakma megbecsülése ma már nem csak anyagi szempontból kezd hasonlítani arra, amit várunk tőle.

Megéri tehát nem csak ezt a szakmát tanulni, de benne maradni, vele fejlődni is.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.24
Kecskemét és Magyarország egésze is sokat fog profitálni az együttműködésből a Mercedesszel, ez a....
2025.01.24
A Peugeot büszkén jelenti be, hogy a 100%-ban elektromos PEUGEOT E-208 és PEUGEOT E-308 végeztek az....
2025.01.24
A sebességtartó automatika ágyazott meg a mai vezetéstámogató rendszereknek ..
2025.01.24
Személyautókban már megszokott és jól bevált vezetőtámogató rendszereket optimalizált....
2025.01.24
A Szeged és Hódmezővásárhely között járó vasútvillamos (tram-train) az elmúlt évtizedek egyik....
2025.01.24
Oldalára borult egy kisteherautó az M3-as autópálya Budapest felé vezető oldalán, a 15-ös....
2025.01.24
Igazi ritkaságot, egy kifogástalan állapotú 64 éves fehér Csajkát kínálnak eladásra 15 millió....
2025.01.24
Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben, a HungaroControl....
2025.01.23
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő.  ..
2025.01.23
A Toyota terjeszkedési stratégiája régóta az, hogy ott gyártja a termékeit, ahol eladja. Az....